پایان دوران خلع سلاح جهانی

به اعتقاد پژوهشگران موسسه بین‌المللی پژوهش‌ های صلح استکهلم دوران خلع سلاح رو به پایان است و خطر افزایش سلاح هسته ای در دوره پس از جنگ سرد در بالاترین سطح قرار دارد.

به گزارش تحریریه، با وجود اجرای معاهده ممنوعیت سلاح هسته ای از اوایل سال ۲۰۲۱ و تمدید ۵ساله پیمان «استارت جدید» میان آمریکا و روسیه، بازهم اوضاع جهان مدتی است که وخیم و غیرقابل کنترل شده است.

گزارشی که موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI)  به تازگی منتشر کرده نشان می دهد شمار سلاح های هسته ای در جهان به دلیل تشدید تنش های جهانی و جنگ اوکراین در دهه آینده افزایش خواهد یافت.

طبق این پژوهش، ۹ قدرت هسته ای جهان شامل انگلیس، چین، فرانسه، هند، رژیم اسرائیل، کره شمالی و پاکستان، آمریکا و روسیه در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی دارای ۱۲ هزار و ۷۰۵ کلاهک هسته ای بودند. این در حالی است که این رقم نسبت به شمار کلاهک هسته ای اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۷۵ مورد کمتر است. آمریکا و روسیه به تدریج زرداخانه های بزرگ خود را که طی دوره جنگ سرد انباشته بودند، کاهش داده اند.

با این حال پژوهشگران موسسه سیپری می گویند، به نظر می رسد دوران خلع سلاح به زودی به پایان می رسد و اکنون خطر افزایش سلاح هسته ای به بالاترین سطح در دوره پس از جنگ سرد رسیده است.  

US and Russia extend nuclear arms control treaty to 2026 | Nuclear Weapons  News | Al Jazeera

در این زمینه «مات کوردا» یکی از تهیه کنندگان این گزارش گفته است به زودی به نقطه ای خواهیم رسید که احتمال دارد شمار سلاح های هسته ای جهان از زمان پایان جنگ سرد برای نخستین بار افزایش یابد. پیش بینی می شود طی دهه آینده بر شمار زرادخانه های هسته ای جهان افزوده شود. 

به نوشته روزنامه العربی الجدید، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه بارها به مناسبت های مختلف از احتمال متوسل شدن روسیه به سلاح هسته ای در جنگ اوکراین سخن به میان آورده است. این در حالی است که موسسه تحقیقات صلح استکهلم هم اعلام کرده است که شماری از کشوها از جمله چین و انگیس به طور رسمی و غیررسمی در حال به روز رسانی زرادخانه های خود و تقویت آن هستند.

در این زمینه مارت کوردا افزود، طی سال های آینده به دلیل جنگ اوکراین و شیوه ای که پوتین درباره سلاح هسته ای صحبت می کند، خیلی سخت می توان در زمینه خلع سلاح پیشرفتی به دست آورد. اظهارات نگران کننده رئیس جمهوری روسیه سبب می شود دیگر کشورهای هسته ای هم در راهبرد هسته ای خود بازنگری کنند و توجه بیشتری به تسلیحات هسته ای و اهمیت آن داشته باشند. 

گفتنی است مسکو و واشنگتن به تنهایی ۹۰ درصد زرادخانه های هسته ای جهان را در اختیار دارند. با وجود اجرایی شدن معاهده ممنوعیت سلاح هسته ای از اوایل سال ۲۰۲۱ و تمدید پیمان «استارت جدید» برای مدت ۵ سال میان آمریکا و روسیه، بازهم اوضاع مدتی است که وخیم شده است.

برپایه گزارش مؤسسه صلح استکهلم، در سال ۲۰۲۲ هنوز هم روسیه با داشتن ۵ هزار و ۹۷۷ کلاهک هسته ای میلادی همچنان بزرگترین قدرت هسته ای است. این در حالی است ۲۸۰ کلاهک هسته ای کاخ کرملین نسبت به سال گذشته کمتر شده است. اما بیش از یک هزار و ۶۰۰ کلاهک این کشور آماده استفاده است.

آمریکا هم دارای ۵ هزار و ۴۲۸ کلاهک است که ۱۲۰ کلاهک کمتر از سال گذشته است. چین نیز با دارا بودن 350 کلاهک هسته ای در رتبه سوم قرار دارد. فرانسه ۲۹۰، انگلیس ۲۲۵، پاکستان ۱۶۵، هند ۱۶۰ و رژیم اسرائیل هم ۹۰ کلاهک هسته ای دارند.

رژیم اسرائیل به طور رسمی به داشتن سلاح هسته ای خود اعتراف نمی کند. کره شمالی هم دارای ۲۰ کلاهک هسته ای است و این کشور مواد لازم برای تولید ۵۰ کلاهک را در اختیار دارد.

پایان/

۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 19839

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =