چالش اروپا برای جنگ اوکراین در سنگر گازپروم

کشورهای اروپایی نمی توانند از مسکو به عنوان منبع تامین انرژی خود چشم پوشی کنند زیرا جایگزین قطعی برای آن ندارند؛ به همین دلیل حتی اروپا قادر نیست در تحریم های ضدروسی آمریکا مشارکت جدی داشته باشد.

به گزارش تحریریه، شبکه «الجزیره» قطر نوشت، آمریکا اعلام کرده است که با کشورهای تولید کننده گاز برای تامین گاز اروپا به توافق رسیده است. این موضوع نشان دهنده آغاز جنگ اقتصادی جدید علیه روسیه است که هدف از آن پایان دادن به صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی و محروم کردن مسکو از بازار گاز اروپا است. 

موضوع تحریم صادرات گاز روسیه افزون بر ارتباط با بحران اوکراین با مسائل دیگری هم اپیوسته است. این موضوع بر کسی پوشیده نیست که آمریکا بیشتر صادرات انرژی جهان را در کنترل خود دارد و نمی خواهد هیچ کشوری در جهان در این زمینه با آمریکا رقابت کند. در سایه نبود عوامل موثر برای پایان دادن به قراردادهای بلند مدت روسیه با کشورهای اروپایی، واشنگتن تلاش کرده است که بر روی آتش بحران اوکراین نفت بپاشد تا این طریق قدرت شرکت گازپروم (Gazprom) را هدف قرار دهد. 

صنعت گاز پایه اساسی اقتصاد روسیه را تشکیل می دهد که با ارزآوری برای این کشور منبع اصلی بودجه آن را تشکیل می دهد. روسیه دارای امکانات گسترده ای برای تولید گاز است. این کشور بسیاری از بازارهای داخلی و جهانی را در اختیار دارد و سالانه می تواند بیش از ۳۰۰ میلیارد متر مکعب را تولید کند. از اینرو بسیاری از کشورهای جهان از گاز روسیه استفاده می کنند. روسیه ۴۰ درصد از مصرف کشورهای اروپایی را هم تامین می کند. این کشور سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر می کند. شرکت گاز پروم در سال گذشته اعلام کرد که تولید گاز را (۴۸.۶ میلیارد متر مکعب) مکعب افزایش داده است. صادرات گاز روسیه هم به میزان ۲۱.۵ درصد ( ۲۱.۸ میلیار متر مکعب) افزایش یافته است. 

به نوشته الجزیره، «ویکتور لاشون» کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است تردیدی نیست که از دست دادن بازارهای گاز اروپا برای روسیه زیان های بسیاری به دنبال دارد، اما این کشور جایگزین خوبی هم دارد. زیرا چین مصرف کننده مناسبی است. به ویژه این در شرایطی است که گسترش خطوط گازی «انرژی سیبری» در افزایش صادرات گاز روسیه به چین به بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب نقش داشته است. افزون بر این، هند، کشورهای آسیای میانه و کشورهای جنوب شرق آسیا و حتی در آینده کشورهای آفریقایی نیز جایگزین های مناسبی برای روسیه هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد در بعد نظری، البته مسکو با از دست دادن بازارهای اروپایی، سلاح انرژی را به عنوان یکی از ابزارهای حمایت از منافع ملی خود از دست می دهد زیرا روسیه با استفاده از این ابزار در برابر سیاست کشورهای اتحادیه اروپا مقاومت می کرد. اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر ایجاد منابع جایگزین برای گاز روسیه برای اروپا به مفهوم آن است آمریکا از نظر عملی این کشورها را مجبور می کند تا گاز را با هزینه سنگین تری بخرند. زیرا واردات گاز مایع برای کشورهای اروپایی بسیار گران تر تمام خواهد شد. افزون بر این، آلمان به دلیل نداشتن زیرساخت های لازم در این زمینه نمی تواند از آمریکا گاز مایع بخرد؛ ایجاد زیر ساخت های لازم هم برای این کشور سودآور نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با یادآوری هشدار بسیاری از شرکت های بین المللی انرژی به وزارت امور خارجه امریکا گفت جایگزین تمام عیاری برای گاز روسیه در بازارهای اروپایی وجود ندارد. افزایش تنش در روابط روسیه و آمریکا و تلاش های کاخ سفید برای جایگزین کردن گاز روسیه با گاز مایع خود دیگر کشورها هم نمی تواند بر روی واقعیت وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه سرپوش نهد. کشورهای اروپایی نمی توانند از روسیه به عنوان منبع انرژی چشم پوشی کنند، حتی این کشورها نمی توانند در اعمال تحریم های ضد روسی مشارکت جدی داشته باشند.

پایان/

۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 16825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =