موشک های هایپرسونیک، برگ برنده روسیه در جنگ اوکراین

روسیه اخیرا در جنگ با اوکراین در یکی از بخش‌های غربی این کشور از یک موشک فراصوت یا هایپرسونیک استفاده کرد.

به گزارش تحریریه، روسیه برای اولین بار در جنگ اوکراین از موشک مافوق صوت «کینژال» استفاده کرد. روسیه اولین کشور در جهان است که چنین موشک های تولیدکرده است. کینژال قادر به تغییر ارتفاع و جهت با سرعت بسیار زیاد و فرار از دفاع ضدهوایی دشمن است. خبر استفاده روسیه از این موشکهای هایپرسونیک موجب نگرانی بسیاری از شهروندان اروپا شد. ولی موشک‌های فراصوت دقیقا چه نوع موشک‌هایی هستند.

سیستم‌های هایپرسونیک به خاطر مانورپذیری بالا در زمان حرکت می‌توانند تهدیدبرانگیز باشند. این موشک‌ها در حین حرکت خیلی سریع می‌توانند مسیر خود را تغییر داده و کاری کنند که ردیابی و پیش‌بینی حرکتشان دشوار باشد. یکی از دیگر خطرات این دسته از موشک‌ها مقدار مسافتی است که طی می‌کنند.

توانایی حرکت موشک های هایپرسونیک جدید بسیار بیشتر از موشک‌های فروصوت ولی بسیار کمتر از موشک‌های بالستیک قاره‌پیماست. آمریکا، روسیه و چین هیچ‌کدام نمی‌توانند به خوبی این موشک‌های قاره‌پیما را ردیابی کنند.

اولین بار در سال ۲۰۱۸، از این موشک پرده برداری شد. در آن زمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آنرا «سلاح شکست ناپذیر» خوانده بود.

نشریه «نشنال اینترست» نیز چندی قبل در مقاله ای، درباره موشک‌های هایپرسونیک به موشک‌های قاره‌پیمای «آوانگارد» اشاره کرده و یادآوری شد که روسیه از این موشک هنگام خطابه سالانه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه رونمایی کرده است.

بر اساس مقاله این نشریه موشک هایپرسونیک به نام زیکرون 3M22 که در جریان آزمایش‌های طراحی از یک کشتی شلیک شد توانست به سرعتی بالای ۸ ماخ دست پیدا کند. 

نشریه نشنال‌اینترست نوشت گزارش‌ها حاکی است زیکرون قادر است به سرعت حول و حوش ۹ ماخ برسد. این موشک برای حمله هم به اهداف زمینی و هم اهداف دریایی طراحی شده است. 

روسیه مدعی است که بخشی از سلاح‌های فراصوت این کشور می‌توانند کلاهک هسته‌ای حمل کنند. این اظهارنظر به خودی خود و بدون در نظر گرفتن صحت ادعا نگران‌کننده است. اگر روسیه زمانی بتواند چنین سامانه‌ای را علیه یکی از دشمنان خود به کار بگیرد، طرف مقابل باید این احتمال را در نظر داشته باشد که موشک پرتاب شده هسته‌ای است.

در خصوص ایالات متحده آمریکا، اگر کاخ سفید به این نتیجه برسد که موشک به کار رفته هسته‌ای است، این احتمال وجود دارد که واشنگتن این اقدام را آغاز حمله در نظر بگیرد و سلاح‌های هسته‌ای خود را علیه روسیه به کار بیندازد. سرعت فراصوت این موشک‌ها از آن جهت شرایط را بغرنج‌تر می‌کند که فرصت برای اتخاذ هر گونه تصمیم دیپلماتیک لحظه آخری محدودتر می‌شود.

بنابراین مهم‌ترین خطر موشک‌های فراصوت از بابت تهدید صلح جهانی و ناپایدار کردن شرایط است. از این رو، به نظر می‌رسد که قدرت‌های جهانی باید هرچه سریع‌تر بر سر میز مذاکره بنشینند و رویکرد دیپلماتیکی را در بحث استفاده از این سلاح‌ها اتخاذ کنند.

پایان/

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 18342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =