سیلی دو سویه پوتین در گوش اروپا و ناتو

سیلی دو دستی پوتین در گوش اروپا و ناتو بدون اینکه به اوکراین حمله کرده باشد، برنامه های محور آتلانتیکی را برهم زد.

به گزارش تحریریه، سیلی دو سویه ولادیمیر پوتین در گوش اروپا و ناتو بدون اینکه به اوکراین حمله کرده باشد، برنامه های محور آتلانتیکی را برهم زد. زیرا مرد قدرتمند روسیه با به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک، بازی جدیدی را رقم زد.

جو بایدن و کاخ باکینگهام تمام تلاش خود را کردند تا پوتین را وادار به اشتباه محاسباتی و حمله به اوکراین کنند، اما این سیاستمدار کارکشته بازی جدیدی را رقم زد که احتمالا جزئیات آنرا در سوریه و فضای بسیار پیچیده آن فرا گرفته است. بازی هایی که روس ها تا پیش از ورود به "شام" با آن بیگانه بوده اند و معمولا در هر منازعه ای ساده ترین کار که حمله گسترده بود را انتخاب می کردند. 

ولادیمیر پوتین در ابتدا به طور مفصل با ملت روس صحبت کرد و زمینه های ماجرا را برای همه ناظران توضیح داد و سپس با به رسمیت شناختن استان های اعلام استقلال کرده روس نشین تقابل نیابتی با اروپا و نانو را کلید زد. اروپایی که آلمان بی میل به دعوا با روسیه را در پیشانی خود دارد که با فرانسه بی خیال و تماشاچای تکمیل شده است. اما در صف بندی مبتنی بر مرکزیت ناتو، محور آتلانتیکی آمریکایی-انگلیسی تمام تلاش خود را کرد تا جنگ را در اروپای شرقی شعله ور سازد. جنگی که می توانست رقابت تسلیحاتی سنگین مدنظر آمریکا را با خرج اروپا تامین کند، اما روسیه در این دام نیفتاد.

پوتین در ابتدا مسائل مهمی را با مردم روسیه و اوکراین در میان گذشت و گفت:

  1. اوکراین مدرن کاملاً به وسیله روسیه ایجاد شده است. اوکراین بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ ما است. اوکراین همواره از همکاری با روسیه بهره می‌برد اما به تعهدات خود پایبند نبوده است.
  2. اوکراین قصد دارد سلاح هسته‌ای بسازد و اوکراین و غرب برای جنگ افروزی علیه روسیه آماده می‌شوند.
  3. ژوزف استالین بود که اوکراین را آزاد کرد و سرزمین‌هایی برای تشکیل دولت، به این کشور داد. اوکراین تنها یک کشور همجوار برای ما به شمار نمی‌آید. ما فرهنگ و دین مشترک داشته و نزدیکانی در این کشور داریم و اوکراین مدرن بر اساس سرزمین‌های تاریخی روسیه بنا شد.
  4. وضعیت در منطقه دونباس به مرحله بحرانی و حادی رسیده است. منطقه دونباس از تحت حاکمیت روسیه خارج شد و به مناطق تحت حاکمیتی اوکراین منتقل شده بود. ما مجبوریم تصمیمات سختی درباره شرق اوکراین بگیریم.
  5. اوکراین توانایی دستیابی به یک کشور با ثبات را ندارد و مجبور است به کشورهای خارجی مانند آمریکا تکیه کند.
  6. اوکراین هیچ وقت سنت حاکمیت حقیقی نداشت. اوکراین، از روسیه گاز طبیعی سرقت کرده و از مسئله انرژی برای اخاذی از روسیه استفاده کرده است.
  7. ما در فضایی دوستانه و مبتنی بر همکاری با اوکراین شراکت کردیم، در حالی که آنها فقط می‌خواستند بیشتر به دست بیاورند.
  8. ویروس ملی‌گرایی و فساد، اوکراین را تضعیف کرده و اوکراینی‌ها باید بهفمند که کشورشان تحت استعمار قرار گرفته است. اوکراین تحت سیطره آمریکا به کشوری غیر مستقل تبدیل شده است. سفارت آمریکا به بهانه مبارزه با فساد، به سفارت کنترل اوکراین و نهادهای این کشور تبدیل شده اما فساد همچنان در این کشور بیدار می‌کند.
  9. اوکراین دارای زیرساخت‌هایی از دوران شوروی سابق بوده که به کمک آن می‌تواند به کشوری هسته‌ای تبدیل شود و اگر اوکراین بتواند سلاح‌های کشتار جمعی بسازد، این موضوع می‌تواند تاثیر بزرگی بر تمام اروپا بگذارد.
  10. ما نمی‌توانیم به این تهدید (تهدید ساخت سلاح هسته‌ای واکنش نشان ندهیم. دستیابی به سلاح اتمی (توسط اوکراین) تهدیدی دیگر علیه کشور ما است. از ۲۰۱۴ به این سو آمریکا میلیاردها دلار سلاح به اوکراین ارسال کرده است. پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو، تهدیدی برای امنیت ملی روسیه به شمار می‌آید.
  11. قانون اساسی اوکراین اجازه ساخت پایگاه‌های نظامی خارجی در این کشور را نمی‌دهد اما آنها این قانون را دور زده، و آن را پایگاه ماموریت ناتو نامیده‌اند. کشورها نمی‌توانند امنیت خودشان را به قیمت از دست رفتن امنیت دیگران به دست بیاورند. نگاهی به نقشه بیندازید و ببینید کشورهای غربی چطور به حرفشان برای عدم گسترش ناتو به شرق پایبند مانده‌اند. اطلاعاتی در دست داریم که آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در اوکراین است و این تهدیدی علیه ما به شمار می‌آید. در سندهای رسمی آمریکا،‌ از روسیه با نام دشمن یاد می‌شود. سامانه‌های موشکی آمریکا در اوکراین می‌توانند مناطق مختلف روسیه را موشک باران کنند. پهپادهای آمریکایی که بر فراز اوکراین به پرواز در می‌آیند همواره به جاسوسی از روسیه می‌پردازند.
  12. در ابتکار امنیتی‌مان خواستار عدم توسعه ناتو و بازگشت به مرزهای سال 1997 به عنوان مرزهای ناتو شدیم اما این درخواست روسیه نادیده گرفته شد.
  13. کشورهای غربی روسیه را به اعمال تحریم تهدید کرده‌اند و اعتقاد دارم که آنها در هر صورت آن را اعمال کرده و برای انجام آن بهانه‌ای بوجود خواهند آورد.
  14. سران منطقه دونباس تمایلی به حل مسالمت‌آمیز بحران ندارند.

پوتین با به رسمین شناختن استان های روس نشین دونتسک و لوهانسک و حمایت نظامی از آنها در برابر حمله ارتش اوکراین یک جنگ نیابتی را به راه انداخته است که ناتو و اروپا نمی توانند در آن پیروز باشند. آلمان به مرکز تحرکات نظامی در شرق اروپا تبدیل نخواهد شد و آتلانتیکی ها نیز از منطقه دور هستند و نتیجه کار برای آنها پس از آتش افروزی های چند دهه اخیر مطلوب نیست، زیرا به عنوان قدرتهایی غیرقابل اعتماد تبدیل می شوند که نمی شود روی آنها حساب کرد. 

پایان/

۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 16902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • DE ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      0 0
      شماها نوکر شاه هستید نه نوکر بادمجون. اول که میگفتید پوتین خیلی باهوشه و فریب تحریکات آمریکا رو نمیخوره و از اول هم قرار نبوده به اکراین حمله کنه حالا میگید عجب باهوشه که حمله کرد و عجب سیل ای زد. صبر کن دو سال دیگه که با تحریم تو اقتصادش فاتحه خودنده بشه خود مردم آن مناطق هم پشیمان میشند چه برسه مردم روسیه.
    • DE ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      0 0
      اگر به این رویه ادامه بدی و کامنت ها رو سانسور کنی بیننده رو از دست میدی. دست از سانسور بردار و نهایتا وقتی تحریریه رو ببندن میری اونور وپناهنده میشی در غیر اینصورت سایتت مفت نمیارزه با خواندن روزنامه کیهان فرق نمیکنه.