گسترش ابزار اعتبار و ضمانت بانکی به جای پول پاشی

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بانک‌ها لزومی ندارد حتماً پول به تولید تخصیص دهند بلکه در این زمینه نقش اعتبار و ضمانت نیز می‌تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

به گزارش تحریریه، علی صالح آبادی در گفتگو با برنامه قرن نو اقتصاد نو رادیو اقتصاد، درباره مهم‌ترین راهکارهایی که بانک‌ها می‌توانند در سیاست اعتباری خود در راستای تحقق شعار سال و با اشاره به نقش تولیدات دانش‌بنیان در اقتصاد ملی و حمایت جدی شبکه بانکی از این حوزه گفت: پول‌پاشی و تزریق بی‌ضابطه تسهیلات بانکی، مشکلات تولید را برطرف نمی‌کند بلکه با تخصیص اعتبارات هدفمند به بخش‌های اقتصادی، می‌توان زمینه رونق تولید و اشتغال‌آفرینی پایدار را فراهم کرد.

وی با اشاره به سخنان و تأکیدهای مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت اجتناب از پولپاشی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند، پول پاشی مشکلی را حل نمی‌کند و برای مثال اگر تولیدی بدون توجیه اقتصادی باشد، هر میزان پول به آن واحد تعلق گیرد، همچنان خروجی آن بهینه نخواهد بود. مانند ماشینی که خراب است و هر چه پول هزینه آن شود درست نخواهد شد لذا تولیدی که بازده و صرفه اقتصادی نداشته باشد و از فناوری مناسب و دانش بنیان لازم بهره‌مند نباشد، هرچه پول‌پاشی برایش صورت گیرد در نهایت به هدف لازم نخواهد رسید.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه عوامل بسیاری در تولید نقش ایفا می‌کنند، تصریح کرد: این نگاه که مشکل تولید تنها با پول‌پاشی و تزریق پول برطرف می‌شود صحیح نیست و فرمایش مقام معظم رهبری در راستای تبیین این مسأله است که فقط با تزریق پول نمی‌توان تولید را به حرکت درآورد و ضروری است به توجیه اقتصادی تولید نیز توجه لازم را داشت.

وی افزود: البته در همان حال باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که با تخصیص اعتبارات هدفمند نیز می‌توان موجبات رونق تولید را فراهم کرد و ما از سال گذشته مقوله تأمین مالی زنجیره تولید را آغاز کردیم تا به این واسطه از ابزارهای اعتباری برای به حرکت درآوردن تولید استفاده شود و این مقوله امسال نیز با قدرت پی‌گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کارهایی که بانک‌ها می‌توانند در سیاست اعتباری خود در نظر داشته باشند توجه به دو مقوله اعتبار و ضمانت است، بیان کرد: لزومی ندارد حتماً پول به تولید تخصیص دهیم بلکه در این زمینه نقش ضمانت نیز می‌تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

صالح آبادی افزود: برای نمونه زمانی که شرکت تولیدی به پول احتیاج دارد، به دنبال آن است که با مراجعه به بانک پولی را دریافت و به نهاد بالادستی خود پرداخت کند. به عنوان مثال فرض کنید که یک شرکت خودروساز به دنبال آن است که از طریق مراجعه به بانک، سرمایه در گردش دریافت کند و آن را به شرکت فولادی برای دریافت مواد مورد نیاز تولید خودرو پرداخت کند؛ حال به جای دریافت پول از بانک این شرکت خودروساز می‌تواند به بانک مراجعه کند و به جای اینکه پولی را به شرکت دیگر ارائه دهد، تضامین لازم را نزد بانک بگذارد و اوراقی را در اختیار بگیرد و به تولیدکننده یا همان شرکت دیگر ارائه کند؛ پس از آن شرکت دیگر نیز مجدد این اوراق را به شرکت دیگری که مواد مورد نیازش را تأمین می‌کند، مثلا معادن ارائه کند.

رئیس‌کل بانک مرکزی یادآور شد: لذا به جای چرخش پول میان تولیدکنندگان، اوراق در میان آن‌ها به چرخش می‌افتد و البته این اوراق مورد تضمین بانک‌هاست و در صورتی که یکی از حلقه‌های تولید نیاز به نقدینگی پیدا کند، می‌تواند این اوراق را در بازار سرمایه یا نزد یک بانک تنزیل کند و پولش را دریافت کند.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی می‌توان با پول کمتر تولید را به حرکت درآورد؛ لذا می‌توان از این قبیل اوراق در راستای زنجیره تولید استفاده کرد و با منابع مالی کمتر، چرخه تولید را به حرکت درآورد.

صالح آبادی با اشاره به حمایت‌های بانکی از حوزه دانش‌بنیان‌ها در سال گذشته عنوان کرد: در ده ماهه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان تخصیص داده شده بود که نسبت به سال قبل از آن، بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته و حدود ۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان توانستند از منابع مالی بانک‌ها استفاده کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: امسال نیز ما همچنان حمایت خود را از شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار داریم و نظام بانکی را به ادامه این مسیر تشویق می‌کنیم.

وی محصول‌های دانش‌بنیان را با کیفیت خواند و گفت: اهمیت این حوزه از آنجا نشأت می‌گیرد که محصول دانش‌بنیان، از کیفیت مطلوب و قیمت رقابتی برخوردار است؛ بنابراین در راستای فرمایش‌های مقام معظم رهبری و باتوجه به نقشی که تولیدات دانش بنیان در اقتصاد ملی دارند، در نظر داریم که به طور جدی از این حوزه حمایت کنیم.

او همچنین ثبات و آرامش در بازار ارز را امری بسیار مهم و موثر در حفظ ارزش پول ملی دانست و تصریح کرد: ثبات در بازار یکی از این عوامل است و البته از سوی دیگر وضعیت پایه پولی و نقدینگی در کشور نیز برای حفظ ارزش پول ملی حائز اهمیت است؛ لذا ضروری است نقدینگی متناسب با وضعیت اقتصادی باشد چراکه کنترل رشد نقدینگی در حفظ ارزش پول ملی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی افزود: این امر از موضوع‌هایی است که از سال گذشته آغاز شده و امسال نیز آن را پیگیری خواهیم کرد. در مبحث تناسب حجم نقدینگی با اقتصاد کشور باید تأکید کنم که این بخش به انضباط مالی دولت و ارتباطش با نظام بانکی بازمی‌گردد و البته بخشی دیگر نیز به ارتباط بانک مرکزی و بانک‌ها مرتبط است.

وی افزود: اگر ببینیم جایی مشکلی وجود دارد تمام توان خود را به کار خواهم برد تا این مشکل در جامعه برطرف شود و به قول مرحوم بهجت ان چیزی را که بلد هستید عمل کنید و آنچه را که نمی‌دانید خداوند شما را راهنمایی خواهد کرد.

علی صالح آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی یکی از اصلاحات جدی را که در سال جاری پیگیری خواهد شد؛ اصلاح رابطه بانک مرکزی با دولت خواند و خاطرنشان کرد: علاوه بر این ارتباط بانک مرکزی با بانک‌ها نیز نیازمند اصلاح است، لذا ضروری است بانک‌ها انضباط لازم را رعایت کنند و بر همین اساس دریافت وجه و اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی به عنوان آخرین راهکار مدنظر یک بانک باشد؛ لذا بانک‌ها باید تعادل در نقدینگی خود را در نظر داشته باشند و برای این مهم نیز برنامه‌های مفصلی داریم که در سال جاری اجرایی خواهد شد و امید است با اجرایی شدن برنامه‌های مذکور، آرامش بیشتری در اقتصاد کشور حاکم شود.

منبع: صدا و سیما

پایان/

۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 17694

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =