احتمال تکرار ناآرامی های قزاقستان

احتمال تکرار ناآرامی های قزاقستان در دیگر کشورهای آسیای مرکزی حضور پررنگ تر مسکو برای کنترل منطقه را موجب می شود.

به گزارش تحریریه، آسیای مرکزی علی رغم آرامش ظاهری به کانون بسیاری از اختلاف های سیاسی، نظامی و اجتماعی تبدیل شده است. تظاهرات گسترده اخیر در قزاقستان که منجر به نیاز کمک به نیروی نظامی خارجی در چهارچوب سازمان پیمان امنیت دسته جمعی شد، تنها یک نشان از هزاران روندهای بحران زا در آسیای مرکزی بود.

اگرچه بیش از 30 سال است که شوروی وجود خارجی ندارد، اما روح ساختار اتحاد جماهیر شوروی در آسیای مرکزی به یک عامل تاثیر گذار در کشورهای این منطقه تبدیل شده است.

 کشورهای منطقه در دوران کرونا از لحاظ اقتصادی آسیب های شدیدی دیده اند و گرانی و تورم به حد بی سابقه ای رسیده است. اقتصاد تمامی کشورهای آسیای مرکزی عملا به بازار داخلی روسیه وابسته شده و مسکو نیز قصد دارد با برنامه ریزی ژئوپولیتیک اقتصاد کشورهای یاد شده را به تعهدات سیاسی-نظامی پیوند بزند.

به نظر می رسد برای کم رنگ کردن حضور غرب گرایان در این کشورها، روسیه به مکانیسم کارآمدی دست پیدا کرده است.

ایجاد بحران جدی، ایجاد ترس در مقامات و قشر غرب گرای جامعه، راه اندازی تظاهرات گسترده و ضد امنیتی و هزینه سازی نمایشی برای دولت ها، حضور نظامی روسیه برای ایجاد ثبات و خروج از میدان برای اطمینان دادن به جامعه جهانی به معادله بسیار جالب و موثری در دست مسکو تبدیل شده است.

در آینده نزدیک باید منتظر تکرار حوادث قزاقستان در دیگر کشورهای آسیای مرکزی و حضور گسترده تر روسیه درمنطقه بود.

منبع: اورآسیاپست

۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 16647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =