روسیه تحریم شد؛ غول نفتی آمریکا ضرر کرد

شرکت اکسون موبیل آمریکا درپی خروج از پروژه نفتی ساخالین۱ در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، انتظار دارد حداکثر چهار میلیارد دلار ضرر و زیان متحمل شود.

به گزارش تحریریه، اکسون موبیل در اظهارنامه‌ای اعلام کرد به عنوان گرداننده پروژه ساخالین، این شرکت به ایمنی افراد، حفاظت از محیط زیست و یکپارچگی فعالیتها متمرکز شده است.

اکسون ماه میلادی گذشته به دلیل تحریمهای بین المللی و واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین، تصمیم گرفت به حضور چند دهه‌ای در روسیه پایان دهد.

ساخالین ۱ هنگامی که اکسون برای نخستین بار تولید نفت در میادین نفتی آرکتیک را در سال ۲۰۰۵ آغاز کرد، یک شگفتی مهندسی بود و سال میلادی گذشته ۲۲۷ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد و دو یخ‌شکن برای حفظ صادرات در طول زمستان دارد. اما به مرور زمان، روسیه در مجموعه دارایی‌های جهانی اکسون موبیل، اهمیت کمتری پیدا کرد.

ارزش سهام اکسون موبیل در نیویورک پس از اعلام این خبر تغییر چندانی نداشت و ۸۳.۰۷ دلار بود.

در این بین، اکسون موبیل اعلام کرد قیمتهای بالاتر نفت درآمد سه ماهه نخست این شرکت در بخش بالادستی را حداکثر ۲.۳ میلیارد دلار در مقایسه با سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ افزایش داده است. افزایش قیمت گاز طبیعی هم ۴۰۰ میلیون دلار به درآمد این شرکت اضافه کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این غول نفتی دوشنبه هفته جاری در بیانیه دیگری اعلام کرد پس از دریافت موافقت دولت و رگولاتوری، تصمیم سرمایه گذاری نهایی در پروژه توسعه یلوتیل به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در سواحل گویان را گرفته است. این پروژه چهارمین و بزرگترین پروژه در بلوک استابروک است و انتظار می رود از سال ۲۰۲۵، حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کند.

منبع: ایسنا

پایان/

۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 18023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =