از «اسد باید برود» تا «اسد خوش ‌آمد»!

حمایت ایران از کشورهای مستقل و ایستادگی در برابر تحمیل اراده کشورهای فرامنطقه‌ای و هم‌پیمانان آنها به کشورهای مستقل امروز اثراتش را به روشنی نشان می‌دهد.

به گزارش تحریریه، به این جمله دقت کنید؛ «سوریه ستون و پایه اساسی امنیت عربی محسوب می‌شود لذا موضع امارات در حمایت از تمامیت ارضی و ثبات آن ثابت است.»

این جمله از زبان حامیان محور مقاومت خارج نشده بلکه سخنی است که روز شنبه «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی که در سال‌های گذشته از مدافعین سرسخت گروه‌های مسلح ضد نظام سوریه بود در ملاقات با «بشار اسد» در کاخ الشاطی ابوظبی بر زبان رانده است.

از سال ۲۰۱۱ که غرب و مزدورانش در غرب آسیا و شمال آفریقا مبهوت از سرعت فراگیر دومینوی انقلاب‌های عربی، سناریوی ایجاد جنگ نیابتی در سوریه را با شعار «اسد باید برود» و با هدف مشغول‌سازی محور مقاومت کلید زدند تا به امروز که اسد در اولین سفرش به یک کشور عربی وارد ابوظبی شده، تاریخ عبرت‌های زیادی را در صفحات خود ثبت کرده است.

رئیس جمهور سوریه در سفرش به امارات با «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی و «محمد بن‌راشد» حاکم دوبی دیدار کرد تا دنیا به چشم خود ببیند کشورهایی که با حمایت همه‌جانبه از معارضین مسلح سوری همواره تاکید می‌کردند «بشار اسد» بخشی از راه حل نیست بلکه اصل مشکل سوریه است، اکنون چگونه تغییر رویکرد داده و از او استقبال می‌کنند.

«انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس امارات در خصوص این سفر ادعا کرده؛ امارات به پیروی از سیاست واقع‌بینانه در قبال کاهش تنش‌ها و تقویت نقش کشورهای عربی در رویکردی عملی و منطقی برای ایجاد راه حل برای بحران‌های منطقه ادامه می‌دهد.

محمد بن‌زاید در دیدار با بشار اسد، ضمن آنکه سوریه را ستون و پایه اساسی امنیت عربی خوانده، خروج نیروهای خارجی که به صورت غیرقانونی در سوریه حضور دارند را نیز خواستار شده و بر اهتمام امارات به تقویت همکاری با سوریه در زمینه‌هایی که آرمان‌های دو ملت برادر را محقق سازد، تاکید کرده است.

این رویکرد و البته سفر بشار اسد رییس جمهور سوریه به امارات با واکنش منفی آمریکا مواجه شده به صورتی که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: از این تلاش آشکار برای مشروعیت بخشیدن به نظام بشار اسد عمیقا ناامید و ناراحت هستم.

 تغییر رویکرد آشکار امارات در برابر دولت بشار اسد از حدود یک‌سال‌ونیم قبل و از زمانی که با شدت یافتن عملیات نظامی سوریه با پشتیبانی ایران و روسیه مجموعه گروه‌های مسلح تکفیری مضمحل شدند با فعال‌سازی دفتر نمایندگی سیاسی امارات در دمشق آغاز شد و با آزادسازی سرزمین‌های اشغال شده توسط این گروه‌ها توسعه پیدا کرد.

شعار «واقع‌گرایی» که هم‌زمان با سفر بشار اسد به امارات و در مقام تبیین اهداف این کشور برای عادی‌سازی روابط با سوریه مطرح شده ترجمان این واقعیت غیر قابل انکار است که پیشبرد سیاست‌های منفعت‌جویانه با اتکاء به دلارهای نفتی و نیروهای مزدور نیابتی به پایان رسیده و چاره‌ای جز تغییر مسیر گذشته و احترام به خواست و اراده ملت‌ها وجود ندارد.

این شرایط دقیقا مشابه همان شرایطی است که درباره یمن اتفاق افتاده و کشورهای متجاوز به یمن به زودی مجبور خواهند شد از پیگیری سیاست‌های سلطه‌جویانه خود دست بردارند و با نمایندگان واقعی مردم این کشور به گفتگو بنشینند.

اگرچه تحلیل ریشه‌ها، عوامل و شرایط تغییر رویکردهایی از این دست نیازمند توضیحات تفصیلی است لیکن چنانچه بر آگاهان مسائل راهبردی منطقه واضح و مبرهن است، حمایت ایران از کشورهای مستقل و ایستادگی در برابر تحمیل اراده کشورهای فرامنطقه‌ای و هم‌پیمانان آنها به کشورهای مستقل امروز اثراتش را به روشنی نشان می‌دهد.

علت اصرار کاخ سفید بر تغییر سیاست‌های منطقه‌ای ایران را نیز باید در ناکامی غرب برای تحمیل اراده سیاسی خود در منطقه جستجو کرد چرا که اکنون هژمونی آمریکا و هم‌پیمانان این کشور با چالش‌های شکننده روبرو شده و کشورهای منطقه را به این فهم و درک رسانده که نباید تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد واشینگتن و تل‌آویو بچینند.

منبع: نورنیوز

پایان/

۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 17571

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =