اختلاف بر سر میزان صادرات نفت ایران

شرکت تَنکِرتِرَکِرز، شرکت رهیابی محموله های نفتی در سراسر جهان در واکنش به گزارش خبرگزاری رویترز، نوشت: ««شما نمی توانید چیزی را که نمی بینید رهیابی کنید.» ما قبلا رقم 1.65 میلیون بشکه را برای صادرات نفت ایران رهیابی کرده بودیم.

به گزارش تحریریه، شرکت «تنکرترکرز» که تردد کشتی‌ها را ردیابی می‌کند، در واکنش به خبر رویترز مبنی بر اینکه صادرات نفت ایران برای اولین بار در سه سال اخیر به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است، در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «شما نمی‌توانید آنچه را که نمی‌بینید ردیابی کنید. ما یک میلیون بشکه در روز را در ژانویه ۲۰۲۰  و  یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز در مارس ۲۰۲۱ ردیابی کردیم.»

این توییت در حالی منتشر می‌شود که چندی پیش رویترز در خبری اعلام کرد که بر اساس برآوردهای ردیابی نفتکش ها، صادرات نفت ایران برای اولین بار در سه سال گذشته به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است که نشان دهنده افزایش محموله‌ها به چین است و ایران با وجود تحریم‌ها به صادرات نفت خود ادامه می‌دهد و مقصد بیشتر محموله این نفتکش‌ها چین است.

رویترز در ادامه نوشت که بر اساس برآوردهای مشاوران و تحلیلگران صنعت نفت، ایران در سال ۲۰۲۱ با وجود تحریم‌ها توانست صادرات خود را افزایش دهد. این صادرات بسیار کمتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز   قبل از اعمال مجدد تحریم‌ها باقی می‌ماند.

شرکت مشاوره پترو لجستیک نیز گفت صادرات نفت خام ایران در دسامبر به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت که بالاترین سطح در سه سال اخیر است، اگرچه در ژانویه به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

رویترز همچنین در گزارش خود اظهار داشت که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طی ماه‌های گذشته رایزنی‌هایی را با دولت چین انجام داده تا از صادرات نفت ایران به این کشور جلوگیری کند، اما علیه افراد و شرکت‌های چینی تحریم‌هایی را اعمال نکرده است. پکن از واشنگتن خواسته است که تحریم‌های ایران را که چین با آن مخالف است، لغو کند.

توئیت شرکت تَنکِرتِرَکِرز نشان می دهد که ارقام صادرات نفت ایران بسیار بیشتر از رقمی است که رویترز اعلام کرده است.

در شرایط تحریمی، ارقام صادرات نفت ایران به صورت رسمی منتشر نمی شود و ایران با روش های گوناگون محرمانه نفت خود را در بازار به فروش می رساند.

پایان/

۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 16712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =