امیررضا واعظ آشتیانی: مجلس نشان داد از استقلال کامل برخوردار است

امیررضا واعظ آشتیانی گفت: عده‌ای که مدام انتقاد می‌کردند که مجلس دربرابر دولت دستش بسته است، اکنون ببینند که مجلس در جایگاه واقعی خودش قرار دارد.

به گزارش تحریریه، روز گذشته تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای از دولت خواستار اخذ تضمین قطعی از آمریکا در مذاکرات شدند؛ موضوعی که حکایت از نگرانی موجود از خروج مجدد این کشور از موافقتنامه برجام دارد.

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر سیاسی، در تحلیل ابعاد این نامه به «فردا» گفت: «تضارب افکار در فضای مجلس را باید متحرم بشماریم. نمایندگان مجلس از طیف‌های مختلفی تشکیل می‌شوند و نگاه‌های متفاوتی دارند. می‌دانیم که مقررات آمریکا اینگونه است که هر رئیس‌جمهوری که روی کار می‌آید اختیاراتی درباره اجرا یا عدم اجرای توافق‌نامه‌های دولت‌های قبل را دارند؛ مانند ترامپ که از برجام خارج شد و تن به توافقی که در دوره اوباما امضا شده بود، نداد؛ در این شرایط ایران باید تضمینی بین‌المللی از طرفین برجام بگیرد؛ هم از آمریکا که دولت‌های بعدی نتوانند زیر تعهدات موردنظر بزنند و هم از اروپایی‌ها که تحت هر شرایطی پای تعهداتشان بمانند و مانند سابق دنبال آمریکا حرکت نکنند».

او ادامه داد: «نباید نقدها و تذکرهای موجود درباره روند مذاکرات را جریانی بدانیم و بگوییم که مثلا جبهه پایداری در تضاد با دولت قرار گرفته است زیرا هم دولت آقای رئیسی و هم همه طیف‌های سیاسی می‌خواهند به‌ بهترین شکل ممکن از حقوق ملت ایران صیانت شود».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «عده‌ای که مدام انتقاد می‌کردند که مجلس دربرابر دولت دستش بسته است، اکنون ببینند که مجلس در جایگاه واقعی خودش قرار دارد و اگر لازم باشد دولت را هم نقد می‌کند. اعتراض نمایندگان به دولت حق نمایندگی آنهاست زیرا آنها از باب وظیفه نظاتی باید بر عملکرد دولت نظارت داشته باشند. مجلس چک سفیدامضا به دولت نداده است و نشان داد که استقلال کامل دارد و تعامل را به معنای همراهی بی‌چون و چرا با دولت نمی‌داند بلکه تعامل یعنی همکاری قوا برای تحقق منافع ملی و طبیعی است اگر مجلس احساس کند منافع ملی به خطر افتاده است، تذکر می‌کند».

واعظ آشتیانی در پایان گفت: «به هر حال من تصورم این است که نهایی‌نشدن نتیجه مذاکرات تحت تأثیر جنگ روسیه و اوکراین هم قرار دارد و آمریکایی‌ها بهانه‌ای به دست آورده‌اند تا طولانی‌شدن مذاکرات امتیاز برای خود به دست آوردند. جدا دانستن آمریکا از اروپا خطای بزرگی است که نباید به آن مرتکب شویم و حتما تحولاتی که در اروپا رخ می‌دهد، زمینه سیاست‌گذاری‌های آمریکایی‌هاست».

منبع: فردا

پایان/

۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 18008

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =