ضرر سنگین کمپانی خودروسازی رنو با تحریم روسیه

فولکس واگن، ب ام و و تویوتا کار در کارخانه های خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورده اند و ارسال خودرو به این کشور را متوقف کرده اند.

به گزارش تحریریه،  کمپانی فرانسوی رنو در طول دو هفته ی گذشته بیش از یک سوم ارزش بازار سهام خود را از دست داده است. به ویژه دلیل اصلی آن حمله روسیه به اوکراین و تحریم های بی سابقه ای است که روسیه با آن مواجه شده است.

روسیه دومین بازار مهم خارجی رنو است که در سال 2007 سرمایه گذاری 1 میلیارد دلاری در آن انجام داده است. سهم رنو در آفتاواز AvtoVaz روسیه که در دوران اتحاد جماهیر شوروی لادا تولید می کرد، 12 درصد از گردش مالی رنو را تشکیل می دهد و به حق سرمایه گذاران را دچار نگرانی کرده است. قطع ارتباط رنو با جوینت ونچرش در روسیه هزینه بسیار بزرگی روی دست رنو خواهد گذاشت. احتمال افزایش بحران های اقتصادی در اروپا، تهدید بزرگی برای کمپانی رنو است که در چند سال گذشته با افت و خیزهای شدیدی رو به رو شده است.

فیلیپ هوشوا Philippe Houchois از تحلیل گران مؤسسه مشاوره ای جفریز Jefferies می گوید: «خروج رنو از آفتاواز کاملاً مشروع به نظر می رسد. زیان این تصمیم شامل حال رنو می شود و برای همین برای رنو تصمیم بسیار سختی است.»

روسیه در سال 2021 حدود 5 میلیارد یورو (5.5 میلیارد دلار) از گردش مالی رنو را تشکیل می داد. به گفته مایکل دین Michael Dean از تحلیل گران بلومبرگ اینتلیجنس با خروج رنو از روسیه، سالانه 315 میلیون یورو هم به سودآفرینی رنو لطمه وارد خواهد کرد. ارزش سهام رنو روز جمعه ای که گذشت با 4.4 درصد افت به پایین ترین وضع خود از نوامبر 2020 رسیده است.

سیلی از کمپانی های دنیا از روسیه عقب نشسته اند. رنو و حکومت فرانسه –به عنوان بزرگترین سهامدار رنو- هنوز در خصوص جوینت ونچر با آفتاواز هیچ اظهار نظری نکرده اند. بقیه شرکای این جوینت ونچر در روسیه هم همین رویه را در پیش گرفته اند از جمله روستک استیت Rostec State Corp که ریاست آن برعهده سرگئی شمزوف Sergey Chemezov از همپیمانان و یاران پوتین است.

گابریل آتال Gabriel Attal از سخنگویان حکومت فرانسه در مصاحبه رادیویی گفته است: «رنو قول داده است که تابع قوانین تحریم ها[ی روسیه] باشد.» سخنگوی آفتاواز هم از اظهار نظر در این زمینه خودداری می کند.

یک دهه پیش جوینت ونچر رنو با آفتاواز در بالاترین سطوح حکومتی فرانسه تصمیم گیری شده و خروج رنو از این سرمایه گذاری مشترک تبعات سیاسی به دنبال خواهد داشت. بازگشت این سرمایه 2 میلیارد دلاری از روسیه به رنو کار آسانی نخواهد بود. به درخواست پوتین در سال 2007 رنو مجبور به خرید 25 درصد از سهام آفتاواز شده بود که در آن زمان کارلوس قصن هدایت آن را برعهده داشت. دولت فرانسه هم از آن پشتیبانی کرد.

قصن در باره این موضوع در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «زمانی که ما تصمیم گرفتیم به روسیه برویم و این اتحاد را با آفتاواز به وجود آوریم، همه چیز عادی بود. این سرمایه گذاری خیلی معنی می داد.» او که به دلیل اتهام رسوایی مالی 2018 در ژاپن تحت تعقیب قرار گرفت می گوید عجیب است که مدیریت کنونی رنو هیچ تماس یا ارتباطی در مورد این وضعیت برقرار نکرده «من از این سکوت کامل در شگفت هستم.»

آفتاواز در روسیه 18 درصد از محصولات تولیدی رنو را می فروشد سال گذشته آفتاواز 385 هزار دستگاه لادا فروخت که اکثر آن در روسیه فروخته شد.

چون تمام تکیه آفتاواز به بازار داخلی روسیه است، بحران اقتصادی، به معنی بحران عمیق در این خودروساز است. این شرکت در دوران رکود اقتصادی زیان سنگینی را متحمل شد.

آفتاواز در سال 1966 با کمک شرکت ایتالیایی فیات اسپا Fiat SpA تأسیس شد و در آن زمان روسیه بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. 80 درصد سهام آن دوره متعلق به آفتاواز بود. الان هم یک پنجم بازار روسیه را در اختیار دارد. در زمان جوینت ونچر با رنو، بخش مهمی از کارخانه آفتاواز در توگلیاتی Togliatti بازسازی شد و مدل های جدیدی از لادا طراحی و به بازار عرضه شد.

بخش مهمی از برنامه راهبردی لوکا دومئو،‌ مدیر عامل کنونی رنو روی همین جوینت ونچر با روسیه برنامه ریزی شده بود و قرار بود که یک مدل بیزینس سودبخش برای لادا و برند ارزان داچیا در نظر گرفته شود و در آن انتقال تکنولوژی هم صورت بپذیرد.

جنگ روسیه و اوکراین اولین باری نیست که آفتاواز دست رنو را در حنا قرار داده است. همان سال اول بعد از جوینت ونچر رنو با آفتاواز، سقوط ناگهانی ارزش آفتاواز باعث بحران در این شرکت شده بود طوری که پوتین از رنو خواست آفتاواز را از بحران نجات دهد. در سال 2014 هم اولین موج تحریم ها علیه روسیه آغاز شد که دامان رنو در روسیه را هم گرفت که دلیل آن الحاق کریمه Crimea به روسیه بود. در سال 2016 هم قصن برای جلوگیری از فروپاشی جوینت ونچر مجبور به خرید 51 درصد سهام کنترل آفتاواز شد.

اما این بار ادامه جنگ در اوکراین، تهدید بزرگتری برای این جوینت ونچر بین رنو و آفتاواز ایجاد کرده است. هر چقدر جنگ در اوکراین بیشتر ادامه پیدا کند احتمال وقوع رکود اقتصادی در اروپا بالاتر می رود.

منبع: بیزینس ویک

پایان/

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
کد خبر: 17192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =