حمایت از ساخت مسکن در دستور کار بانک ها قرار گرفت

رئیس کل بانک مرکزی در نشست دوره ای با مدیران عامل بانکها که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، با تاکید بر استفاده از ظرفیت های صندوق ملی مسکن ‌گفت: برای حمایت و تامین مالی بخش مسکن علاوه بر تسهیلات بانکی، روش هایی مانند تامین مالی زنجیره ای، انتشار اوراق و سایر ابزار تکمیلی نیز در دستور کار بانک ها قرار می گیرد.

به گزارش تحریریه، به نقل از بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی در این نشست تخصصی با اشاره به تکالیف قانونی بانک ها تصریح کرد: طبق قانون از این پس، اعطای خط اعتباری یا اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی، صرفاً با اخذ وثیقه امکان‌پذیر خواهد بود.

دکتر صالح آبادی گفت: بانک مرکزی با توجه مفاد جزء (۳) بند (د) تبصره (۱۶) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور و لزوم اصلاح رابطه بانک مرکزی و بانکها، اجرای این بخشنامه را با جدیت دنبال می کند و اجازه اضافه برداشت بدون وثیقه معتبر را نخواهد داد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت اجرای بخش های باقی مانده از قانون جدید صدور چک توسط بانکها گفت: زیرساختهای لازم برای اجرای تکالیف باقی مانده اعم از اتصال خودپردازها، مسدودسازی وجوه در سایر بانکها، لزوم ثبت چک های تضمینی در سامانه صیاد و... آماده شده است و بانک ها باید اقدامات لازم در خصوص اجرای موارد باقی مانده رو به سرعت انجام دهند.

دکتر صالح آبادی لزوم توجه به شعار سال را متذکر شد و تاکید کرد: بانکها باید ظرفیتهای خود برای حمایت تولید و اشتغال را به کار گیرند و هدایت صحیح اعتبارات بانکی به سمت تولید واقعی در دستور کار جدی بانک مرکزی قرار دارد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه از این پس دریافت گواهینامه های حرفه ای شرط بررسی صلاحیت داوطلبان مدیران بانکی خواهد بود گفت: بر این اساس دوره های آموزشی مرتبط با این گواهی نامه ها و سپس آزمونهای تخصصی برگزار خواهد شد و بتدریج به سمتی حرکت خواهیم کرد که متقاضیان سمت های مدیریتی در بانکها در صورت اخذ گواهینامه های حرفه ای از انجام مصاحبه تخصصی معاف شوند.

رییس شورای پول و اعتبار با تاکید بر تسهیل وثایق برای دریافت وام های خرد گفت: تسهیل وثایق تسهیلات خرد مبتنی بر اعتبارسنجی افراد باید صورت گیرد و کسانی که رتبه اعتباری مناسبی دارند باید با وثایق سهل تری امکان دریافت وام های خرد را داشته باشند.

صالح آبادی افزود: تجربه بانک های قرض الحسنه در زمینه پرداخت تسهیلات مبتنی بر اعتبار سنجی نمونه خوبی است چرا که مطالبات معوق این بانکها زیر یک درصد است و افرادی که رتبه اعتباری مناسب داشته اند و با وثایق سهل تر وام گرفته اند در زمینه بازپرداخت اقساط عملکرد مناسبی داشته اند.    

وزیر راه شهرسازی نیز در این نشست ضمن تشکر از بانکها در حمایت از بخش مسکن به تشریح برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای اجرای نهضت ملی مسکن و ساخت یک میلیون مسکن در سال پرداخت گفت: برای انجام این مهم نیازمند حمایت و همکاری شبکه بانکی هستیم.
وی افزود: خوشبختانه صندوق ملی مسکن از قابلیت های مناسبی برخوردار است و منابع خوبی برای آن تجهیز شده است.

پایان/

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 18356

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =