آغاز «رنسانس هسته‌ای» در ایران

نشست خبری رییس سازمان انرژی اتمی صبح روز چهارشنبه ۱۷ فروردین، با حضور اصحاب رسانه در محل مرکز فناوری و نوآوری «رسا» سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد.

به گزارش تحریریه، به نقل از سازمان انرژی اتمی ایران، مهندس «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در نشست خبری تشریح شانزدهمین سال روز ملی فناوری هسته‌ای که روز شنبه هفته آینده با حضور رییس جمهور برگزار می شود،  اظهار کرد: خداوند را شاکریم در سال 1401، روز ملی فناوری هسته‌ای را در آغاز قرن جدید و در شرایطی شروع می‌کنیم که سال « تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده؛ اقتصاد ما و شکوفایی آن به صورت یک اصل بایسته نیازمند توجه به « دانش‌ و فناوری» است؛ تولیداتی که باید ریشه در نگاه به کمیت و کیفیت بر پایه دانش داشته باشد که بتوان محصولات ماندگار و با کیفیت، با دوام و همچنین با قوام مناسب و متناسب با ذائقه مصرف‌کننده را تولید کند.

وی افزود: در همه لایه‌ها و بخش‌ها، تولید کالاهای مصرفی، کالاهای واسطه‌ای، مواد اولیه، کالاهای سرمایه‌ای و بادوام که دامنه وسیعی از فناوری‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، باید بر پایه دانش و نتایج پژوهش و همچنین بر اساس نگاه سیستمی باشد  و در فرایند یکپارچه طراحی و ساخت از این دانش استفاده کرد و آن را به‌کار گرفت و این مهم به معنای حقیقی کلمه و بدون اینکه نسبت به آن تعریف ناثواب صورت گیرد باید بتواند «دانش‌پایگی» را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در سازمان انرژی اتمی به دلایل متعدد که در رأس آن ممانعت و مزاحمت استکبار جهانی قرار دارد، به یافته‌های علمی و فناوری متأثر از نتایج پژوهش دست یافته‌ایم به عبارت دیگر اگر گفته شود نتایج تحقیقاتی که بر اساس مسائل و نیاز بوده در این سازمان انجام شده و دلایل متعدد از جمله مزاحمت‌ها، نخواستن‌ها و عدم همکاری سایر کشورها سبب شده تا بتوانیم بر اساس فکر، دانش، تلاش و کوشش شبانه‌روزی جوانان دانشمند خود به این فناوری‌ها را دست یابیم و علی‌رغم مزاحمت‌ها به عنوان یک کشوری که صاحب فناوری هسته‌ای بدون کمک دیگران است، مطرح شویم.

مهندس اسلامی خاطرنشان کرد: امروز این نتایج به عنوان یک ظرفیت مورد بهره‌برداری قرار گرفته و ما در سرفصل‌های گوناگون آنها را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: همواره سنت این بوده که روز ملی فناوری هسته‌ای به ارائه یکسری دستاوردها و نتایج آنها بپردازیم. امسال را با دو نگاه برگزار می‌کنیم نخست در راستای جهاد تبیین، تاریخ هسته‌ای کشور را علیرغم سیاه‌نمایی‌ها، القائات و عملیات روانی علیه ایران و اینکه ایران در فناوری هسته‌ای فقط به دنبال تسلیحات نظامی است، حقیقت فناوری هسته‌ای و حقیقت تاریخی که بر کشور گذشته را به زبان‌ها و شیوه‌های گوناگون ارائه خواهیم کرد زیرا تکلیف داریم برای افکار عمومی خود و افکار عمومی دنیا و کشورهای مستقل ‌این موارد را تبیین و معرفی کنیم که فناوری هسته‌ای ایران، فناوری مورد نیاز پیشرفت کشور است و اهداف آن صلح جویانه بوده و هیچ هدفی را غیر از اهداف ملی که در چارچوب پادمان و تعهدات آژانس دنبال نمی‌کند.

اسلامی تاکید کرد: این مهم یکی از بخش‌های مورد توجه در سند تحول دولت محترم است؛ ما در زمینه روشنگری تکلیف داریم تا بتوانیم این موارد را به خوبی ارائه و بیان کنیم.

*رونمایی از سند جامع راهبردی توسعه انرژی اتمی در 20 فروردین *

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در این راستا از یکی از اسنادی که برای نخستین بار بهره‌برداری و رونمایی می‌شود ؛ سند جامع راهبردی توسعه انرژی اتمی است که تدوین شده و در حال طی کردن مراحل تصویب خود است که این سند نشان می‌دهد تا افق 1420 سازمان انرژی اتمی چه اهدافی را دنبال خواهد کرد و سیاست‌ها و راهبردهای این سازمان شامل چه مواردی می‌شود، برنامه‌هایی که  دنبال خواهد کرد، کدام است. این موارد در قالب این سند، محور و مسیر حرکت و برنامه‌های اقدامی در سازمان انرژی اتمی را معرفی خواهد کرد.
وی بیان کرد: با رونمایی از این سند، به دنبال آن هستیم خلاء چند ساله  CPF مورد نیاز در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رفع کنیم زیرا کشورها معمولا چارچوب برنامه اتمی خود را در سایت آژانس معرفی می‌کنند، از این پس ما نیز خلاء چندین ساله را برطرف خواهیم کرد و بر اساس این سند، CPF جمهوری اسلامی ایران را در سایت آژانس انرژی اتمی قرار خواهیم داد تا هم رفع ابهام شود و هم نسبت به معرفی کیفیت و چگونگی برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌کنیم. در 20 فروردین و روز ملی فناوری هسته‌ای به این موارد خواهیم پرداخت.

*رونمایی از 9 دستاورد جدید در روز ملی انرژی هسته‌ای*

مهندس اسلامی درباره بخش دوم اهداف گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای توضیح داد: بخش دوم همان مسیری است که در گذشته هم طی شده و تاکنون ده‌ها فناوری بزرگ و کوچک جزو دستاوردهای سالیانه بوده و در سنوات گذشته 25 دستاورد رونمایی شده که رسانه‌ها و مردم کم و بیش با آنها آشنا هستند و در سال‌جاری علاوه بر ارائه این دستاوردها به عنوان گزارش عملکرد گذشته در در روز 20 فرودین ماه و برای سال جدید از 9 دستاورد جدید رونمایی خواهیم کرد که 3 دستاورد در حوزه رادیو داروهاست که در بخش تشخیصی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با مجوزهای قانونی و هماهنگی با وزارت بهداشت وارد مرحله تست‌های بالینی خواهد شد.

*پلاسماتراپی روش جدید درمان بدون آسیب و موثر بیماران سرطانی *

معاون رئیس جمهور ادامه داد: 2 دستاورد در حوزه پلاسما داریم که شاید برای نخستین بار است که کشور در این مسیر از فناوری پلاسمای سرد استفاده می‌کند. یکی در بحث پلاسماتراپی و برای درمان سرطان است که با توجه به تعداد فراوان بیماران سرطانی، شیوه‌ای بدون آسیب و موثر محسوب می‌شود که در یک دوره زمانی با تجویز پزشکان استفاده می‌شود . این فناوری و ظرفیت در خدمت مردم قرار می‌گیرد اکنون فاز آزمایشگاهی را طی کرده‌ایم و پس از رونمایی وارد فاز آزمایش‌های بالینی می‌شود که امیدواریم با سازو کاری که با مشارکت وزارت بهداشت تعیین خواهد شد، فاز بالینی آن بتواند در دوره زمانی معقول و منطقی مسیر خود را طی کند و این سیستم بتواند در خدمت جامعه و مردم عزیز کشور قرار گیرد.

*استفاده از دانش پلاسما برای سم‌زدایی محصولات کشاورزی*

وی اضافه کرد: همچنین در بحث پلاسما، موضوع سم‌زدایی با تکنولوژی پلاسما را مورد توجه قرار داده‌ایم که به ویژه برای محصولاتی مانند پسته مورد استفاده قرار خواهد گرفت زیرا با توجه به آفت‌هایی که رایج است و باعث شده در بازارهای جهانی هم به محصولات ایرانی آسیب وارد کند، این دستاورد نیز رونمایی می‌شود. با توجه به تکثیر تجهیزات آن که با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و به صورت گسترده در اختیار تولید کنندگان قرار خواهد گرفت.

*دستاوردهای هسته‌ای در حوزه صنعت *

مهندس اسلامی ادامه داد: چهار دستاورد دیگر در حوزه صنعتی در بخش مربوط به لیزر است که برای میکروماشین‌کاری و برای قطعات بسیار های‌تک و پیچیده است که به کمک لیزر انجام می‌شود؛ همچنین سه دستاورد دیگر در حوزه سیستم‌های کنترلی و عکسبرداری است که در بخش صنعتی و در حوزه انرژی اتمی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که این دستاوردها در روز 20 فروردین توسط رئیس جمهور رونمایی خواهد شد.

*برنامه‌های هسته‌ای در خدمت شرکت‌های دانش‌بنیان؛ آغاز «رنسانس هسته‌ای» در ایران *

وی بیان کرد: امیدواریم اجرای برنامه جدید به ویژه دو برنامه محوری ما یکی در حوزه برق هسته‌ای و دیگری در توسعه کاربرد پرتوها که اسناد آن نیز رونمایی خواهد شد، ظرفیت بزرگی را در کشور برای شرکت‌های دانش بنیان، صنایع و تولید کنندگان به وجود آورد. در حوزه برق هسته‌ای 10 هزار مگاوات برق جدید را در سایت‌هایی که طراحی و پیش بینی شده، هدف‌گذاری کرده‌ایم که یک «رنسانس هسته‌ای» به معنای واقعی کلمه خواهد بود. کشورهای اطراف ما و همچنین کشورهای اروپایی در ماه‌های اخیر به صورت کاملا جهشی به سمت توسعه نیروگاه‌های اتمی در حال حرکت هستند و در عین حال که حرکت جهشی کرده و به نام «رنسانس» از طرح‌های خود یاد می‌کنند همزمان برای ما زحمت ایجاد می‌کنند که در حوزه هسته‌ای فعالیت خود را گسترش ندهیم که برخلاف قوانین و موازین است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در قانون بودجه 1401 برای برق اتمی پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و 10هزار مگاوات را هم به صورت سرمایه‌گذاری خارجی و هم داخلی و یا فاینانس داخلی و خارجی و تملک دارایی از بودجه‌های عمومی، منابع آن را پیش‌بینی کرده‌ایم. سازوکارهایی که در فرآیند اقتصاد هسته‌ای هست را با توجه به تجارب موفقی که در دنیا وجود دارد، تمهید کرده‌ایم که بتوانیم بدون وابستگی به بودجه‌های دولت با حداکثر راندمان و با مشارکت‌هایی که اکنون گفت‌وگوهایی آن آغاز و انجام شده، بتوان برق هسته‌ای را به ظرفیت حداقل 10 هزار مگاوات جدید را آغاز کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: همچنین طرح نیروگاه تمام بومی و ایرانی 360 مگاوات که از سال‌های گذشته طرح آن آغاز اما به دلایلی متوقف شده بود را در سال 1401 و در دارخوین دنبال خواهیم کرد با این هدف که همه شرکت‌ها و صنایع دانش بنیان به خدمت گرفته می‌شوند و نخستین نیروگاه اتمی تمام ایرانی 360 مگاوات را با همت همکاران خود، سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان به اجرا درمی‌آوریم و کشور را به جایگاهی در زمره سازندگان نیروگاه‌های برق اتمی سوق خواهیم داد. این طرح همانند سایر پروژه‌های نیروگاهی است که امروز کشور را در این بخش خودکفا کرده و دارای قابلیت‌های طراحی، مهندسی، نصب و راه‌اندازی متنوعی شده‌ایم.

*توسعه کاربرد پرتوها در محصولات باغی و کشاورزی*

مهندس اسلامی با اشاره به بحث توسعه کاربرد پرتوها نیز گفت: براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی حدود 30درصد از محصولات باغی و کشاورزی ایران به خاطر آفت‌پذیری سریع، بسیار زود فاسد می‌شود، به طوری‌که ضایعات زیادی در حوزه محصولات کشاورزی و غذایی داریم با اطلس طراحی شده در جغرافیای کشور، 12منطقه بزرگ پرتودهی طراحی شده که به کمک شرکت‌های بزرگ، موسسات تولیدی، صنعتی و کشت و صنعت‌ها و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان این 12 قطب صنعتی پرتودهی با تجهیزات کاملا ایرانی در دستورکار قرار گرفته که ان‌شاءالله بتوانیم در گامی بلند این تجهیزات و سایت‌ها را ایجاد کنیم و با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته این سایت‌ها در مدار قرار گیرد و به از بین بردن آفت‌پذیری محصولات از یک سو کمک کند و از سوی دیگر ظرفیت نگهداری از آنها را افزایش دهد که هم به اقتصاد خانوار و هم به اقتصاد کشاورز و هم در نهایت در اقتصاد کلی کشور تاثیر مثبت خواهد داشت.

*چگونگی تعاملات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی*

وی با اشاره به روابط بین‌الملل و تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: در بخش مهم دیگری که در فرایند توسعه و سند تحول دولت هم به آن اشاره شده و جزو تکالیف مطروحه آمده، بحث روابط بین‌الملل و تعاملات با آژانس است که به یاری خداوند در چند ماه گذشته و با تدابیر خاص توانسته‌ایم تنظیمات را به گونه‌ای پیش‌ببریم که بتوان در شرایط کاملا نرمال و با روابط منطقی و بر اساس موازین و مقررات، تبادلات صورت بگیرد و امیدواریم این روند هر روز قابلیت تقویت داشته باشد و شاهد روال طبیعی تعاملات براساس مقررات و اساسنامه آژانس باشیم و بیش از این با رفتارها و استاندارهای دوگانه مواجه نشویم که جز مزاحمت چیزی برای ما به همراه نداشته است.

مهندس اسلامی بیان کرد: سازمان انرژی اتمی شاید نخستین دستگاه اجرایی باشد که بر مبنای سند تحول دولت توانسته سند جامع توسعه راهبردی خود را تدوین، تصویب و آماده اجرا کند که امیدواریم در این راستا شاهد انضباط فکری و رفتاری در سراسر سازمان و همچنین شرکت‌های همکار و تابعه باشیم و از این پس  از پرتو اقدامات و نتایج آن مردم عزیز کشور بیش از پیش بهره‌مند شوند. این حس نزدیک و خوب و موثری که فناوری هسته‌ای می‌تواند برای کیفیت بخشی به زندگی مردم ایفا کند بیش از پیش دریافت کنند.


*****************

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه نشست خبری به  به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف به شرح زیر پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال  خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم درباره مذاکرات و توقف ایجاد شده در روند برگزاری نشست‌ها، بیان کرد: مذاکرات توسط تیم مذاکره کننده ایرانی انجام شده و مراحل خود را طی می‌کند و موضوع حائز اهمیت، اراده جمهوری اسلامی ایران است که همواره پیشگام اعتمادسازی و رفع ابهامات بوده، ملت ایران هیچ گاه حرف غیرقانونی و زور را نپذیرفته و نمی پذیرد.

اسلامی اضافه کرد: برای اثبات حسن نیت خود و در دوره گذشته که برجام تصویب شده بود؛ جمهوری اسلامی ایران و سازمان انرژی اتمی عینا و براساس آنچه در برجام نوشته شده بود ،عمل کرد اما هیچ‌کدام از طرفین و به بهانه‌ای واهی به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و اکنون که نسبت به بازگشت اراده کرده‌اند و می‌خواهند تعهدات خود را انجام دهند. در دور جدید مذاکرات طرف غربی باید تعهدات خود را به صورت متناظر و از جنس راستی آزمایی انجام دهد که این اقدام به نوعی پشتوانه‌ای است که وارد گام بعدی شود؛ مراحل این گفت‌وگوها در حال نهایی شدن است و امیدواریم طرف مقابل که از توافق خارج شده به تعهداتی که داده بود، برگردد.

استفاده از دانش بومی و تجهیزات کاملا ایرانی در فناوری هسته‌ای

رئیس سازمان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایران‌پرس درباره پیشرفت‌ها و دستاوردها در حوزه هسته‌ای و بومی شدن آنها نیز اظهار کرد: آنچه در فناوری هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران امروز مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، تماما ایرانی است. هیچ کشور خارجی برای رسیدن به فناوری هسته‌ای به ما کمک نکرده و البته ممکن است یکسری اقلام و لوازم را خریداری کنید ولی نکته اصلی ظرفیت تشخیص فناوری است که با تحقیقات بدست آمده است.  بحمدالله  صنعت اتمی و به ویژه غنی‌سازی که تا این مرحله وقت و هزینه زیادی از کشور گرفته است سبب شده تا خوشبختانه امروز چرخه سوخت در جمهوری اسلامی ایران از نقطه صفر معدن تا میله‌ها، صفحه‌ها، مجتمع‌های سوختی که تولید می‌شود کاملا ایرانی باشد و یکی از افتخارات بزرگی است که در پرتو انقلاب اسلامی بدست آمده و این چرخه ، صنعت و ظرفیت چیزی نیست که در اختیار همه کشورها باشد بلکه در انحصار تعداد معدودی از کشورهاست و جمهوری اسلامی ایران این انحصار را شکسته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: امروز به سمت ساخت نیروگاه‌های اتمی کاملا ایرانی گام برداشتیم و مطمئن هستیم با ظرفیت‌های علمی و پژوهشی که در کشور وجود دارد ، این مهم را هدف‌گذاری کرده‌ایم و اطمینان داریم که باهماهنگی‌ و بررسی‌های همه جانبه‌ای که در جغرافیای کشور، در صنایع و مراکز علمی و پژوهشی و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده‌ایم این گام بزرگ و جدید در حوزه برق هسته‌ای کمک می‌کند تا کشور تراز بهتری در حوزه نیروگاهی و پرتودهی بدست آورد و تمام اقلام آن ایرانی خواهد بود. با همت همکاران و یاری خداوند این افق ترسیم شده و توسعه راهبردی را با این هدف دنبال می‌کنیم که هم به نیازهای کشور به صورت قوی و پیوسته پاسخ دهیم و هم اینکه بتوانیم به عنوان یک ظرفیت پیشرو در صنعت هسته‌ای در دنیا مطرح باشیم.

سرانجام ساخت مرکز یون‌درمانی ...

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سازمان صدا و سیما درباره مرکز ملی یون‌ درمانی توضیح داد: بخش ساختمانی این مرکز به دلایل مختلف از جمله پیچیدگی‌ها و مسائل جانبی تاخیر داشته اما در ماه‌های گذشته سعی کردیم موانع آن را برطرف کنیم و این پروژه اکنون از وضعیت بهتری برخوردار است به طوری‌که از هفته‌های آینده نصب تجهیزات این مرکز آغاز می‌شود. امیدواریم طبق زمان‌بندی بتوانیم مرکز یون درمانی را به بهره‌برداری برسانیم، این مهم برای کشور جزو افتخارات محسوب می‌شود زیرا ششمین مجتمع یون درمانی را در جهان را خواهیم داشت که به ویژه در زمینه درمان سرطان کودکان و همچنین سرطان‌های گردن به بالا که دارای حساسیت‌های خاصی است، به صورت خاص به کودکان بیمار خدمات رسانی خواهد کرد و ملت ما از این ظرفیت بهره‌مند خواهند شد .

احتمال سفر نمایندگان آژانس به ایران برای بررسی مدارک ادعایی

مهندس اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ایرنا که گفته می‌شود اسنادی درباره برخی اماکن به آژانس ارائه شده و بعضی از رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند در نحوه همکاری‌ها تشکیک ایجاد کنند و میزان خوشبینی وی درباره حل مسائل میان ایران و آژانس اظهار کرد: تا زمانی که  رژیم صهیونیستی در حال تولید اسناد جعلی و عملیات خرابکاری و عملیات تروریستی است این جریانی است که نه محکوم و سرکوب می‌شود و نه کسی با آن مقابله می‌کند و برعکس از آن استقبال می‌کنند، طبیعی است یک نبرد بین دو جریان است که یکی جریان حق و دیگری جریان باطل است. این یک نبرد پابرجاست. ما در این راستا اهداف خود را دنبال می‌کنیم و اسیر غوغاسالاری‌ها نمی‌شویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: درباره مدارک ادعایی مطرح شده، آنها بازدیدهایی داشتند ؛ در مدارک ادعایی خود در یکی از سایت‌ها به اورانیومی اشاره کردند که اصلا در ایران وجود ندارد. این‌ اقدامات و عملیات‌های ایذایی رژیم صهیونیستی علیه ایران است و امیدواریم با توافقی که صورت گرفته و ابهامات موجود درباره چهار مکان اعلام شده تا پایان سال برطرف شود. یکی از مکان‌هایی را که مطرح کردند تاکنون رفع ابهام شده است و طبق زمان‌بندی پرونده ابهامات سه مکان دیگر باید تا پایان خرداد بسته شود.

مهندس اسلامی گفت: آنها می‌دانند که این موضوعات ادعایی بیش نیست و همه می‌دانند رژیم صهیونیستی به دنبال چه چیزی است. ما اسنادی را 29 اسفند 1400 به آژانس فرستادیم و آنها را بررسی کردند و احتمالا نمایندگان آژانس برای مرور مطالب و مرور پاسخ‌ها و جمع‌بندی به ایران بیایند تا گزارش نهایی خود را تهیه کنند و امیدواریم بدون نفوذپذیری از جریان دشمنان ما بتوانند کار خود را به صورت کارشناسی و منطقی انجام دهند و با جمع‌بندی نهایی، گزارش خود را ارسال کنند.

جزئیاتی از مذاکرات ایران و روس‌اتم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایلنا مبنی بر مذاکرات میان ایران روس‌اتم و سفر هیاتی از روس‌اتم به کشورمان و سرانجام این نشست‌ها بیان کرد: این نشست‌ها در واقع نوعی آماده‌سازی محسوب می‌شود و بر اساس توافق صورت گرفته ما باید ترتیب هماهنگی برای تبدیل و مبادله مواد را انجام دهیم؛‌این مذاکرات بیشتر شامل مباحث فنی است و درخصوص چگونگی تحویل‌گیری، نوع بسته‌بندی، نحوه و شرایط حمل و راجع به مسائل کلی و عمومی و مقدار بحث می‌شود و ما به ازایی که ما باید دریافت کنیم نیز مطرح شده است.این نشست‌ها ادامه دارد و در حال پیشرفت است.

وضعیت پروژه پیشران هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر میزان ذخایر اورانیوم 60 و 20 درصد ایران و همچنین اقدامات در زمینه پیشران هسته‌ای توضیح داد:‌ با توجه به گذشت زمان،میزان مواد همانی است که در رسانه‌ها اعلام شده و در مورد پروژه پیشران نیز باید گفت پروژه‌ فاخری است که در حال انجام بوده و امیدوارم بر اساس زمان‌بندی بتوانیم آن را پیش ببریم و کشور نیز به این ظرفیت دست یابد.

نگهداری کمتر از 3 کیلوگرم اورانیوم 60 درصدی برای رادیودارو

وی درباره پرسش خبرنگار آخرین خبر در مورد اینکه بندهای یک و دو روابط با آژانس انجام شده اکنون یک هفته فرصت بود تا آنها برای بررسی بیایند که زمان محدودی برای انجام این کار باقی مانده، بیان کرد: بله؛ اعلام شده که به ایران می‌آیند و هماهنگی‌های آن در حال انجام است.

این خبرنگار همچنین پرسید؛ پیش از تعطیلات نوروز اعلام شد ایران  بر اساس توافقات و در چارچوب مذاکرات مقداری(2.5 کیلوگرم) از اورانیوم 60 درصدش را برای تولید رادیودارو داخل کشور نگه می دارد، گفت: امروز حدود کمتر از 3 کیلوگرم اورانیوم 60 درصدی به عنوان تارگت تبدیل شده که  به عنوان یک ظرفیت برای تولید رادیودارو مورد استفاده قرار خواهد گرفت، این موضوع انجام شده و تمام شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: مواد ما همان است که در رسانه‌ها نیز اعلام شده است.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو توضیح داد: موضوع تحقیق و توسعه همان‌گونه که اشاره شد؛ عمدتا در زمینه ماشین‌ها بوده و آنچه گفتگو شده در چارچوب نظرات سازمان انرژی اتمی است و امیدواریم متناظر تکالیف و تعهدی که بر عهده طرف مقابل است ، تحقق یابد. اگر آن طرف تعهدات خود را انجام دهد ما نیز حتما محدودیت‌ها را رعایت می‌کنیم.

ایجاد ظرفیت آب‌شیرین‌کن 70هزار متر مکعبی را در بوشهر

مهندس اسلامی همچنین درباره مساله کمبود آب و تبدیل آن به بحران و برنامه‌های سازمان انرژی اتمی در این زمینه اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی دو موضوع را دنبال می‌کند؛ نخست اینکه از طریق ظرفیت ژئوفیزیک هوابرد که ذخایر کشور را شناسایی می‌کند، بخشی برای آب است که برای دستگاه‌های مربوط انجام خواهد شد، همچنین در زمینه آب شیرین‌کن‌های بوشهر که مورد انتظار دولت و مردم بود باید بگویم  در حال توافق با وزارت نیرو هستیم تا بتوانیم ظرفیت آب‌شیرین‌کن 70هزار متر مکعبی را در بوشهر ایجاد کنیم، اکنون ظرفیت 5هزار متر مکعب داریم که مصرف داخلی است که امیدوارم ظرفیت جدیدی در کنار آن ایجاد شود.

موضوع تضمین آمریکا به روسیه درباره همکاری با ایران

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایسنا که پرسید؛ روسیه اعلام کرده تحریم‌هایی که امریکا علیه این کشور اعمال کرده، نیاز به گرفتن تضمین‌هایی است که تحریم‌ها بر روی همکاری این کشور با ایران اثرگذار نشود، اکنون با روسیه دارای پروژه نیروگاه، پروژه رادیوایزوتوپ‌ها هستیم و همیشه روسیه در قطعنامه‌ها و روند همکاری‌های گذشته مستثنی بوده است،‌به نظر می‌رسد روس‌ها به دنبال اخذ این تضمین باشند، از نظر شما آیا  تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بر همکاری ما با این کشور تاثیر می‌گذارد، آیا مذاکره‌ای درباره اطمینان بخشی به روس‌ها از سوی ایران انجام شده یا خیر، توضیح داد: مقام‌های روسیه از جمله وزیر امور خارجه این کشور رسما اعلام کردند که نامه‌ای از وزارت خارجه امریکا دریافت کرده و نگرانی برای تضمین را بیش از این دنبال نمی‌کند.

سازمان انرژی اتمی در زمینه غنی‌سازی کوتاهی نکرده است

مهندس اسلامی همچنین درباره پرسشی مبنی حضور وی در سازمان انرژی اتمی و طرح انتقادات فراوانی مبنی بر اینکه این سازمان در گذشته نتوانسته فناوری هسته‌ای را به ویژه در حوزه چرخه سوخت و ... حفظ کند، اکنون شما به عنوان رئیس این سازمان نظر خود در مورد اینکه تا چه اندازه این سازمان به وظیفه خود در حفظ فناوری چه در چارچوب برجام و چه در زمینه برنامه‌ی ملی عمل کرده و آیا خطایی صورت گرفته یا خیر، بیان کرد: سازمان انرژی اتمی در زمینه غنی سازی هیچ کوتاهی نکرده است. همواره مسیر رو به رشدی را طی کرده و نقطه قابل اعتماد بررسی این موضوع قانون اقدام راهبردی مجلس است که سازمان انرژی اتمی تمام و کمال آن را اجرا کرد. اگر غنی‌سازی از بین رفته بود و چرخه تولید آسیب‌ دیده بود هرگز با این سرعت نمی‌توانستیم، ماشین‌های جدید و نسل ششم IR6  و هم IR2M  را که مورد تاکید مجلس تاکید بود را توانستیم تولید و نصب کنیم ؛ این اقدامات به برکت تلاش و کوشش شبانه‌روزی همکاران ما اتفاق افتاده است. موضوع حائز اهمیت این است که سازمان انرژی اتمی در چارچوب تدابیر مقام معظم رهبری و بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی حرکت می‌کند زیرا اینجا، نقطه امنیت ملی است نه اینکه موضوع امنیتی است؛ امروز علم و دانش و فناوری پیشرفته ، قدرت محسوب می‌شود و این فناوری را به شما نمی‌دهند و از حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاه های مهم و ممتاز دنیا در رشته‌های مهم علوم و فنون پیشرفته جلوگیری می‌کنند دلیل این مساله آن است که تحت سلطه آنها قرار بگیرد اما خارج شدن از این سلطه هدف ما بوده و طبیعی است ظرفیت‌های ما باید از این تدبیر تبعیت می‌کرده که خوشبختانه این اتفاق افتاده و امروز زنجیره‌های ماشین‌های پیشرفته که اکنون مشغول کار است و همچنین پیاده‌سازی شایسته قانون اقدام راهبردی تبدیل به نقطه قوتی شده که آنها را از ادامه طرح فشار حداکثری منصرف کرده است.

رئیس سازمان خاطرنشان کرد: طرف مقابل اعتراف کرد که فشار حداکثری شکست خورده و آماده بازگشت به توافق برجام هستند. این شرایط برای کشور و ملت ما پیروزی بوده است و اگرچه بر کشور و مردم سخت گذشته اما از این مرحله عبور کرده‌ایم و آنها نمی‌توانند این حقیقت را نادیده بگیرند. اعتراف هم کرده‌اند که دانش‌ هسته‌ای در ایران آنچنان عمیق شده که کسی نمی‌تواند آن را از بین ببرد، در دوره اخیر که شروع به مذاکره کردیم آنها باز تلاش کردند به سمت تخریب زیرساخت‌های هسته‌ای بروند اما با پاسخ دندان شکن از سوی ایران مواجه شدند که با شرایط از شیوه خود انصراف دادند.

زمان تولید برق هسته‌ای / ساخت دو پروژه برق هسته‌ای

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا مبنی بر زمان تولید برق هسته‌ای، گفت: اکنون نیروگاه واحد یکم بوشهر هزار مگاوات برق تولید می‌کند و با فراکنسی که دارد موجب تنظیمات فرکانس شبکه برق کشور می‌شود که این مساله به شدت مورد نیاز وزارت نیرو است و گام بزرگی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون حدود 52 میلیارد کیلووات برق به شبکه برق کشور و مصرف نیروگاه تزریق شده است و گام دوم احداث دو واحد هزار مگاواتی مجزاست که در دست ساخت است و امیدواریم  با تمهیدات مالی که صورت گرفته ساخت و اجرای این دو پروژه سرعت بگیرد تا بتوانیم با سرعت بیشتری آن دو پروژه را چارچوب زمان‌بندی تعیین شده ، تکمیل کنیم؛ این دو پروژه نیازمند حدود 9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است و باید منابع مالی آن را تامین کنیم تا پروژه‌ها با سرعت متناسب با زمان‌بندی تعیین شده در قراردادها پیش‌رود.

پایان/

۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
کد خبر: 18038

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • کرامت الله سلیمی LT ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      ایا می دانید قرار بود در فروردین سال 1397 از یک باتری مثلا" اتمی رونمایی کنند که قادر به تولید 50 سال برق به صورت پیوسته می باشد و مسئولان ایرانی مدعی بودند که این باتری می تواند در موبایل ، لپ تاپ ، صنایع و بیابانهای دورافتاده فاقد برق مورد استفاده قرار گیرد. ایا می دانید این باتری رونمایی نشد و هیچگاه نیز رونمایی نخواهد شد.8
    • حسین IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      تنها راه شکست آمریکا دستیابی به تکنولوژی روز و از بین رفتن نیاز کشور به بیگانه هست نه پاچه خواری و التماس به بیگانه مثل دولت قبل!