آیا پای ایران و قطر به بحران اوکراین باز می‌شود؟

قطر باصراحت اعلام کرد نمی تواند گاز مورد نیاز اروپا را به تنهایی تامین کند؛ برخی تحلیلگران گمانه زنی هایی را در زمینه همکاری تهران با دوحه در این موضوع مطرح می کنند.

به گزارش تحریریه، مهمترین بهانه دعوت «جو بایدن» از امیر قطر برای سفر به واشنگتن دریافت قول همکاری با غرب جهت تامین انرژی برای اروپا بود. اما گویا وزیر انرژی قطر آب پاکی را روی دستان آمریکا ریخت.

درواقع کاخ سفید تلاش داشته که با این کار عرصه را برای «ولادیمیر پوتین» تنگ تر کند تا روسیه به عقب نشینی از مرزهای اوکراین و پذیرش خواسته های غرب وادار شود.

درصورتی که تنش در مرزهای شرقی روسیه بالا بگیرد احتمال وقوع درگیری نظامی یا تحریم های دو طرفه بسیار زیاد خواهد بود. از یک طرف روسیه ممکن است جریان صدور گاز به کشورهای اروپایی از طریق اوکراین را متوقف کند و در طرف مقابل تحریم های آمریکا مانع از پرداخت های مالی اروپا به مسکو شود. در هر صورت نتیجه بالاگرفتن تنش، بسته شدن شیرهای انتقال گاز روسیه به غرب خواهد بود.

اگر قطر به آمریکا وعده جبران کمبود گاز اروپا را می داد آمریکا با جسارت بیشتری به مسکو می تاخت و ممکن بود در این میان زودتر اروپا را قربانی سیاست های خود در اروپا و ناتو کند اما گویا دوحه به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز در جهان به وضوح اعلام کرده است در صورت بروز بحرانی بین روسیه و اوکراین قادر نخواهد بود به طور یکجانبه انرژی مورد نیاز اروپا را تامین کند.

 وزیر انرژی قطر اعلام کرد که حجم گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا به اندازه ای زیاد است که کشورش نمی تواند آن را بدون اختلال در دیگر تعهداتش برآورده سازد. «سعد شریدا الکعبی» وزیر انرژی این کشور تصریح کرد: امنیت انرژی اروپا مستلزم تلاش جمعی بسیاری از طرف‌ها است.

در این شرایط برخی تحلیلگران خارجی موضوع دستیابی به توافق هسته ای با مینجیگری دوحه و جلب نظر تهران برای همکاری با قطر در تامین گاز مورد نیاز اروپا را به عنوان یکی از گزینه ها مطرح می کنند.

تارنمای «i24news» نوشت در حالیکه قطر خود را برای میانجیگری بین تهران و واشنگتن آماده می کند سفر امیر این کشور به آمریکا با موضوع انرژی هم گره خورده است. شیخ تمیم در ایالات متحده باصراحت اعلام کرد که به تنهایی نمی تواند درخواست غرب برای دریافت گاز را برآورده سازد. وی همچنین تصمیم دارد در زمینه توافق هسته ای ایران نیز به رایزنی های خود ادامه دهد.

پایان/

۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
کد خبر: 16441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =