چرا رستم قاسمی می خواهد در طرح ملی مسکن مردم را بدهکار کند؟ ساخت قفس یا مسکن؟

چرا رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی سیاست اصولی را کنار گذاشته و می خواهد در طرح ملی مسکن مردم را بدهکار کند؟

به گزارش تحریریه، چرا رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی که در هیاهوی فراوان به وزارت منصوب شد، سیاست اصولی و آزمون پس داده مورد اجماع کارشناسان مستقل و غیرذی نفع را کنار گذاشته و می خواهد در طرح ملی مسکن یا همان مسکن مهر 2 مردم را بدهکار کند؟

از نظر منطق کارشناسی، که مورد تاکید کارشناسان مستقل و کسانی که ذی نفع نیستند، اما از تخصص بالایی برخوردارند، دولت سیزدهم باید چند مشخصه را در طرح مسکن مهر 2 در دستورکار قرار دهد:

  1. ساخت مسکن ویلایی و پرهیز مطلق از بلندمرتبه سازی، زیرا ایران کشوری بسیار بزرگ با جمعیت اندک است.
  2. تعیین هویت شهری به معنای طراحی نمای بیرونی منازل مسکونی مردم با مولفه های معماری اسلامی ایرانی و پایان دادن به هرج و مرج در نمای ساختمان ها و شهرها
  3. استفاده از مصالح نو و مدرن
  4. مشاعات کافی شهری مانند عرض زیاد کوچه ها و خیابان ها و ایجاد فضاهای سبز با گیاهان بومی در محیط نیمه بیابانی و کوهستانی ایران که آب زیادی نیاز نداشته باشد.
  5. پرهیز از ورود دولت به مقوله ساخت و ساز و درگیر کردن بانک ها که نتیجه آن تحمیل وام های سنگین با اقساط کمرشکن بر مردم است.

متاسفانه اخباری که از وزارت راه و شهرسازی تنبل و لخت در دوره رستم قاسمی به گوش می رسد، نشان از فراموش شدن منطق کارشناسی و تکرار اشتباهات مسکن مهر نخست در دوره علی نیکزاد دارد. 

در همین باره، علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران گفت: بر اساس ارقام اعلام شده سال 1400، تلاش می‌کنیم هر مترمربع برای سازنده‌ای طبق صورت وضعیت آنها از طریق خط اعتباری متقاضیان (تسهیلات) تامین می‌شود،‌ تا بتوانیم با رقم 450 میلیون تومان وام در تهران به علاوه آورده 40 میلیون تومانی واحد مسکونی 75 متری تا 110 متری طرح را به اتمام برسانیم. دوره بازپرداخت 5 ساله را برای بازپرداخت تسهیلات پیش‌بینی کرده‌ایم که قسط ماهانه وام 350 تا 450 میلیون تومانی بین 10 تا 15 میلیون تومان است.

مسکن 75 متری و 110 متری یعنی ساخت قفس برای مردم که رفاه آنها را اضافه نمی کند و یک انحراف تمام عیار در برنامه مسکن دولت سیزدهم است. 

در دوره علی نیکزاد، مسکن مهر با بلندمرتبه سازی و درگیر کردن مردم با نظام بانکی به خطا رفت و آثار درخشان آن تا حدی خنثی شد و حالا رستم قاسمی که بسیار تنبل همرا به تیمی از مدیران کارنابلد و حاشیه ساز وارد وزارتخانه مهم راه و شهرسازی شده است، دقیقا می خواهد همان اشتباهات را تکرار کند. 

پایان/

۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 18109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =