ضرورت نقش آفرینی شورای رقابت به عنوان نهاد مؤثر ضد انحصار در اقتصاد کشور

یکی از شرح وظایف وزارت اقتصاد، تسهیل و بهبود فضای کسب و کار است که بیشتر در قالب هیئت مقررات زدایی پیگیری می شود اما قرابت خیلی ویژه ای با دستور کار مرکز ملی و شورای رقابت دارد.

به گزارش تحریریه، به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی در این جلسه که در محل شورای رقابت برگزار شد، با تشکر از زحمات اعضاء و بویژه "رضا شیوا" رئیس دوره دوم شورای رقابت، این شورا  را نهادی بالقوه توانا و دارای اختیارات قانونی زیاد خواند که باید با بهره گیری از این اختیارات قانونی، تبدیل به نهادی مؤثر در مبارزه با انحصار در کشور شود.

وزیر اقتصاد گفت: یکی از شرح وظایف وزارت اقتصاد، تسهیل و بهبود فضای کسب و کار است که بیشتر در قالب هیئت مقررات زدایی پیگیری می شود اما قرابت خیلی ویژه ای با دستور کار مرکز ملی و شورای رقابت دارد.

خاندوزی نقطه کانونی وظایف شورای رقابت در قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی را مقابله با رویه های "ضد رقابت" (به عنوان مهم ترین کلید واژه این قانون) عنوان کرد و گفت: شورای رقابت به عنوان یک نهاد مستقل قانونی، در فرایند انجام فعالیت های اقتصادی و تجاری، مسئولیت "انحصار زدایی" و "تضمین حقوق رقابت" را بر عهده دارد.

وی افزود: این دو موضوع، ("انحصار زدایی" و "تضمین حقوق رقابت") مکمل بسیار خوبی برای مفهومی است که مقام معظم رهبری در نامگذاری سال 1400 به عنوان مانع زدایی از تولید مطرح کردند، چرا که به واقع، اگر بخواهیم از منظر اقتصادی، دو مصداق کاملاً علمیِ نهادی برای آن پیدا کنیم، حتماً یکی از آنها، نقشی است که مرکز ملی رقابت بر عهده خواهد داشت و شورا به عنوان رکن اصلی آن انجام وظیفه می کند.

وزیر اقتصاد در ادامه ابراز امیدواری کرد، "سید نورانی" رئیس جدید شورای رقابت به عنوان یکی از اساتید مطرح حوزه علم اقتصاد، بتواند از فرصت شش ساله در اختیار اعضای دوره سوم شورا و نیز مجموعه ظرفیت نمایندگان وزارت صمت، اتاق ها و سازمان برنامه و بودجه به بهترین نحو برای پیشبرد اهداف مد نظر، استفاده کند.

خاندوزی تصریح کرد: اگر ما در شورای رقابت و هیئت مقررات زدایی و صدور مجوز های کسب و کار بتوانیم وظایف قانونی خود را به انجام برسانیم، بخش زیادی از مانع زدایی فرایند تولید محقق خواهد شد چرا که اغلب موانع موجود، به خاطر انحصار ها و یا پیچیدگی قوانین و مقررات است.

وی با بیان اینکه، ساز و کار های رفع این موانع می تواند بصورت همگرا، در قالب یک بسته کاری مشترک در دستور کار قرار گیرد، خطاب به رئیس جدید شورای رقابت گفت: از شما می خواهم، هر تغییر و تسهیل قانونی را که فکر می کنید، در راستای توانمند سازی شورا، می تواند مؤثر واقع شود، تهیه و ارائه کنید تا در قالب یک لایحه در دولت و مجلس پیگیری شود و اگر نیازمند مصوباتی در حوزه هیئت وزیران هستید نیز بگویید تا در قالب یک مصوبه آماده کنیم.

وزیر اقتصاد افزود: در مورد آنچه که نیازمند رایزنی های فراتر از مصوبات و تعاملات نهادی است، شخص جنابعالی پیگیری کنید تا ما بتوانیم مسیری را که مرحوم پژویان در شورای رقابت شروع کردند را با قدرت و سرعت بیشتری محقق کنیم.

گفتنی است، در اجرای تبصره (1) بند (الف) ماده (53) قانون اصلاح موادی از برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، در این جلسه، دکتر سید محمد رضا سید نورانی با رأی اکثریت اعضای شورای رقابت به  ریاست این شورا و مرکز ملی رقابت انتخاب شد.

پایان/

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 17417

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =