نمایش تازه روسیه و چین از نظم نوین جهانی

نخستین استفاده همزمان روسیه و چین از حق وتو در دفاع از کره شمالی، بیانگر نزدیکی رویکردهای دو کشور به یکدیگر و قدرت تازه ائتلاف مسکو-پکن در نظم نوین جهانی است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارش خود نوشت، پافشاری نمایندگان چین و روسیه برای استفاده از حق وتو در شورای امنیت علیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی پس از آزمایش موشک‌های بالستیک بیانگر مقدار قدرت ائتلاف روسیه و چین است. این دو کشور از کره شمالی و رهبر آن «کیم جونگ اون» به عنوان ضلع سوم ائتلاف خود حمایت کردند.

اگرچه استفاده هر یک از این کشورها از حق وتو برای خنثی سازی پیش نویس قطعنامه آمریکا در شورای امنیت بین الملل کافی بود اما پافشاری هر دو کشور برای استفاده همزمان از حق وتو دارای پیام قوی به آمریکا و کشورهای غربی بود. محتوای این پیام آن است که این دو کشور در یک سنگر ایستاده اند و از آزمایش موشکی و هسته ای کره شمالی حمایت می کنند و این کشور را در محافل بین المللی تنها نمی گذارند. 

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم آمده است، رهبر کره شمالی در به چالش کشیدن آمریکا و قلدرمابی های آن بسیار قوی و ماهر است. آزمایش های موشکی وی که با سفر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به کشورهای ژاپن و کره جنوبی همزمان شد بیانگر این موضوع است.

حال موشک های بالستیک قاره پیمای کره شمالی می توانند شهرهای ساحل شرقی آمریکا را هدف قرار دهند. دور از ذهن نیست که پیونگ یانگ دارای فناوری ساخت موشک های مافوق صوت و تجهیز آن به کلاهک هسته ای هم باشد. زیرا چین و روسیه دارای این فناوری هستند و آنها از در اختیار قرار دادن آن به کره شمالی دریغ نخواهند کرد.  

در شرایطی که آمریکا تهدید می کند اگر چین به تایوان حمله نظامی کند از تایوان حمایت خواهد کرد، کره شمالی هم حق دارد زرادخانه های هسته ای و موشکی خود را برای مقابله با هرگونه تهدیدی از سوی آمریکا تقویت می کند. 

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد: کره شمالی دو بار در عرصه دیپلماسی آمریکا را شکست داده است. کیم جونگ اون در دو دیدار خود با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سنگاپور و هانوی موفق شد ترامپ را تحقیر کند. ترامپ در این دو دیدار نتوانست هیچ امتیازی از رهبر کره شمالی بگیرد. او موفق نشد آزمایش های بالستیک و هسته ای کره شمالی را متوقف سازد و با ننگ و خواری به واشنگتن بازگشت.

طبق این تحلیل، آمریکا باسرعت پر شتابی هژمونی و رهبری خود در جهان را از دست می دهد. این در حالی است ستاره ائتلاف روسیه و چین در همه عرصه های نظامی، اقتصادی و سیاسی در حال درخشش است.

پایان/

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 19392

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =