جنگ اوکراین شرکتهای آلمانی را به خاک سیاه نشاند

حمله روسیه به اوکراین برای اقتصاد آلمان پیامدهای وخیمی داشته و شماری از شرکت‌های آلمانی را به مرز ورشکستگی کشانده است. سطح تولید در برخی واحدها کاهش یافته و کمتر حوزه‌ای از افزایش بهای انرژی دچار مشکل نشده است.

به گزارش تحریریه، طی چهار هفته پس از آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین بهای انرژی در آلمان به شدت افزایش یافته و این مسئله بسیاری از واحدهای تولیدی را با مشکلات جدی روبرو کرده است. این معضل به خصوص در صنایعی که مصرف انرژی بالایی دارند محسوس‌تر است.

"تاگس‌شاو"، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان هفته گذشته (سه‌شنبه ۱۵ مارس) از قول زیگفرید روسوورم، رئیس اتحادیه فدرال صنایع آلمان نوشت، خطر اینجاست که تولیدکنندگان آلمانی نتوانند افزایش شدید بهای گاز و برق را بیش از این تحمل کنند.

تاثیر بحران اوکراین بر صنایع فولاد محسوس‌تر است؛ یک تولیدکننده فولاد در نزدیکی شهر آوسبورگ در ایالت بایرن فعالیت خود را متوقف کرده است. این شرکت با استفاده از نیروی برق ضایعات آهن را به فولاد تبدیل می‌کند.

کوره‌های این شرکت به نسبت کوره‌های معمولی برای ذوب فلزات برق بیشتری مصرف می‌کنند و یکی از سخنگویان آن می‌گوید در شرایط کنونی تولید توجیه اقتصادی ندارد و کار در برخی روزها متوقف می‌شود.

معضل صنایع با مصرف انرژی بالا

صنایع تولید شیشه نیز که از حوزه‌های مهم اقتصادی با ۹۰۰ هزار شاغل به شمار می‌رود، به خاطر افزایش شدید بهای گاز با مشکلات جدیدی دست به گریبان‌اند.

سخنگوی صنایع شیشه می‌گوید برخی واحدهای تولیدی فعالیت خود را به شدت کاهش داده‌اند. صنایع شیمیایی آلمان نیز پس از حمله روسیه به اوکراین دچار مشکلات جدی شده‌اند.

صنایع شیمیایی از مصرف‌کنندگان مهم گاز در آلمان به شمار می‌روند. اتحادیه صنفی این بخش (CVI) می‌گوید یک چهارم گاز مصرفی در آلمان مربوط به این صنایع است.

صنایع شیمایی از صنایع مادر محسوب می‌شوند و اختلال در کار آن‌ها بر بسیاری فعالیت‌های تولیدی تاثیر منفی آشکاری دارد.

دومینوی اختلال در کار صنایع شیمیایی

به گفته CVI حدود ۹۵ درصد تمام محصولات صنعتی به نوعی به محصولات شیمایی نیاز دارند؛از خودرو گرفته تا تلویزیون  و برخی مواد غذایی.

به گزارش "تاگس‌شاو"، پیامدهای جنگ اوکراین بر صنایع کاغذ سازی نیز تاثیر منفی مشابهی گذاشته است. برخی واحدهای تولیدی در این حوزه فعالیت خود را تا ماه آوریل متوقف کرده و اغلب آنها تولید را به شدت کاهش داده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود کاهش تولید در کارخانه‌های کاغذ سازی تاثیری مستقیم و فوری بر مصرف‌کنندگان داشته باشد؛ بعید نیست کمبود کاغذ توالت که در ابتدای پاندمی کرونا رخ داده بود دوباره تکرار شود.

در پی جنگ در اوکراین تاثیر افزایش شدید بهای سوخت در حوزه حمل و نقل خیلی زودتر آشکار شد و بسیاری از شرکت‌ها فعالیت خود را محدود کرده‌اند.

در این حوزه یک معضل دیگر نیز وجود دارد و آن کمبود راننده است. حدود ۱۰۰ هزار راننده اوکراینی برای شرکت‌های حمل و نقل در شرق اروپا کار می‌کردند که در انتقال کالا از و به آلمان فعال بودند.

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا تحریم‌های سختی علیه مسکو اعمال کرد که دست‌کم در میان‌مدت بر وضعیت اقتصادی کشورهای عضو، از جمله آلمان نیز تاثیری منفی خواهد داشت.

اتاق صنایع و بازرگانی آلمان با توجه به تجاوز روسیه به خاک اوکراین پیش‌بینی خود از میزان رشد صادرات این کشور در سال جاری میلادی را اصلاح کرد.

کاهش رشد صادرات و اقتصاد آلمان

به نوشته "تاگس‌شاو"، فولکر تری‌یر، عضو هیات مدیره و رئیس اجرایی تجارت خارجی این اتاق حدود ده روز پس از آغاز حمله روسیه، بدون ارائه یک برآورد جدید اعلام کرد رشد شش درصدی صادرات که قبلا پیش‌بینی شده دیگر قابل تحقق نیست.

درگیری‌های نظامی در اوکراین باعث توقف تولید قطعاتی در این کشور شده که صنایع خودروسازی آلمان به شدت به آن نیاز دارند؛ مناطقی در غرب اوکراین در سال‌های اخیر به یکی از مراکز مهم تولید کابل و سیم‌کشی مورد نیاز خودروهای ساخت آلمانی بدل شده‌اند.

الکساندر مارکوس، رئیس اتاق بازرگانی مشترک آلمان و اوکراین معتقد است با توجه به تحولات اخیر باید از این حرکت کرد که اختلال در کار این واحدهای قطعه‌ساز تا مدتی ادامه داشته باشد.

به این ترتیب صنایع آلمان به اشکال مختلف از ادامه جنگ در اوکراین زیان می‌بینند؛ تا کنون درباره میزان خسارتی که این جنگ به طور مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد آلمان وارد می‌کند برآورد دقیقی ارائه نشده اما اغلب کارشناسان معتقدند رشد اقتصادی این کشور در ماه‌های آینده کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.

منبع: دویچه وله

پایان/

۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱
کد خبر: 17584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =