عبدالباری عطوان: جنگ اوکراین برخلاف محاسبات آمریکا پیش می رود

«عبدالباری عطوان» گفت که تحولات جنگ اوکراین طبق برنامه ریزی های پوتین و برخلاف طرح های آمریکا پیش می رود و روسیه در نتیجه افزایش قیمت انرژی، سود بسیاری را نصیب خود کرده است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» گفت: رسانه های غربی در اخبار خود درباره تحولات اوکراین اینگونه وانمود می کنند که روسیه در این جنگ به طور کلی شکست خورده است و سلاح های روسی کارامد نیستند. این در حالی است که روس ها به طور کلی بندر ماریوپل را به کنترل خود در آورده اند.

 بندر ماریوپل با شبه جزیره کریمه هم مرز است. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه اکنون بر روی شهر دونباس تمرکز کرده است. این تحولات نشان می دهد که جنگ اوکراین طبق برنامه ریزی های روسیه پیش می رود. آمریکا کشورهای جهان را در این جنگ وارد کرده است.

این کشور از ۷ سال پیش برای این جنگ برنامه ریزی کرد ولی این جنگ طبق برنامه های آمریکا پیش نرفت. غربی ها ادعا می کنند که طرح روسیه در اوکراین با شکست روبرو شده است. این در حالی است که آمار و ارقام چیز دیگری را می گوید.

روسیه تا کنون ۱۴۰ هواپیمای جنگی، ۱۶۰ هلی کوپتر پیشرفته، ۵۲۰ پهپاد و ۱۳۰۰ زره پوش نفر و ۲۷۰ موشک انداز اوکراینی را منهدم کرده است. این آمار دقیق هستند. دو سوم جهان در جنگ اوکراین طرفدار روسیه است. غربی ها اکنون به خاطر حماقت و یا به خاطر قلدرمابی خود به ویژه کاخ سفید در حال شکست خوردن هستند.

عطوان در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: آمریکا که با هدف گرفتار کردن روسیه در اوکراین، به جنگ در این کشور دامن زد اکنون در حال شکست خوردن است.

 معادلات فعلی برخلاف خواست آمریکا پیش می رود و بحران اوکراین، به یک جنگ فرسایشی برای آمریکا تبدیل شده است. اما در هر صورت روسیه از این جنگ بسیار سود کرد. قیمت نفت به حدود ۱۴۰ دلار رسید و روسیه به عنوان دومین کشور صادر کننده نفت از این افزایش قیمت سود کلانی کسب کرد.

قیمت گاز هم سه برابر شد و روسیه به عنوان نخستین صادر کننده گاز در جهان در نتیجه این افزایش قیمت، خزانه خود را با میلیاردها دلار پر کرد. قیمت روبل روسیه هم نسبت به گذشته در برابر دلار افزایش یافت. روبل روسیه و یوان چین در آستانه برتری نسبت به دلار آمریکا قرار دارند.

مسائل اساسی در نظام مالی جهانی هم به سود روسیه و چین در حال تغییر است.

پایان/

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 18522

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • FR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
      4 4
      از نظر شماها سالهای سال است که محاسبات آمریکا غلط در آمده و در حال شکست خوردن است. نمیدانم پس چرا وضع اقتصادی مردم آمریکا روز به روز بهتر میشود اما وضع اقتصادی مردم کشورهایی که شما میگید پیروز شده اند روز به روز فلاکت بارتر میشود. بلاخره شما هم پول میگیرید که همین چرندیات رابلغور کنید.
      • NL ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
        0 1
        چرا فکر میکنید روسیه شکست خورده،اکراین تالین لحظه نزدیک هزار میلیارد دلار خسارت دیده،ارزش روبل زیادتر از قبل از جنگ شده،درامد روسیه سه برابر شده،یک پنجم خاک اکراین اشغال شده،بیشاز ۴۰درصد نفرات ارتش اکراین کشته یا اسیر شدن،نیروی دریایی هوایی اکراین تا۹۹درصد ازبین رفته،ا تباط اکراین با دریای ۱۰۰درصد قطع شده و به دریای سیاه هم دسترسی نداره،اما تبلیغات غرب مدام میگه روسیه شکست خورده چون نتونستن کیف رو بگیره ،در حالیکه روسیه ارتش بزرگ اکراین رو در کیف سونی معتبر کرد تا شرق اکراین رو به راحتی تصرف کنه،
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
      4 4
      این به قول شما تحلیلگر برجسته عرب هیچ وقت به صورت بیطرفانه تحلیلگری نمیکند همیشه غرب را خار و کوچک قلمداد میکند و روسیه را قدرت مطلق و حق مدار دنیا معرفی میکند در همین گزارش هم میگوید دو سوم جهان طرفدار تجاوز روسیه به اکراین هستند همین مطلب حماقت عجیب این فرد را نشان میدهد
    • پدرام CA ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
      3 1
      پرینت حساب بانکی عبدالباری عطوان هم دیدنیه ها....
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      2 0
      این مرتیکه تنی چند،که همیشه،رسانه های نظام،اورا مطرح میکنند، حیف نون یک کیلو پهن هم بابت تحلیل هایش،زیاده،روسیه جنگ راباخته درمنجلاب افتاده،هم اخلاق،هم انسانیت،هم جنگ فیزیکی وتسلیحاتی،خداوند جای حق نشسته،او تصمیم گیرنده اصلی،،نه گفته این خوک کثیف،وحامیان پوتین بی دین وایمان،بی اصالت،،،