آقای رئیسی گزینه حزب کارگزاران در دولت مردم چه می کند؟

بررسی گزینه های مطرح برای شرکت ملی مس نشان می دهد که یکی از گزینه های جدی از حزب کارگزاران سازندگی در آستانه مدیرعاملی فملی قرار گرفته است.

به گزارش تحریریه، بررسی گزینه های مطرح برای جانشینی با اردشیر سعدمحمدی در شرکت ملی مس ایران نشان می دهد که یکی از گزینه های جدی از حزب کارگزاران سازندگی به نام جمشید ملارحمن در آستانه مدیرعاملی فملی قرار گرفته است که جا دارد رئیس جمهور مردمی؛ ارتباط خدمت به مردم را با حضور گزینه های حزب کارگزاران سازندگی در دولت سیزدهم؛ آنهم در صنایع راهبردی مانند مس؛ روشن کند. 

صنعت مس به عنوان فلز آینده به دلیل سرعت گسترش تولید خودروهای برقی؛ در دهه های اخیر به بدترین شکل ممکن اداره شده و به معنای واقعی کلمه ناکارآمد است. شرکت ملی مس ایران در 10 سال اخیر بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و کمتر از 250 میلیون دلار از محل این سرمایه گذاری عایدی داشته است. درحالیکه با منطق بهره وری حاکم بر بخش خصوصی، می بایست 6 میلیارد دلار درآمد کسب کند. 

فملی، علیرغم دارا بودن پنجمین ذخایر مس جهان، به سختی خود را در بین 20 تولیدکننده نگاه داشته که دلیل آن به انتصاب مدیران حزبی و کارنابلد و دخالت های گسترده در دولت و مجلس مانند نماینده مادام العمر کمیسیون اقتصادی باز می گردد که این کمیسیون را از کارکرد انداخته و به ابزار زدوبندهای اقتصادی سیاسی تبدیل کرده است. کمیسیون اقتصادی مجلس در طرح تحول بانکی که نیاز مبرم و لحظه ای اقتصاد ایران است، اصلاح ساختار گمرک که بررسی شواهد نشان می دهد تا 90 درصد فرار تعرفه ای در آن وجود دارد، زیرا با واردات 60 میلیارد دلاری به کشور در سال 1401 باید بیش از 12 میلیارد دلار به دلیل میانگین تعرفه بیش از 20 درصدی عایدی گمرکی وجود داشته باشد، اما 77 هزار میلیارد تومان درآمد ورودی پیش بینی شده است که حدود 20 درصد از رقم منطقی را نشان می دهد، و موارد مهم دیگری؛ ساکت بوده و مانند کمیسیون اقتصادی باتوجه به وظایف ذاتی آن رفتار نمی کند. 

شفاف سازی کارکرد شرکت های دولتی، اصلاح منطق حاکم بر رابطه دولت، بخش تعاونی و بخش خصوصی، وضعیت سردرگم مناطق آزاد و تبدیل شدن آن به ابزار فعالیت های عوامفریبانه نمایندگان و موارد دیگری که به مقاله ای مستقل نیاز دارد، از طرف کمیسیون اقتصادی مجلس رها شده و این کمیسیون راهبردی از طرف برخی اعضا به ابزار بده بستان های سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است. 

شرکت ملی مس می تواند ارزش افزوده بسیار بالاتری نسبت به فلزاتی مانند فولاد داشته باشد، اما اهمیت آن از نظر دولت سیزدهم به درستی فهم نشده و در چنبره حزب حاکم بر اقتصاد ایران! باقی مانده است. درحالیکه این صنعت می تواند سالانه بیش از 10 میلیارد دلار درآمد ارزی باکیفیت برای کشور داشته باشد که در صورت ورود کشور به صنعت تولید خودروهای برقی، ایران رقم به 3 برابر افزایش می یابد، اما به وسیله مدیران ضعیف ادوار! به صنعتی در حال احتضار تبدیل شده است.

مدیریت ناکارآمد گذشته به کنار، و حالا خبرها از انتصاب جمشید ملارحمن که دارای ارتباطات نزدیک با اسحاق جهانگیری معاون اول دولت های حسن روحانی است، آنهم در "دولت مردم" به گوش می رسد که پیامی منفی به آینده صنعت مس ایران خواهد بود و می بایست مورد بازنگری قرار گیرد. 

پایان/

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 17233

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =