بوی فضای جنگ جهانی سومی!

احتمال اعلام آغاز جنگ جهانی سوم و گسترش دامنه بحران اوکراین به شدت بالاتر از برآوردهای نخست رفته است.

به گزارش تحریریه، تارنمای روزنامه «دیلی میرور» نوشت، منابع روسی و مقامات غربی اعلام کردند که «ولادیمیر پوتین» قرار است آغاز یک جنگ همه جانبه علیه اوکراین را اعلام کند.

هنگامی که تانک‌ها در اواخر فوریه وارد اوکراین شدند، پوتین آن را «عملیات ویژه» خواند و حتی کاخ کرملین رسانه‌های روسی را از استفاده از کلمه «جنگ» منع کرد.

اما کمتر از دو ماه بعد، این عملیات ویژه متوقف شد و گمان می‌رود که فرماندهان ارتش می‌خواهند اکنون آن را جنگ بنامند و برای موفقیت در آن توده مردم را هم بسیج کنند.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، یک منبع نزدیک به مقامات نظامی روسیه به «دیلی تلگراف» اعلام کرد که ارتش از اینکه حمله برق آسای ابتدایی در کی‌یف شکست خورد، خشمگین است.  ارتش به دنبال جبران شکست‌های گذشته هستند و می‌خواهند در اوکراین بیشتر پیش بروند.

ادعا می شود که «ولادیمیر پوتین» قرار است جنگ همه جانبه علیه اوکراین را اعلان کند.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد پوتین احتمالاً بسیج عمومی روسیه را ظرف چند هفته آینده برای جبران خسارات نظامی اعلام خواهد کرد.

او گفت احتمال دارد رئیس جمهوری روسیه بگوید که به دلیل جنگ با نازی‌های جهان، باید مردم روسیه بسیج شوند.

«ایگور گیرکین» افسر اطلاعاتی نظامی بازنشسته که پیش از فراخواندن به مسکو در سال ۲۰۱۴ رهبری نیروهای جدایی طلب در شرق اوکراین را بر عهده داشت، در طول سال ها دریچه ای به تفکر افسران درجه یک روسی ارائه کرده است.

گیرکین که به‌خاطر دیدگاه‌ های ضد اوکراینی‌ اش شناخته می‌شود، کرملین را به‌خاطر سیاست بیش از حد نرم در قبال اوکراین مورد انتقاد قرار می داد.

وی پس از انتشار فهرستی از شکست‌های مسکو - از غرق شدن ناو جنگی دریای سیاه گرفته تا خرابکاری علیه زیرساخت‌ های روسیه - پرسید: قبل از اینکه کوتوله‌های کرملین متوجه شوند که درگیر هستند، چه اتفاقی باید بیفتد تا یک جنگ همه جانبه و سخت را اعلام و اقدام خود را شروع کنند؟»

«الکساندر آروتیونوف» یک کماندوی بازنشسته روسی و یکی از محبوب ترین وبلاگ نویسان طرفدار کرملین در این کشور که به نماد نارضایتی دیگری تبدیل شده است، در پیامی نوشت: ولادیمیر ولادیمیرویچ، لطفاً تصمیم خود را بگیرید: آیا ما در حال منازعه هستیم یا داریم دور هم بازی می کنیم؟

او در یک ویدیوی احساسی این سوال را مطرح کرد که چرا روسیه هنوز فرودگاه‌ های اوکراین را به چاله هایی شبیه ماه تبدیل نکرده است.

اعلام جنگ همه جانبه با اوکراین مستلزم دو چیز است که کرملین تاکنون سعی کرده است از آن اجتناب کند: حکومت نظامی و بسیج جمعی. بسیج به این معنی است که روسیه باید نیروهای ذخیره را فرا بخواند و سربازان وظیفه را فراتر از دوره یک ساله نگه دارد. این تصمیم از نظر سیاسی دشوار است. حکومت نظامی هم مرزهای این کشور را می بندد و بخش هایی از اقتصاد را که در حال حاضر متزلزل هستند، به دردسر می اندازد.

پوتین در بحبوحه تحریم‌های شدیدغرب، مشتاقانه ظاهر را حفظ کرده و به کابینه خود دستور داده است تا کمک‌های مالی را برای خانواده‌ها و مشاغل ارائه دهد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، تاکنون تغییر اقتصادی عمیقی در اثر جنگ در روسیه رخ نداده است، با اینحال به گفته یکی از مشاوران در کاخ کرملین، پوتین در یک مداخله عمومی نادر به زودی از انتقال اقتصاد به سمت وضعیت جنگی خبر می دهد.

«نیکولای پاتروشف» رئیس شورای امنیت روسیه هم از علاقه شدید کارآفرینان روس به مکانیسم بازار انتقاد کرد و خواستار یک اقتصاد خودکفا شد.

پایان/

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 18690

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • گودرز منصوری IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      0 0
      اشتباه اول روسیه این بود که از همان اول بارویکرد دوگانه عملیات ویژه وارد اوکراین شد اشتباه دوم این بود که حتی اگر عملیات ویژه بود نیز در همان ابتدا فرودگاه‌ها وپدافند وتمام توان بالقوه اوکراین را نابود نکرد وانگار میخواست باشون حال کنه واین حال کردن به دشمنان روسیه فرصت هرکاری برای شکست عملیات ویژه را داد . اکنون هنوز دیر دیر هم نشده اگر ارتش روسیه با تمام توان خود وبدون ترس از سرزنش ها ی معمول کاری را بکند که همان اول باید میکرد احتمال اینکه پیروز این میدان باشد به ۹۰درصد افزایش پیدا میکند درغیر آن و درصورتیکه ارتش روسیه تمام توان اوکراین را فلج نکند این ارتش روسیه است که باید با خجالت اوکراین را ترک کند
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 0
      چه تحلیل الکی بابا برو باد بیاد