آمریکا نخستین بهره را از جنگ اوکراین برد

دولت آمریکا نخستین قرارداد بزرگ گازی جدید را با اروپا امضا کرد تا موجب کاهش اتکای قاره سبز به انتقال انرژی از روسیه شود.

به گزارش تحریریه، پس از وعده ایالات متحده برای تامین گاز اروپا و کاهش وابستگی قاره سبز به روسیه، قیمت انرژی کاهش یافت. هدف این قرارداد عرضه LNG بیشتر آمریکا به اروپا به میزان ۱۵ میلیارد متر مکعب تا پایان سال ۲۰۲۲ است که موجب کاهش حدود ۳.۵ درصدی قیمت شد.

طبق گزارش شبکه خبری «بلومبرگ»، بازار گاز اروپا در انتظار عرضه بیشتر گاز طبیعی مایع از ایالات متحده است. حال ایالات متحده موافقت کرد که محموله های LNG خود به اروپا را در سال جاری افزایش دهد. واشنگتن همچنین برآورده کردن تقاضا برای ۵۰ میلیارد متر مکعب سوخت خود حداقل تا سال ۲۰۳۰ را تضمین می کند.

اگرچه این اقدام واشنگتن راه را برای کاهش وابستگی قاره اروپا به روسیه هموار می کند، اما جریان انرژی از مسکو همچنان بخش عمده ای از عرضه را تشکیل می دهد.

«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، عنوان داشت که قرارداد جدید با آمریکا جایگزین بخشی از گاز روسیه خواهد شد. اروپا تلاش کرده است تا سیاست انرژی خود را از اتکا به روسیه دور کند زیرا پس از تهاجم مسکو به اوکراین احتمال اختلال در جریان خط لوله افزایش پیدا کرده و تنوع منابع تامین انرژی فوریت پیدا کرده است.

Poland signs 20-year liquefied natural gas deal with US | News | DW |  19.12.2018

جو بایدن هم اعتقاد دارد توافق LNG بین آمریکا و اتحادیه اروپا، آن ها را در موضع قوی تری نسبت به مسکو قرار می دهد.

با این حال، این قاره هنوز مجبور است مقادیر زیادی سوخت روسیه را از طریق خطوط لوله خریداری کند و جایگزین کردن همه این حجم ها یک چالش بزرگ خواهد بود. دولت‌های منطقه به دنبال تامین منابع از سراسر جهان هستند، اما باید با مصرف‌کنندگان تشنه انرژی در آسیا رقابت کنند.

توانایی اروپا برای واردات نیز با توجه به ظرفیت فعلی گازی سازی مجدد، تعداد پایانه ها و اتصالات داخلی محدود شده است.

بر اساس توافق روز جمعه، آمریکا در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب ال ان جی بیشتر از میزان قبلی به اروپا صادر می کند. کارشناسان بازار این اقدام را اولین گام در تنوع بخشیدن به نیاز انرژی اروپا می دانند. اما این میزان تنها حدود ۳ درصد از تقاضای اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد. حتی تامین این حجم اضافی گاز از سوی ایالات متحده، بسیار کمتر از آن چیزی است که برای متوقف کردن اتکا به روسیه لازم است.

گازپروم نیز اعلام کرد که محموله های گازی این شرکت روال عادی صدور از خاک اوکراین را طی می کند و با گذشت سه هفته از جنگ از میزان صادرات گاز آن شرکت کاسته نشده است.

بلومبرگ مدعی شده که کشورها برای مجازات روسیه و منزوی کردن ولادیمیر پوتین تحت فشار قرار دارند. آلمان که یکی از بزرگترین خریداران انرژی روسیه است، اعلام کرد تا میانه سال ۲۰۲۴ واردات گاز این کشور را متوقف می کند ضمن آنکه به خرید نفت و زغال سنگ از مسکو در سال جاری پایان می دهد.

توافق اروپا و آمریکا موجب شد معاملات آتی گاز هلند در ماه ابتدای روز ۱۱ درصد کاهش داشته باشد و به ۹۹.۶۹ یورو در هر مگاوات ساعت رسید اما چند ساعت بعد قیمت ها به ۱۰۷.۶۷ یورو رسید. در کل بازار از خبر قرارداد گازی تازه حدود ۳ درصد تاثیر پذیرفت.

پایان/

۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
کد خبر: 17680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =