5 ستون حرکت تاریخی ایران خودرو و سایپا به زبان ساده!

حرکت تاریخی ایران خودرو و سایپا انجام شد تا حرکت تاریخی دیگری انجام نشود.

به گزارش تحریریه، حرکت تاریخی ایران خودرو و سایپا؛ ملاقات و تفاهم دو مدیرعامل؛ انجام شد تا حرکت تاریخی دیگری مبنی بر خروج دولت از بنگاهداری در صنعت خودرو انجام نشود. به زبان ساده، قرار است تا مدتی بر سر این محورهای ساختگی بحث شود و در بر پاشنه کنونی بچرخد و بن بست کنونی ادامه پیدا کند. 

افزایش شدید انتقادها از وضعیت بازار خودرو باعث شده است تا متغیر مداخله گر از طرف مردم و رهبر معظم انقلاب تحت فشار قرار گیرد تا از بنگاهداری در صنعت خودرو خارج شود و بازار را رقابتی کند. اما حیرت آور اینکه، به جای عمل به قانون و خروج از بنگاهداری، بر دور زدن قانون و رونمایی از طرح نماهای از پیش شکست خورده متمرکز شده اند. 

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو 5 محور را در نتیجه رویداد تاریخی نشست با مدیرعامل شرکت سایپا اعلام کرد(گویی این دو تاکنون از هم بی خبر بوده و یکدیگر را ندیده اند) که به معنای واقعی کلمه شوخی است و معنایی جز زمان خریدن ندارد. خطیبی در این‌باره گفت:

  1. طبق مذاکرات با مدیرعامل شرکت سایپا، به زودی امکان بهره‌مندی این شرکت از توانمندی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو در زمینه قوای محرکه فراهم خواهد شد. در سال آینده ایران‌خودرو، ۱۰ هزار موتور و گیربکس برای تجهیز محصول شاهین سایپا تولید خواهد کرد.
  2. کاهش هزینه و بهای تمام شده تولید اتفاق می افتد و سرمایه‌گذاری‌های غیراقتصادی هم دیگر انجام نمی شود.
  3. ایجاد امکان تولید محصولات سایپا در سایت تولیدی ایران‌خودرو در کشور آذربایجان، مسیر ورود محصولات سایپا به کشورهای همسایه را فراهم خواهد کرد.
  4. همکاری با سایپا در سایت تولیدی سوریه نیز در دستور کار قرار دارد.
  5. صادرات سایپا به ارمنستان با استفاده از امکانات ایران خودرو هم انجام می شود.

از منظر فنی و کارشناسی، مسائل طرح شده توسط خطیبی ارزش بحث ندارد و ماقبل مساله است. اما با هدف جلوگیری از معرکه گیری های رسانه ای متعاقب آن و ایجاد امید واهی در مردم، و ایجاد خودفریبی دسته جمعی؛ آنها را به طور مختصر نقد و بررسی می کنیم. 

جلسه دو مدیرعامل ایران خودرو و سایپا در 32 سال گذشته نیز بعید است کمتر از صدها و هزاران بار روی داده باشد و همه شرکت های خودروسازی چه در ایران و چه در سایر کشورها با هم همکاری دارند و از مزیت های هم استفاده می کنند. نتیجه اینکه حرکتی تاریخی که بتواند ریل غلط کنونی را اصلاح کند اتفاق نیفتاده است. اما تبدیل کردن آن به یک رویداد تاریخی باعث می شود در صداقت مسئولان برای گره گشایی از صنعت خودرو شک کنیم.

سایت های تولیدی موجود در باکو(با هزینه تقریبی 50 میلیون دلاری سالانه) و ارمنستان اقتصادی نیستند و تنها سایت های تولیدی در سوریه اقتصادی هستند؛ تا پیش از جنگ بودند؛ و طرح آنها به عنوان تحول در صنعت خودرو پس از بن بست ایجاد شده کنونی بلاوجه است و صنعت خودرو را از وضعیت کنونی خارج نمی کند. 

مشکل صنعت خودرو کشور بنگاهداری دولت و تعطیلی دوفاکتو قانون تجارت است که هزینه آنرا با ایجاد انحصار تامین می کنند و خروجی آن تبدیل شدن خیابان های ایران به پارکینگ مدل های 35 سال پیش از برندهای درجه دوم فرانسوی و کره ای است. 

خروج دولت از بنگاهداری و اجرای قانون تجارت در بستر رقابت در صنعت خودروسازی همراه با حمایت در راستای منطق بازار می تواند به بهینه سازی در خودروسازی ایران بیانجامد و غیر از آن، هر تلاش دیگری به معنای تکرار سیاست های 32 سال گذشته و تظاهر به اصلاح با هدف خریدن زمان است. 

پایان/

۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 17513

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =