هواپیماهای داخلی برای مقابله با کرونا تجهیز نشده اند

درحالی دست‌اندرکاران حمل‌ونقل هوایی همواره بر تجهیز هواپیماها به فیلتر HEPA برای مقابله با کرونا تاکید می‌کنند که در هیچکدام از هواپیماها سیستم لازم برای مقابله با شیوع این ویروس را ندارند.

به گزارش تحریریه، طی حدود 2 سال اخیر و پس از همه‌گیری ویروس کرونا، شرکت‌های هواپیمایی داخلی و در راس آنها انجمن شرکت‌های هواپیمایی همواره نسبت به اعمال محدودیت در پروازها اعتراض داشتند. تا همین اواخر با مصوبه ستاد ملی کرونا، ایرلاین‌ها فقط مجاز بودند از 60 درصد صندلی‌های پروازی خود استفاده کنند.

مسئله‌ای که بارها و بارها از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی مورد انتقاد قرار گرفت. رئیس سابق انجمن شرکت‌های هواپیمایی فروردین امسال با بیان این‌که اعتقادی به محدودیت ۶۰ درصدی پروازها نداریم، گفته بود: این کار برای مقابله با شیوع کرونا علمی نیست.

یونس دقیق‌کیا با اشاره به این‌که در بحث سوخت‌رسانی به شرکت‌های هواپیمایی مشکلی نداریم، اظهار کرد: یکی از مسائل ایرلاین‌های داخلی محدودیت استفاده 60 درصدی از ظرفیت صندلی پرواز است؛ باید این موضوع را با توجه به مکانسیم‌هایی که وجود دارد، حل کنیم.

وی با بیان این‌که بر این اساس برای هر مسافری که تست کرونا وی مثبت باشد، کارت بلیت پرواز صادر نمی‌شود، افزود: از سوی دیگر در حین ورود به فرودگاه، مسافران با سیستم تعبیه شده کنترل می‌شوند. علاوه بر این با توجه به این‌که هوای داخل کابین هواپیما تخلیه می‌شود، امکان شیوع بیماری وجود ندارد.

رئیس سابق انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به این‌که پرواز ایرلاین‌های خارجی که به ایران می‌آیند با تمام ظرفیت انجام می‌شود، گفت: ترکیش ایرلاین و قطرایرویز به صورت فول پروازهای خود را به ایران انجام می‌دهند. دنیا قبول ندارد که هواپیما محل شیوع ویروس کروناست. با وجودی که اعتقادی به اعمال محدودیت 60 درصدی در پروازهای داخلی نداریم و این کار را علمی نمی‌دانیم اما آن را رعایت می‌کنیم.

در همین راستا دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارها نسبت به اعمال محدودیت صندلی پروازی انتقاد کرده بود. مقصود اسعدی سامانی در یکی از اظهارنظرهای خود با بیان این‌که  رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پروازها برای  مقرون به صرفه نیست، گفته بود: یاتا هیچ توصیه و دستورالعملی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حین پرواز نداشته و هیچ ایرلاینی در دنیا نسبت به فاصله گذاری اجتماعی اقدام نکرده است.

وی بیان کرد:‌ با فیلتر و سیستم HEPA در هواپیماها، هوای داخل هواپیما هر چند دقیقه یک بار از بالا وارد و از پایین هواپیما خارج می‌شود و تهویه قوی در هواپیما وجود دارد. تمام تدابیر برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اندیشیده شده و به کار گرفته شده است.

این در حالی است که اخیرا یک سایت معتبر اقدام به انتشار ایمن‌ترین ایرلاین‌های جهان کرده که یکی از شاخص‌های بررسی شده سازگاری هواپیما با کرونا (شاخص رعایت پروتکل‌های مقابله با ویروس کرونا) و استفاده از سیستم‌های پیشرفته تهویه در داخل کابین بوده است. در این شاخص هیچکدام از شرکت‌های داخلی ستاره‌ای نگرفته‌اند.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) در مجموع از 7 ستاره، 2 ستاره دریافت کرده یکی برای رتبه‌بندی حوادث و دومی هم در ممیزی‌.

هواپیمایی آسمان تنها یک ستاره در رتبه‌بندی حوادث دریافت کرده و مانند هما در شاخص رعایت پروتکل‌های مقابله با ویروس کرونا رد شده است. هواپیمایی ماهان 5 ستاره و تابان ایر هم همین تعداد ستاره را دریافت کرده است. این دو ایرلاین نیز در پروتکل‌های مقابله با ویروس کرونا در دخل کابین رد شده‌اند.

هواپیمایی کیش 6 ستاره در حوادث بدون مرگ و میر، رتبه‌بندی حوادث و ممیزی دریافت کرده است. ایمن‌ترین ایرلاین ایران نیز در بحث ویروس کرونا ستاره‌ای نگرفته است.

پایان/

۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
کد خبر: 16491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =