چرا آمریکا برای توافق با ایران عجله دارد؟

روزنامه لبنانی نوشت ایالات متحده برای احیای توافق هسته ای ایران عجله دارد تا از این طریق با روسیه و چین مقابله و رهبری خود را در جهان تک قطبی حفظ کند.

به گزارش تحریریه روزنامه «البناء» لبنان در گزارش خود به قلم «خضر رسلان» نوشت، دریادار «چارلز ریچارد» فرمانده نیروهای راهبردی آمریکا گفت آمریکا برای نخستین بار با دو قدرت رقیب (چین و روسیه) مقابله می کند که از نظر قدرت نظامی و کلاسیک شبیه آمریکا هستند. 

آمریکا با همه توان خود برای حفظ جایگاه خود و رهبری جهان تلاش می کند. ایالات متحده می خواهد مانع از این شود که رقبای آن و در راس آنها روسیه و چین بتوانند به جهان تک قطبی پایان دهند و به جهان چند قطبی برسند. بسیاری از استراتژیست های آمریکا که اندیشه رهبری جهان تک قطبی را در سر دارند برای حفظ جهان تک قطبی پیشنهاداتی ارائه داده اند. آنها در این زمینه برای مقابله با روسیه به جنگ در سوریه دامن زدند تا به چندین هدف دست یابند که نخستین آنها از بین بردن نظام سوریه در راستای خدمت به رژیم صهیونیستی بود.

یکی دیگر از اهدافی که در دامن زدن به جنگ در سوریه با راهبرد یکجانبه گرایی آمریکا همسو بود جلوگیری از حضور روسیه در کنار آب های گرم بود. موضوع دیگر گسترش خطوط لوله گاز قطر از طریق سوریه به اروپا بود تا جایگزین گاز روسیه شود. اما این اقدامات با شکست روبرو شد و با این شکست ها نفوذ روسیه در منطقه افزایش یافت و محور مقاومت هم بیش از گذشته قدرتمندتر شد. 

President Biden with Secretary of State Antony Blinken in the White House on March 10.

درباره مقابله آمریکا با چین هم روزنامه البناء لبنان نوشت، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا بر این باور است که چین به عنوان یک تهدید راهبردی مهم برای آمریکا قلمداد می شود. این نگاه نسبت به چین بدون توجه به گرایش های حزبی در آمریکا وجود دارد. از این رو، دغدغه بزرگ برای یکجانبه گرایی آمریکا بر روی محور چگونگی شکست دادن و محاصره چین به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی می چرخد و تلاش می شود با قدرت فناوری و نظامی چین مقابله شود تا در برابر طرح ابتکار عمل «کمربند و جاده» این کشور که سبب گشایش دورنمای تازه ای به دور از هژمونی آمریکا می شود، سنگ اندازی شود.

با توجه به این اهداف، طرح هایی در عراق، یمن و سوریه ترسیم شد که هدف از آن حفظ یکجانبه گرایی آمریکا در جهان و منطقه خاورمیانه و باب المندب بود. اقداماتی مانند مشروعیت بخشیدن به اشغالگری ها و پیش بردن طرح هایی نظیر طرح «معامله قرن» و تلاش برای به کنترل در آوردن باب المندب و اشغال یمن هم در این راستا بود. هدف آن بوده است که از جایگاه یمن برای مقابله با روسیه، چین و ایران استفاده شود.

روزنامه البناء در بخش پایانی گزارش خود نوشت، همه اهدافی که آمریکا در منطقه برای خود ترسیم کرد از جمله آغاز جنگ علیه سوریه سبب افزایش حضور روسیه در منطقه شد. همچنین حضور چین هم در منطقه افزایش یافته و این کشور در منطقه سرمایه گذاری بسیاری کرده است. پایداری مردم یمن و افزایش قدرت آن در کنار استقامت و قدرت جمهوری اسلامی هم سبب شده است که آمریکا رفتار خود را تغییر دهد و برای رسیدن به توافق با ایران تلاش کند.

در این چارچوب آمریکا با تغییر رفتار خود تلاش دارد رهبری خود را در جهان تک قطبی حفظ کند زیرا خطر از بین رفتن یکجانبه گرایی آمریکا در مناطقی که روسیه و چین حضور و نفوذ گسترده ای دارند، جدی است.

پایان/

۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 18232

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =