آیا اروپا از گاز روسیه چشم‌پوشی می‌کند؟

کشورهای اروپایی نمی توانند در کوتاه مدت از گاز روسیه چشم پوشی کنند و دستیابی به این مرحله با این موضوع با قید و بندهای بسیاری همراه است و هزینه های بسیاری را برای اروپایی ها به دنبال دارند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «العهد» لبنان در بخشی از گزارش خود به قلم «علی دربج» استاد دانشگاه لبنانی درباره نیاز کشورهای اروپایی به گاز روسیه نوشت، در هشتم مارس گذشته کمیسیون اروپا اعلام کرد که طرحی را برای کاهش واردات گاز طبیعی از روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ بررسی می کند.

اتحادیه اروپا به این موضوع بسنده نکرد، بلکه لحن تهدیدآمیز خود نسبت به مسکو را تندتر و اعلام کرد برای توقف واردات همه منابع انرژی روسیه تا آغاز سال ۲۰۲۷ عمل خواهد کرد. این اقدام نشان می دهد کشورهای اتحادیه اروپا با هدف مقابله با اقدام نظامی روسیه در اوکراین، برای رهایی تدریجی از همکاری با روسیه در زمینه انرژی تلاش می کنند. این در حالی است که تنها در سال گذشته روسیه ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز در اختیار مصرف کنندگان اتحادیه اروپا قرار داده است. 

به نوشته العهد، در شرایط کنونی انتقال گاز روسیه به اتحادیه اروپا نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم یافته است. در نیمه مارس گذشته تزریق گاز پروم روسیه به اروپا به مقدار ۱۵ درصد افزایش داشت. در شرایطی که برخی کشورهای اتحادیه اروپا از جمله لهستان، اسلواکی و لیتوانی خواهان قطع روابط با واردکنندگان گاز روسی هستند، اما کشورهای آلمان، مجارستان و هلند با این پیشنهاد مخالفت می کنند.

با توجه به اینکه تحریم های روسیه از جانب اتحادیه اروپا نیاز به یک اجماع دارد این اختلاف سیاسی در داخل اروپا از نظر عملی مانعی را در زمینه قطع واردات انرژی از روسیه ایجاد می کند. موضع گیری کشورهای اروپایی با شرایط و منافع هر یک از این کشورها درباره وابستگی به انرژی روسیه در ارتباط است. در حالی که لهستانی ها طی سال های گذشته برای تقویت امنیت انرژی خود در زمینه نفت و گاز طبیعی تلاش کردند، آلمانی ها به طور سنتی و روز افزون بر انرژی روسیه تکیه کرده اند و اکنون آنها جایگزین فوری برای انرژی روسیه در اختیار ندارند.

در بخشی از گزارش فوق می خوانیم: درست است که دولت آلمان قصد دارد وابستگی خود به شرکت گاز پروم روسیه را از طریق تکیه بر انرژی خورشیدی و بادی کاهش دهد، اما این اقدام به سال ها زمان نیاز دارد. همه کشورهای اروپایی به این موضوع اعتراف می کنند که رهایی تدریجی از گاز طبیعی روسیه به دلیل اوضاع ویژه بازارهای کنونی دشوار است. افزون بر این، قیمت گاز در بازارهای اروپا و آسیا افزایش یافته است.

به نوشته العهد، کشورهای اروپایی برای کاهش وابستگی به گاز روسیه با آمریکا توافقنامه هایی را امضا کرده اند که به موجب آن قرار است صادرات گاز مایع آمریکا به اروپا به مقدار ۱۵ میلیارد متر مکعب افزایش یابد. این رقم اکنون ۳۷ میلیارد متر مکعب است و انتظار می رود در سال آینده به ۵۰ میلیارد متر مکعب برسد. اما برای اینکه این گزینه عملی شود اروپا نیاز به ایجاد انبارهایی جدیدی برای ذخیره گاز مایع و خطوط لوله ویژه در این زمینه دارد.

کشورهای اروپایی نمی توانند در کوتاه مدت از گاز روسیه چشم پوشی کنند و این موضوع با قید و بندهای بسیاری روبرو است. کشورهای دیگری در خاورمیانه و آفریقا هستند که می توانند اتحادیه اروپا را به گاز طبیعی خود تجهیز کنند اما فاصله آن ها دو زیاد است و این موضوع هزینه های بسیاری برای اروپایی ها به دنبال دارند. در نتیجه این کشورها به آسانی نمی توانند از گاز روسیه چشم پوشی کنند.

پایان/

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶
کد خبر: 18036

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شیدا US ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      7 0
      بریتانیا فرانسه آلمان آمريکا روسیه این جنایت کاران و آدمکشان که در طول تاریخ در چهارصد ۴۰۰ سال گذشته تا به حالا همه ی تلاش خود را کرده اند برای ظربه زدن به ایران نابودی ایران و ویران کردن ایران که مناسفانه بسیار موفق هم شده اند این ها دشمنان قسم خورده ایران و ایرانی هستند .این مقدمه را گفتم که اندیشه اینها و کار هایی شرم آور و جنایتی که که بر ما انجام داده اند کمی آشنا بشوید.حالا درباره حمله روسیه بگم که اروپا در راس آن انگلیس یا بریتانیای جنایتکار نقشه کشیدند برای روسیه .نقشه چی بود ،نقشه دو سر برد بود برای اروپا و غرب به ویژه آمریکا بریتانیا فرانسه و آلمان.خواستند اوکراین رو به ناتو بیاورند تا پایگاه نظامی در خاک اوکراین بزنند.اگر روسیه واکنشی نشان نمی‌داد که هیچ اونها سودشان را برده بودند و میشه گفت نوعی محاصره کرده بودند روسیه رو .اما روسیه واکنش نشان داد که باز هم برای غرب و اروپا سود دارد چون روسیه را در هر چیزی و همه جا تحریم می‌کند و کم کم آنها را رو به نابودی می‌کشاند.