گاز روسیه جایگزین ندارد

با اینکه کشورهایی همچون کانادا ادعا کرده بودند گاز قاره سبز را تامین می کنند اما کارشناسان اروپایی تاکید دارند هیچ جایگزین مناسبی برای گاز و دیگر حامل های انرژی روسیه وجود ندارد.

به گزارش تحریریه، نشریه فرانسوی Le Figaro ابه بررسی پاسخ این سوال پرداخت که آیا کانادا می تواند به اروپا برای خلاص شدن از گاز روسیه کمک کند؟

بع تازگی کانال تلویزیونی رادیو کانادا مدعی شد که کانادا چهارمین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی در جهان است. انجمن کانادایی گاز طبیعی هم در یکی از مطالعات خود تصریح کرد منابعی در اختیار دارد که در حال حاضر بیش از دویست سال تقاضای ملی سالانه آن را پاسخ می دهد.

بیشتر این ذخایر گازی در آلبرتا قرار دارد که سومین ذخایر بزرگ نفت در جهان را نیز در اختیار دارد.

«جیسون کنی» نخست‌وزیر ثروتمندترین استان کشور، چند روز پس از حمله روسیه به اوکراین، یادآور شد که کشورش یک کشور دموکراسی است که می‌تواند انرژی اروپا را تامین کند.

اروپا تلاش می کند تا میزان وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهد. پیش از این کانادا و برخی شرکای دیگر مدعی شدند که می توانند تمام نیازهای گازی و دیگر حامل های انرژی اروپا را تامین کنند و کاملا جای روسیه را در این بازارها بگیرند.

اما کارشناسان بر این باورند که ادعاهای کانادا و دیگر شرکا هیچ زمانی به واقعیت نخواهد پیوست. واقعیت این است که نمی توان برای گاز و دیگر حامل های انرژی روسیه جایگزین مناسبی پیدا کرد.

مساله این است که تنها وجود منابع گاز کافی نیست، در حال حاضر زیرساخت های انتقال انرژی از درجه اهمیتی همتراز با خود انرژی برابری می کند.

علاوه برآنکه کانادا برای انتقال گاز خود به اروپا هیچ زیرساختی ندارد، باید اضافه کرد که هر گازی را نمی توان جایگزین گاز روسیه در پالایشگاه های گازی، تاسیسات صنعتی و غیره کرد. هماهنگ ساختن واحدهای صنعتی و نیروگاه ها با گاز جدید متفاوت بسیار زمان بر است و کانادا و اروپا توان حل مساله به این بزرگی را ندارند.

پایان/

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
کد خبر: 18603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =