سرمایه گذاری خوب در شرایط رکودتورمی چیست؟

تأثیر منفی جنگ اوکراین و افزایش احتمال اختلالات زنجیره تأمین جدید از چین به دلیل کووید-۱۹ و وقوع تورم بالاتر از حد انتظار، درکنار آهنگ آهسته تر رشد اقتصادی، جهان را در در معرض وقوع رکود تورمی قرار داده است. در این شرایط مردم باید سرمایه گذاری مطمئنی را انتخاب کنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «Capital.com» نوشت، پس از انتشار چشم انداز اقتصاد جهانی (WEO) در آوریل ۲۰۲۲ از سوی صندوق بین المللی پول نگرانی ها موجب شد تا سرمایه گذاران به سوی طلا روانه شود. است.

پیش‌ بینی‌ ها از اقتصاد کلان جهانی برای امسال به دلیل تأثیر منفی جنگ اوکراین و افزایش احتمال اختلالات زنجیره تأمین جدید از چین به دلیل کووید-۱۹ و وقوع تورم بالاتر، رشد آهسته‌ تری را نسبت به برآوردهای قبلی نشان می‌ دهند.

از آنجاکه خطرات برای رشد بیشتر شده، تورم طولانی تر از حد انتظار است و خطرات ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ در اوکراین و تکه تکه شدن بیشتر اقتصاد جهانی افزایش یافته است، فلزات گرانبهایی همچون طلا می توانند زمینه مناسبی را برای درخشش دوباره پیدا کنند.

رشد کمتر و تورم بیشتر یعنی رکود تورمی 

در گزارش آوریل ۲۰۲۲ دورنمای اقتصادی جهان، صندوق بین المللی پول پیش بینی خود را برای رشد جهانی به ۳.۶ درصد در سال جاری کاهش داد. رقم کنونی حکایت از کاهش ۰.۸ درصدی نسبت به پیش بینی های ژانویه این نهاد دارد و عمده دلیل آن نیز انتشار پیامدهای منفی جنگ اوکراین است.

Stagflation, Gold, and Your Savings | Newsmax.com

صندوق بین المللی پول برای  سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی منطقه یورو، آمریکا و چین را به ترتیب ۲.۸، ۳.۷ و ۴.۴ درصد پیش بینی کرده است. نرخ رشد منطقه یورو نسبت به پیش بینی قبلی ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

در میان اقتصادهای پیشرفته، آلمان با کاهش ۱.۷ درصدی بیشترین کاهش را در برآوردهای رشد خواهد داشت.

اکنون انتظار می رود که تورم برای مدت طولانی تری نسبت به پیش بینی های قبلی بالا بماند. اگرچه افزایش نرخ بهره برای تثبیت انتظارات تورمی بلندمدت ضروری تلقی می شود اما ممکن است به کاهش بیشتر رشد اقتصادی منجر شود.

سناریوی پایه صندوق بین‌المللی پول خطر «رکود تورمی» را افزایش می‌دهد، که معمولاً دوره‌ای از رشد پایین و تورم بالا را به همراه دارد.

با این حال، برخلاف دوره طولانی رکود تورمی دهه ۱۹۷۰، که با دو بحران نفتی تشدید شد، صندوق بین‌المللی پول اضافه می‌کند که تاثیر شوک قیمت نفت تاکنون نسبتاً جزئی بوده است، زیرا اقتصاد جهان اکنون کمتر از ۵۰ سال به نفت وابسته است. با این وجود، با توجه به وابستگی قابل توجه اروپا به واردات گاز روسیه، رشد اقتصادی ممکن است بیشتر کند شود، به این معنی که تورم می تواند بیشتر از حد انتظار بالا برود.

پایان/

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 18418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =