بحران جدید در دنیا/ ممنوعیت صادرات غلات در اوکراین

بر اساس مصوبه کابینه اوکراین که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، دولت اوکراین صادرات بسیاری از محصولات را تا پایان سال جاری ممنوع کرده است.

به گزارش تحریریه، با تشدید تهاجم روسیه، اوکراین تصمیم گرفته است صادرات چندین نوع غلات و سایر مواد غذایی را ممنوع کند. صبح روز چهارشنبه، ۹ مارس/۱۸ اسفند، کابینه اوکراین تصویب کرد که صادرات چاودار، جو، گندم، ارزن، شکر، نمک و گوشت ممنوع است.

انتظار می‌رود این ممنوعیت تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد. اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان است. این کشور در حال حاضر اقداماتی را برای محدود کردن صادرات گندم، ذرت، روغن آفتابگردان، مرغ و تخم مرغ به دلیل نگرانی‌های امنیت غذایی با ادامه جنگ عملیاتی کرده است. 

مجارستان هم صادرات غلات را به دلیل افزایش قیمت در بازار در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین ممنوع کرده است.

صبح چهارشنبه، یانوش وویچیچوفسکی، کمیسر کشاورزی اروپا، اولین نشست یک گروه کارشناسی تحت مکانیزم امنیت غذایی اروپا را برگزار کرد. این گروه کارشناسی نوامبر گذشته به عنوان بخشی از طرح اضطراری اتحادیه اروپا برای اطمینان از تأمین مواد غذایی تأسیس شد.

این گروه متخصص وظیفه هماهنگی پاسخ مشترک اتحادیه اروپا به بحران کنونی و اطمینان از آماده بودن زنجیره غذایی برای چالش‌های آینده را بر عهده دارد.
روسیه و اوکراین ۳۰ درصد نیاز جهانی به غلات را تامین می‌کردند و حذف آن‌ها از بازار جهانی به منزله بحرانی بزرگ برای امنیت غذایی در کشورهای مختلف است.

پایان/

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
کد خبر: 17271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =