افزایش ارزش روبل نشانه شکست ناتو و تضعیف دلار است

«عبدالباری عطوان» اعتقاد دارد افزایش ارزش روبل روسیه نشان داد تحریم های ضد روسی شکست خورده و راهبرد روسیه و چین سبب تضعیف ناتو و اختلاف میان اروپا و آمریکا شده است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» گفت: تحولات مهمی درباره موضوع اوکراین در حال رخ دادن است. اکنون اوضاع در این کشور تغییر کرده است. با وجود اینکه آمریکا، پوتین رئیس جمهوری روسیه را هدف قرار داده و ادعا می کند که محبوبیت رئیس جمهوری روسیه کاهش یافته است، اما همه این حمله ها و ادعاها پوچ است. این اقدامات تنها یک جنگ رسانه ای است و اوضاع در عرصه میدانی کاملا متفاوت است. محبوبیت پوتین افزایش یافته و این موضوعی است که خبرگزاری فرانسه هم از آن صحبت به میان آورده است.

وی تصریح کرد: روبل روسیه این روزها در بهترین حالت خود به سر می برد و این یک شاخص بسیار مهم است. هنگامی که تانک های روسیه وارد اوکراین شدند قیمت روبل روسیه در مقابل دلار پایین آمده بود، اما اکنون قیمت روبل افزایش یافته است. این نشان می دهد که تحریم های آمریکا شکست مفتضحانه ای خورده است و پوتین برای مقابله با این تحریم ها راهبرد آشکاری دارد که در مسیر درست پیش می رود.

عطوان در بخش دیگر سخنان خود آورد: نفت روسیه به اروپا، چین و هند و ... صادر می شود. کشورهای اروپایی هم گاز خود را از روسیه تامین می کنند. پوتین گفته است هر کشوری که از روسیه کالایی را بخرد باید در معاملات خود از روبل روسیه استفاده کند. 

Russia-focused funds, ETFs see big declines this week as Ukraine crisis  rages | Reuters

این کارشناس تصریح کرد: دلار و یورو در شرایط دشواری قرار گرفته اند. این اقدام مسکو یک تغییر بزرگ را در اروپا به وجود آورده و به سلطه دلار پایان داده است. از طرف دیگر پوتین با این اقدام شرط های خود را بر کشورهای اروپایی تحمیل کرده است.

عطوان با تاکید بر این موضوع که روبل روسیه اکنون در بهترین دوران خود به سر می برد، تاکید کرد به همین دلیل آمریکا که تلاش می کند چهره روسیه و پوتین را تخریب سازد اما واشنگتن بازنده میدان است. افزایش قیمت روبل روسیه بیانگر شکست تحریم های ضد روسی است. حال روسیه گرفتار جنگ فرسایشی نیست بلکه این آمریکا و بایدن است که گرفتار جنگی فرسایشی شده اند. ایالات متحده نتوانسته است خواسته های خود را بر امارات و عربستان برای افزایش تولید نفت تحمیل کند و این دو کشور پایبندی خود به توافق اوپک پلاس را اعلام کرده اند. این نشان می دهد که آمریکا دیگر بازارهای انرژی را در کنترل خود ندارد. 

این تحلیلگر در پایان تاکید کرد: راهبرد روسیه و چین سبب تضعیف ناتو شده است. آنها با این راهبرد به اختلاف میان اروپا و آمریکا هم دامن زده اند و  در واقعیت موفق شده اند دلار را ویران سازند؛ نظام مالی جهانی جدید دیگر بر روی قیمت دلار استوار نخواهد بود، بلکه این نظام بر مبنای قیمت روبل روسیه و یوان چین عمل خواهد کرد و این راهبرد مانند موشک در حال حرکت به جلو است. کشورهای اروپایی هم در شرایط بغرنجی به سر می برند. زیرا آنها نه تنها نتوانسته اند تحریم های ضد روسی را پیش برند بلکه اقتصادشان نیز در حال فروپاشی است.

پایان/

۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 17979

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =