تراز تجاری کشورمان بدون نفت به بالای ۱۰۰ میلیارد دلار رسید

وزیر صمت در جلسه شورای اداری شهرستان نیشابور بیان کرد: مصوبات ستاد اقتصادی دولت در مهر ماه سال گذشته موضوعات مرتبط با رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان را تسهیل کرد و تراز تجاری کشورمان بدون نفت به بالای ۱۰۰ میلیارد دلار رسید.

به گزارش تحریریه، به نقل از شاتا، سیدرضا فاطمی‌امین افزود: ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی کار درستی بود، اما در سال ۱۳۹۰ در واقع به جای ادغام، تجمیع انجام شده بود.

ادغام واقعی با بازآفرینی و استقرار ساختار جدید در وزارت صمت

وی با اشاره به اصلاح ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰، اعلام کرد: با بازآفرینی و استقرار ساختار جدید در واقع ادغام واقعی در این مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برآورد ما این است که تا نیمه نخست امسال، این تلفیق به صورت کامل پیاده خواهد شد و چالش‌های موجود از بین می‌رود.

تجربه موفق بورس کالا در فلزات، فولاد و سیمان در نیمه دوم سال گذشته

فاطمی‌امین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که سازوکارهای موجود در بورس کالا بسیار مهم است، ادامه داد: در حوزه فلزات، فولاد و سیمان تجربه بسیار موفقی در بورس کالا در نیمه دوم سال گذشته داشتیم که نتایج بسیار درخشانی در پی داشت.

کاهش قیمت ورق، میلگرد، سیمان و فولاد با ابزارهای بورسی

وی در این خصوص ادامه داد: با وجود التهابات بازار و کمبود سوخت، اما قیمت ورق، میلگرد، سیمان و فولاد در نیمه دوم سال گذشته با استفاده از ابزارهای بورسی به سمت ثبات رفت و کاهشی شد.

حذف سهمیه‌بندی در بورس کالا برای کمک به بخش تولید

وزیر صمت با بیان این‌که سهمیه‌بندی نیز در بورس کالا برای این مواد برداشته شد، اضافه کرد: برداشتن سهمیه‌بندی در واقع کمک به تولید و صنعت کشور بوده است. همچنین عرضه‌های آتی برای تأمین مواداولیه از ماه‌ها پیش نیز راه‌اندازی شده است.

عملیاتی شدن نزدیک به ۱۸ ابزار از ۲۵ ابزار بورسی برای اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه

فاطمی‌امین با بیان این‌که نزدیک به ۲۵ ابزار بورسی در بورس کالا برای اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه، طراحی شده است، اضافه کرد: حدود ۱۸ ابزار که نیاز به قانون نداشتند، عملیاتی شده‌اند. حوزه پتروشیمی نیز کم کم وارد این عرصه وارد می‌شود.

امسال افزایش قیمت گاز برای واحدهای تولیدی نداریم

وی با اشاره به ابلاغ معاون اول رئیس جمهور در اسفندماه سال گذشته، اضافه کرد: امسال افزایش قیمت گاز برای واحدهای تولیدی را نخواهیم داشت.

طراحی ضابطه‌های خاص هر بازار برای پیوند عرضه و تقاضا

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود رها کردن بازار و قیمت‌گذاری دستوری هر دو را نامناسب توصیف کرد و گفت: برای هر بازار باید ضابطه‌های خاص و ویژه آن بازار تدوین و طراحی شود تا با اجرای این ضابطه‌ها عرضه و تقاضا به صورت متعادل به هم پیوند بخورد.

باید آیین‌نامه مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی واحدهای تولیدی تدوین شود

فاطمی‌امین در خصوص وجوهی که از واحدهای تولیدی گرفته می‌شود، نیز گفت: ممکن است به علل گوناگون از سوی نهادهای مختلف، وجوهی از واحدهای تولیدی گرفته شود، بنابراین لازم است آیین نامه‌ای را برای مسئولیت‌های اجتماعی واحدهای تولیدی تدوین کنیم، البته این الزام آور نیست، اما باعث شفافیت و تسهیل این امور می‌شود.

وی در خصوص سیاست‌های تأمین مالی نیز تصریح کرد: برای تأمین سرمایه در گردش و ثابت بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و تجاری و کسب‌وکارها در ابتدا باید ابزارهای مالی اصلاح شود.

به دنبال معرفی ابزارهای نوین تأمین مالی هستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که به دنبال معرفی ابزارهای نوین تأمین مالی هستیم، گفت: سال گذشته با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، تأمین مالی زنجیره‌ای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌های سامانه جامع تجارت را اجرا کردیم.

رفع حداقل ۷۰ درصد از مشکلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با اجرای ابزارهای تأمین مالی جدید

فاطمی‌امین اضافه کرد: با عملیاتی شدن کامل این دو اقدام در نیمه دوم امسال، حداقل ۷۰ درصد از مسائل مرتبط با سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را حل کرده‌ایم.

وی همچنین یادآوری کرد: با اجرای این روش‌ها هم از انحراف منابع جلوگیری می‌شود و هم حداقل ۳۰ درصد بهره‌وری از منابع موجود افزایش می‌یابد.

تراز تجاری کشور بدون نفت به بالای ۱۰۰ میلیارد دلار در سال گذشته رسید

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان ادامه داد: مصوبات ستاد اقتصادی دولت در مهر ماه سال گذشته موضوعات مرتبط با رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان را تسهیل کرد و تراز تجاری کشور بدون نفت به بالای ۱۰۰ میلیارد دلار رسید.

صادرات سال گذشته ۴۸ میلیارد دلار بوده است

وی با بیان این‌که صادرات سال گذشته ۴۸ میلیارد دلار بوده است، افزود: سال قبل‌تر از آن (۱۳۹۹) رقم صادرات کشور ۳۵ میلیارد دلار بوده است و تمام تلاش خود را می‌کنیم که با تغییر ترکیب صادراتی به سمت صادرات محصولات دانش‌بنیان برویم.

در تولید واگن ظرفیت‌های لازم را داریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در خصوص تولید لوکوموتیو کمبود داریم، ادامه داد: ظرفیت تولید در این حوزه بسیار پایین است و به دنبال واردات لوکوموتیو هستیم و مجوزات لازم را نیز صادر می‌کنیم، اما در خصوص واگن ظرفیت تولید داریم و باید چرخه تأمین مالی آن طراحی شود.

فاطمی‌امین گفت: حمایت می‌کنیم که واحدهای تولیدی بزرگ بار خود را به سمت حمل‌ونقل ریلی بیاورند.

بخش‌هایی از شهرک‌های صنعتی به پارک‌های علم و فناوری تبدیل می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام حمایت از پارک‌های علم و فناوری اضافه کرد: رایزنی‌هایی انجام شده تا بخش‌هایی از شهرک‌های صنعتی به پارک‌های علم و فناوری تبدیل شود و پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام خواهیم داد.

ظرفیت‌های نیشابور در برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: به‌طور یقین باید ارتباط صنعت و دانشگاه برقرار شود و با توجه به نام‌گذاری امسال به سال تولید، دانش‌بنیان‌، اشتغال‌آفرین، پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهیم، نیشابور نیز با وجود بیش از ۳۰۰ واحد صنعتی ظرفیت‌های لازم را در این حوزه دارد.

نگاه هم‌زمان به صنف و صنعت در ساختار جدید وزارت صمت

فاطمی‌امین با اشاره به نگاه هم‌زمان به صنف و صنعت در ساختار جدید وزارت صمت، تصریح کرد: صنف را نیز مانند صنعت یک کسب‌وکار می‌بینیم و اگر در نیشابور ظرفیت‌های لازم در حوزه خاصی برای استقرار شهرک‌ صنفی وجود دارد، عملیاتی می‌شود.

پایان/

۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 17870

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =