دستاوردهای راهبردی چین از حمله نظامی روسیه به اوکراین 

پس از پافشاری ناتو برای حضور در اوکراین و اقدام نظامی روسیه در این کشور، این موضوع سبب شده است پکن با کشاندن روسیه به صف خود از نظر نظامی و همچنین ارتباط دادن اقتصاد روسیه با اقتصاد خود بیشترین دستاوردهای راهبردی را ازآن خود کند و به یکی از برندگان جنگ اوکراین تبدیل شود. 

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» در بخشی از گزارش خود نوشت، حمله روسیه به اوکراین نقطه عطفی است که روابط بین الملل را در دو عرصه دیپلماسی و نظامی وارد مرحله جدیدی خواهد کرد. از نظر تاکتیک نظامی و تحریم های اقتصادی و ائتلاف های دیپلماسی، این جنگ را از زوایای مختلفی می توان بررسی کرد. یکی از این زوایا موضع چین درباره این جنگ است.

به نوشته القدس العربی، چین و روسیه دارای روابط ویژه ای هستند و سطح خوب روابط این دو کشور، غرب به ویژه آمریکا را به چالش کشیده است. روزنامه «نیویورک تایمز» در یکی از گزارش های خود آورد که واشنگتن از رهبران چین خواسته است تا با میانجیگری خود «پوتین» را خرسند سازند به اوکراین حمله نکند. این در حالی است که چین حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است و مانع از این شد که در شورای امنیت سازمان ملل این جنگ محکوم شود. چین همچنین از تلاش غربی ها برای تحریم روسیه استقبال نکرد. این مسائل بیانگر چگونگی پشتیبانی چین از روسیه است. 

روزنامه القدس العربی عنوان داشت، چین در شرایط کنونی و آینده یکی از برندگان جنگ اوکراین است. روسیه به بهانه دفاع از امنیت ملی و پایان دادن به گسترش ناتو در مرزهای خود به اوکراین حمله کرده است. مخالفت نکردن چین با حمله روسیه بیانگر این است که چین مطالبات روسیه درباره امنیت ملی خود درک می کند. از این رو، شاید چین در آینده خود را در شرایط مشابه روسیه ببیند و برای دفاع از امنیت ملی خود نیاز به دخالت در کشورهای همسایه داشته باشد. یکی از جلوه های جنگ کنونی پافشاری روسیه برای بازپسگیری خاک خود به ویژه شبه جزیره کریمه است که در دهه 50 به اوکراین ملحق شده است. این موضوع توجیهی کافی برای چین است تا در صورت نیاز تایوان را به خاک خود ملحق کند.

در بخشی از گزارش روزنامه القدس العربی می خوانیم: چین این موضوع را درک می کند که در آینده از سوی ناتو هدف قرار خواهد گرفت. زیرا همه گزارش هایی که از سوی اندیشکده های راهبردی چین آماده شده نشان می دهد که ناتو تلاش می کند در منطقه آسیا قدرت نفوذ خود را افزایش دهد. کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی به دلیل میزبانی از پایگاه های آمریکا عضو غیر مستقیمی از ناتو هستند و با آمریکا همکاری نظامی دارند. 

به نوشته روزنامه القدس العربی، چین می داند که روسیه برای کاهش تاثیر تحریم های اقتصادی غرب بر روی چین حساب باز کرده است. کشورهای غربی یک فرصت تاریخی را برای چین فراهم کرده اند تا منافع اقتصادی خود را با روسیه تقویت سازد. زیرا روسیه از نظر مواد کشاوری، طبیعی، معدنی و انرژی در جهان نقش بسیار مهمی دارد و چین به بسیاری از مواد اولیه روسیه نیاز مبرمی دارد. چین متعهد شده است که در صورت نیاز جایگزین مناسبی برای استقبال از صادرات نفت و گاز روسیه باشد و به جای کشورهای اروپایی و آمریکا نفت و گاز روسیه را بخرد. در سال گذشته میلادی میزان مبادلات تجاری چین و روسیه با رشد 35 درصدی روبرو شد و به رقم 140 میلیارد دلار رسید و این رقم می تواند تا سال 2024 میلادی 200 میلیارد دلار هم رسید. چین به نخستین شریک روسیه به جای اتحادیه اروپا تبدیل می شود. 

روزنامه القدس العربی در بخش پایانی گزارش خود آورد: چین این موضوع را درک می کند که غربی ها به ویژه در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا تلاش می کردند روسیه را به سوی خود متمایل سازند و این کشور را پوششی برای مقابله با چین قرار دهند. اما پس از پافشاری ناتو برای حضور در اوکراین و واکنش روسیه، این موضوع سبب شده است پکن با کشاندن روسیه به صف خود از نظر نظامی و همچنین ارتباط دادن اقتصاد روسیه با اقتصاد خود بیشترین دستاوردهای راهبردی را ازآن خود کند. چین که می دانست که به دلیل رقابت با آمریکا، غربی ها در آینده این کشور را هدف قرار خواهند داد از فرصت جنگ اوکراین برای تحقق دستاوردهای راهبردی استفاده می کند.

پایان/

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 17220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =