آمریکا می‌خواهد امارات و قطر را به جنگ بکشاند

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب عنوان داشت، امارات متحده عربی با تحریک آمریکا بار دیگر وارد جنگ یمن شد؛ کاخ سفید می خواهد قطر را هم به جنگ قدرت ها وارد کند. هدف اصلی آمریکا ایجاد یک نقطه بحرانی در قلب خاورمیانه همچون تایوان در شرق آسیا یا اوکراین در شرق اروپا است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» گفت: تحولات منطقه خلیج فارس هنوز هم مدصدر عناوین رسانه ها قرار دارد. واقعیت ها به طور اساسی در دو سطح منطقه ای و بین المللی خود را نشان می دهد. امارات به طور کلی رویکرد خود را تغییر داده و دوباره به جنگ یمن بازگشته است. اکنون این کشور با موشک ها و پهپادهای گروه مردمی انصارالله یمن و دیگر گروه ها روبرو است.

دلیل این موضوع آن است که آمریکا به تازگی امارات را تحریک کرده است که بار دیگر به جنگ یمن به ویژه در میدان های نبرد مارب و شبوه وارد شود. امارات از گروه های وابسته به خود به ویژه شورای انتقالی جنوبی خواسته است که مانع از پیشروی گروه مردمی انصارالله در شهر راهبردی المارب شوند. 

دلیل اینکه آمریکا از امارات خواسته است که بار دیگر در یمن دخالت کند این است که واشنگتن می خواهد امارات همان نقشی را در منطقه خلیج فارس بازی کند که تایوان در شرق آسیا و در همسایگی چین و اوکراین در مرکز شرق اروپا و در مرزهای روسیه بازی می کند. آمریکا می خواهد که امارات پایگاه آمریکا در منطقه باب المندب و دریای سرخ و خلیج فارس، دریای عرب و اقیانوس هند و شاخ آفریقا باشد و این منطقه را تحت کنترل داشته باشد.  امارات پیش از این دوست نداشت که چنین نقشی را بازی کند اما اکنون ارباب آمریکایی، امارات وادار کرده است که بار دیگر به این جنگ وارد شود. 

تحلیلگر برجسته عرب افزود،  اکنون آمریکایی ها از قطر هم خواسته اند به نوعی دیگر وارد جنگ شود. آنها می خواهند گاز قطر جایگزین گاز روسیه برای کشورهای اروپایی شود.

 آمریکا در دریای سرخ مانوری را برگزار کرده است که امارات، بحرین، عربستان، مصر و اسرائیل و آمریکا در آن شرکت کردند. این کشورها یک محور را تشکیل می دهند که خواهان تا با محور دیگری که از ایران، روسیه و چین تشکیل شده است، مقابله کند.

جنگ یمن اکنون به یک عنصر اساسی در راهبرد آمریکا و استراتژی ایران، روسیه و چین تبدیل شده است. اکنون ایران، روسیه و چین با راهبرد آمریکا در یمن و منطقه خلیج فارس مقابله می کنند. موشک هایی که ابوظبی و دبی را هدف قرار می دهند به حمله های خود ادامه خواهند داد.

گروه «الویة وعد الحق» عراق هم با پهپادهایی امارات را هدف قرار داده است. هر چند که این پهپادها هدف قرار گرفتند اما آنها دارای این پیام بودند که در آینده شاید امارات و حتی بحرین هم از طرف گروه های عراقی هدف قرار گیرند. انصارالله و یمنی ها تنها نیستند و کشورهای محور مقاومت از آنها حمایت خواهند کرد. عراق از انصارالله یمن به امارات بسیار نزدیک تر است.

حمله به امارات از سوی گروه های عراقی در واقع پیامی از چین و روسیه و ایران به امارات هم بود. آمریکا اکنون طرح «یک جاده و یک کمربند» چین را تهدید می کند. اگر روسیه و چین وارد مخاصمه با آمریکا در اوکراین و تایوان شوند، واشنگتن هم مجبور می شود تا عکس العملی را نشان دهد, حال این عکس العمل خود را در منطقه خلیج فارس نشان داده است. این یک موضوع بسیار مهم است.

پایان/

۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 16540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =