شرکت ملی مس و خلا درآمد 7 میلیارد دلاری!

برآوردهای میدانی نشان می دهد که شرکت ملی مس با تولید کمتر از میزان توانایی ذاتی این شرکت عملا سالی 7 میلیارد دلار را از دست می دهد.

به گزارش تحریریه، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی مس به صراحت اعلام کرده است که شرکت تابعه ایشان با سرمایه گذاری سنگین 1.3 میلیارد دلاری به دنبال عملیاتی سازی طرح های بزرگ ملی است و مجموع سرمایه‌گذاری در آنها به ۳۵۶ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال می‌رسد.

سهم شرکت ملی در طرح پیشگامان پیشرفت ایران ۷ طرح در قالب 48 پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است. برآوردهای میدانی نشان می دهد که شرکت ملی مس با تولید کمتر از میزان توانایی ذاتی این شرکت عملا سالی 700 هزار تن مس را از دست می دهد. ارائه برنامه برای "هزینه کردن" هنر یک مدیر نیست، بلکه هنر مدیریت کارآمد این است که بتواند در بازار جهانی جایگاه مطلوب را توصیف کند و در نهایت به دست بیاورد. 

بررسی تولید بزرگان صنعت مس جهان نشان می دهد که رتبه پنجم(هدفگذاری سعدمحمدی) به شرکت ساوثرن کوپر(Southern copper) با یک میلیون تن تولید سالانه تعلق دارد که بیش از 700 هزار تن از شرکت ملی مس ایران بیشتر است. 

عدم النفع این رقم 700 هزار تنی با قیمت تقریبا 10 هزار دلاری مس نشان می دهد که شرکت ملی مس سالانه 7 میلیارد دلار فروش را از دست می دهد که پیام خوبی برای صنعت مس ایران نیست. 

مدیران کنونی ملی مس در دهه های گذشته میدان دار بوده اند و با منطق مدیریت دولتی کنونی امید چندانی به آینده نیست و بعید به نظر می رسد که بتوانند در آینده معجزه کنند. خروج دولت از حوزه مدیریتی شرکت ملی مس و سپردن آن به بخش خصوص کارآمد با منطق بازار، می تواند به وضعیت کنونی پایان دهد. 

پایان/

۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 17005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =