تحلیل عبدالباری عطوان از وضعیت خطرناک در خاورمیانه

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب عنوان داشت که سفر «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر به ریاض و بی جواب ماندن تماس «جو بایدن» با عربستان و امارات نشان می دهد که اکنون کشورهای عربی از محور آمریکا خارج شده اند و با تشکیل ائتلافی جدید در جنگ اوکراین در کنار روسیه ایستاده اند.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» گفت: اکنون منطقه خاورمیانه در حال تغییر است. «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد امارات، پاسخ تلفن «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا را ندادند. این یک موضوع شگفت آور است. زیرا آنها از محور آمریکا به محور روسیه منتقل شده اند.

اکنون ائتلافی از کشورهای عربستان، امارات، مصر، الجزایر و سوریه در کنار «پوتین» رئیس جمهوری روسیه ایستاده اند. سفر ناگهانی و اعلام نشده «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر به عربستان هم مهم بود  و باعث ایجاد محور سعودی، مصری و اماراتی شد. این محور در کنار روسیه خواهد ماند و از این کشور حمایت می گیرد زیرا تصمیم قطعی در این زمینه گرفته شده است. 

به باور عطوان، نبرد کنونی، نبرد نفت و گاز می باشد. بایدن از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواسته است که تولید نفت خود را افزایش دهند و با تزریق بیشتر نفت به بازارها قیمت انرژی را کاهش دهند تا جایگزینی برای نفت و گاز روسیه باشند اما عکس این خواسته بایدن رخ داده است.

Today, in Riyadh, President Abdel Fattah El-Sisi met with the Custodian of the Two Holy Mosques, Saudi King Salman bin Abdulaziz Al Saud.

عربستان اعلام کرده است که به توافق «اوپک پلاس» درباره تولید نفت پایبند است و این یک اقدام اساسی و مهم است. عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر پس از بازگشت از سفر خود به عربستان بلافاصله با پوتین رئیس جمهوری روسیه تماس تلفنی برقرار و اعلام کرد که آماده است که درباره جنگ اوکراین میانجیگری کند. اما او در واقع در این زمینه پیامی را به پوتین ارسال کرد با این محتوای که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نمی خواهند نفت و گاز این کشورها جایگزین نفت و گاز روسیه شود.

عطوان افزود: اکنون مرحله بسیار خطرناکی است. روسیه اعلام کرده که این جنگ، نبرد شکستن استخوان ها است. روسیه هم پیام صریحی را ارسال کرده است. این کشور اعلام کرد هر کشوری که تلاش کند نفت و گاز آن جایگزین نفت روسیه باشد هدف قرار گرفته خواهد شد. این پیام در واقع به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ارسال شده است.

«سرگی شوویگو» وزیر دفاع روسیه هم به سوریه سفر کرد و با «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور دیدار کند. هدف از این سفر رسیدن به یک توافق مبنی بر آن است که روسیه و سوریه مولفه ای از محور جدید ضد آمریکایی هستند. این سفر سرآغازی بر وقوع تحولات خطیر است. 

عطوان در بخش پایانی اظهارات خود آورد: دور از ذهن نیست که طی روزهای آینده پوتین به سوریه یا مصر سفر کند یا اینکه «بشار اسد» به روسیه برود و ائتلافی از کشورهای امارات، مصر و عربستان تشکیل شود. همچنین دور از ذهن نیست که محمد بن سلمان هم به مسکو سفر کند. ضمن آنکه بعید نیست که بار دیگر کشورهای عربستان، امارات و مصر علیه قطر وارد عمل شوند زیرا در میان کشورهای عرب منطقه خلیج فارس تنها قطر است که در جنگ روسیه علیه اوکراین با آمریکا موضع یکسانی را در پیش گرفت.

همه این اتفاقات حکایت از آن دارند که منطقه با تحولات بسیار خطرناکی روبر خواهد شد.

پایان/

۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵
کد خبر: 17335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =