سرنوشت نامعلوم تسلیحات غرب در اوکراین؟!

کاخ سفید در حال تکرار اشتباهات افغانستان، عراق و سوریه است زیرا طبق بررسی ها بخش مهمی از سلاح‌های ارسالی غرب به اوکراین به خط مقدم جبهه نمی رسند.

به گزارش تحریریه، شبکه «CBS News» آمریکا در گزارشی مدعی شد که ۷۰ درصد سلاح‌هایی که غرب به اوکراین می فرستد، به دست سربازان نمی ‌رسند.

باتوجه به تعهد ایالات متحده و متحدانش به حمایت نظامی بی سابقه از اوکراین، گزارش اخیر سی‌بی‌اس نشان می دهد که تنها حدود ۳۰ درصد از تسلیحات ارسال شده توسط غرب واقعاً به خط مقدم می رسد.

این گزارش شایعات موجود در مورد فساد و سودجویی در بازار سیاه اوکراین را برجسته می سازد.

ایالات متحده از فوریه گذشته تاکنون ده ها میلیارد دلار کمک اقتصادی و نظامی را به اوکراین تصویب کرده است، انگلیس به تنهایی نزدیک به ۳ میلیارد دلار و اتحادیه اروپا نیز ۲.۵ میلیارد دلار تسلیحات برای کی‌یف ارسال کرده است. این کشورها به اوکراین طیف کاملی از تجهیزات، از تفنگ و نارنجک گرفته تا موشک‌های ضد تانک و سیستم‌های موشک پرتاب چندگانه، را به مقصد اوکراین ارسال کرده‌اند و بیشتر آن ها از طریق لهستان وارد کشور شده‌اند.

America Must Do More to Help Ukraine Fight Russia | Foreign Affairs

«جوناس اوهمان» بنیانگذار یک نهاد غیردولتی مستقر در لیتوانی که تسلیحات ارتش اوکراین را تأمین می کند، به شبکه آمریکایی فوق اعلام کرد همه این مرسولات از مرز عبور می کنند، و سپس اتفاقی رخ می دهد، به نوعی که ۳۰ درصد از آن به مقصد نهایی خود می رسد.

وی گفت که ارسال سلاح به سربازان تحت هدایت شبکه پیچیده ای از صاحبان قدرت، الیگارش ها و بازیگران سیاسی قرار دارد.

مستند جدید CBS Reports با نام «تسلیح اوکراین» به بررسی این موضوع می پردازد که بخش اعظم از میلیاردها دلار کمک نظامی که ایالات متحده به اوکراین ارسال می کند به خط مقدم نمی رسد.

«دوناتلا روورا» مشاور ارشد سازمان عفو بین‌الملل هم به سی‌بی‌اس گفت: واقعاً هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه این سلاح ها به کجا می‌روند، وجود ندارد. نکته نگران‌کننده این است که برخی از کشورهایی که سلاح ارسال می‌کنند، ایجاد یک مکانیسم نظارتی بسیار قوی را وظیفه خود نمی دانند.

سرنوشت نامعلوم تسلیحات غرب در اوکراین؟!

«یوری ساک» مشاور الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین هم ماه گذشته به فایننشال تایمز مدعی شد که گزارش‌های خلاف شاید بخشی از جنگ اطلاعاتی روسیه برای دلسرد کردن شرکای بین‌المللی باشد، اوکراین تاکید دارد هر سلاحی را که از مرزهایش عبور می‌کند ردیابی کند.

با این حال، برخی از مقامات در غرب زنگ خطر را به صدا درآورده اند. یک منبع اطلاعاتی ایالات متحده در ماه آوریل به سی‌ان‌ان گفت که واشنگتن هیچ اطلاعی ندارد که چه اتفاقی برای این تسلیحات می افتد، و این محموله ها را به عنوان فرورفته در یک سیاهچاله بزرگ توصیف می کند که پس از ورود به اوکراین سرنوشت آن مشخص نیست.

منابع کانادایی هم ماه گذشته اعلام کردند که آن ها هیچ نظری ندارند که تحویل تسلیحات آنها واقعا به کجا ختم می شود.

Putin will win unless the West sends Ukraine offensive weapons - Atlantic  Council

Europol هم مدعی شده است که برخی از این سلاح‌ها به دست گروه‌های جنایت سازمان‌یافته در اتحادیه اروپا رسیده است، در حالی که دولت روسیه هشدار داده است که این سلاح‌ها به خاورمیانه هم راه پیدا کرده اند.

گفته می شود بازارهای آنلاینی ایجاد شده است که در آن ها سخت افزارهای پیشرفته غربی مانند سیستم های ضد تانک Javelin و NLAW یا پهپادهای انفجاری Phoenix Ghost و Switchblade به فروش می رسند.

پایان/

۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 21055

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =