کدام را ترجیح می دهید،خودروی هوشمند، خودروی خِنگ

خودروها به سمتی پیش می روند که بیشتر کامپیوتر روی چهار چرخ هستند و به دلیل وصل بودن به اینترنت، خیلی از مشکلات آن می تواند از راه دور هم حل شود.

به گزارش تحریریه، همه خودروهای تسلا به مقر اصلی کمپانی سازنده از طریق اینترنت وصل هستند برای همین هم هست که تسلا می تواند سامانه ها و ریزتراشه های آن را از طریق اینترنت آپدیت [روزآمد] کند. در اصطلاح به آن over-the-air updates یا OTS‌ هم می گویند.

زمانی که کانزومر ریپورتس Consumer Reports شکایت مشتریان را از تسلا مدل3 منتشر کرد، کمپانی تسلا فراخوان نداد و مشتریان برای تعمیر به نمایندگی ها مراجعه نکردند بلکه با یک تغییر برنامه در نرم افزارهای ترمز خودرو، مشکل را حل کرد.

توماس اولبریش Thomas Ulbrich رئیس آر اند دی [تحقیقات و توسعه] گروه خودروسازی فولکس واگن می گوید که به زودی نرم افزار جدید این خودروساز عرضه می شود که «300 میلیون خط کدنویسی کامپیوتری» دارد. این نرم افزار، هسته ی مرکزی و عامل اصلی دگردیسی در گروه خودروسازی فولکس است. «روزگاری زندگی ساده بود و یک فولکس بیتل تماماً سخت افزار بود. محصولات زیرمجموعه ID.‌ در گروه فولکس بیشتر نرم افزار هستند تا سخت افزار».

حالا این پرسش پیش روی مشتریان وجود دارد که آیا یک خودروی برقی «خِنگ» dumb ولی ارزان را ترجیح می دهند یا یک خودروی هوشمند بسیار گران؟

برای برخی از مشتریان، حفظ حریم خصوصی و عدم دسترسی شرکت های بزرگ به عادت ها و سبک زندگی شان مهم است. مردم در محل زندگی و در محل کارشان به قدر کافی پشت صفحه های نمایش تلفن، تبلت، کامپیوتر و تلویزیون می نشینند و دیگر لازم نیست که نصف داشبورد خودرو را هم به صفحه نمایش تبدیل کنند. البته مردم به سامان اینفوتینمنت [صوتی، تصویری، مکان یاب و غیره] عادت کرده اند و کسی با آن مخالف نیست اما تقریباً اکثریت مردم با گردآوری اطلاعات و داده های شخصی که به سبک زندگی آنها مربوط می شود موافقت نمی کنند.

البته در حال حاضر خودروهای شورولت بولت، فیات 500 برقی و نیسان لیف از این ویژگی بسیار خوب برای کسانی که برای حریم خصوصی خود ارزش قائل هستند، برخوردارند. ضمن آن که این خودروها در بین خودروهای برقی موجود در بازار از همه ارزان تر هستند.

خودروهای هوشمند تا زمانی برای مشتریان ارزش ایجاد می کنند که حق انتخاب آنها را کاهش نداده و به حریم خصوصی آنها احترام بگذارد و بدون اطلاع و بدون اجازه مشتری اطلاعات شخصی را گردآوری نکند.

به قول یک ضرب المثل قدیمی که می گوید: «نظر مثل دماغ می ماند چون همه یکی از آن دارند.» مردم در مورد خودروهای هوشمند و امکانات آن نظرات مختلفی دارند. بازار خودروی آینده باید به مشتری این حق انتخاب را بدهد که بین خودروهای هوشمند گران و خودروهای خِنگ کاربردی تر که حریم خصوصی را بهتر حفظ می کنند خودشان انتخاب کنند.

منبع: cleantechnica.com

پایان/

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 17414

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =