شاگرد اول کابینه رئیسی کدام وزارتخانه است؟

پس از یک سال سردرگمی و پس از تذکرات جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیا تغییر در سیاستگذاری و مدیریت اتفاق افتاده، و دیگر اینکه شاگرد اول کابینه رئیسی در این مورد کدام وزارتخانه است؟

به گزارش تحریریه، پس از جلسه کابینه سیزدهم با رهبر معظم انقلاب که مطالباتی را از دولت سیدابراهیم رئیسی مطرح کردند، و باتوجه به اینکه سال دوم از دوران چهار ساله دولت آغاز شده است، می توان ارزیابی نسبتا دقیقتری از جهت حرکت وزارتخانه ها داشت.

رهبر معظم انقلاب در جلسه سال جاری با هیات دولت درباره بخش مسکن گفت: "بخش مسکن یکی از اولویّت ها است. مسکن خیلی مسئله‌ی مهمّی است. اوّلاً خود حرکت در بخش مسکن، ایجاد اشتغال میکند؛ خود ورود در قضیّه‌ی مسکن، برای یک تعداد زیادی از افرادی که کارشناس این مسائل هستند شغل ایجاد میکند. ثانیاً در مسئله‌ی مسکن، ما وابستگی نداریم به خارج؛ زمینش مال خودمان است، مصالحش مال خودمان است، طرّاحی اینها مال خودمان است. بنابراین، به مسئله‌ی مسکن باید رسید. ما در قضیّه‌ی مسکن خیلی عقبیم، نتایجش را هم دارید می‌بینید: قیمت خانه و اجاره‌ی خانه سرسام‌آور است، مردم واقعاً در زحمتند. یکی از اولویّتهای قطعی در مسائل اقتصادی، بخش مسکن است."

پس از تذکر جدی و جامع رهبر انقلاب به کابینه سیزدهم، انتظار می رود تا شاهد ایجاد تغییر رویه ها و یا تغییر مدیریت ها باشیم و می توان گفت؛ تنها وزارتخانه ای که در این مسیر حرکت کرده، وزارت راه و شهرسازی(مسکن) است و هنوز در سیاست های وزارت صمت، نیرو، بانک مرکزی، جهاد کشاورزی و ... تغییری را شاهد نبوده ایم.

در راستای خروج از سردرگمی و حرکت به سمت سیاستگذاری درست، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حکمی هادی عباسی اصل را به سمت معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و قائم مقام خود در نهضت ملی مسکن منصوب کرد و بررسی اظهارات عباسی پس از حضور در سمت جدید نشان می دهد که تغییر ریلگذاری کلان در این وزارتخانه مهم اتفاق افتاده است.

عباسی اصل در چند اظهارنظر مهم گفت:

  1. با استفاده از ظرفیت سازمان ملی زمین در بافت‌های فرسوده امکان تهاتر مسکن یک طبقه ویلایی به صورت کلید به کلید با مسکن در بافت‌های فرسوده فراهم است.
  2. مدیران راه و شهرسازی استان‌ها برای ساخت مسکن یک طبقه اختیار دارند و این اختیارات در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت ابلاغ شده و در شهرک‌های اطراف شیراز نیز پیشنهاد می‌کنیم مسکن به‌صورت یک طبقه ساخته شوند.
  3. در هر روستا ۵۰ تا ۱۰۰ قطعه زمین ۵۰۰ متری به طرح هادی از اراضی غیرکشاورزی الحاق خواهد شد. مکان یابی اراضی ۵۰۰ متری را بنیاد مسکن در روستاها انجام دهد و برخی شرایط طرح نهضت ملی مسکن در روستاها برای متقاضیان برداشته شد تا از این طریق جذابیت ایجاد شود. همچنین مصوب شد در روستاها به افراد مجرد به شرط تأهل و تعهد بنیاد مسکن زمین به صورت اجاره‌ای با هزینه صفر اختصاص دهد.

این اظهارات در راستای تامین زمین رایگان و کاهش قابل توجه در قیمت مسکن با تمرکز بر یک طبقه سازی و خروج از سیاست زیانبار آپارتمان سازی ایراد شده و نشان می دهد که وزارت راه از سردرگمی سال اول فاصله گرفته است. اما جای یک مساله هم در سخنان عباسی اصل خالی است. ریخت و شمایل شهرها چگونه خواهد بود؟ انتظار می رود تا عباسی اصل با تشکیل تیمی خبره از معماران مسلط به معماری اسلامی برای طراحی شهرهای جدید و نمای بیرونی بناها، به هرج و مرج در معماری کشور پایان داده و پایه گذار حرکتی مهم و اساسی شود.

پایان/

۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22154

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیرضا IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      0 0
      تو همین اطراف تهران بقدری زمین و سرمایه اماده برای ساخت می باشد که متاسفانه مسئولین شهرداری به هر نحوه ممکن موجب فرار سرمایه گذار در این بخش میشوند در حالیکه ترکیه برای جذب سرمایه ایرانیها بهترین راهکارها را ارئه نموده است تا بتواند سرمایه گذار را جذب کند کمی از مسئولین ترکیه یاد بگیرید به جای لگد زدن به سرمایه گذار با هزار آیین نامه و بخشنامه دست وپا گیر بروید به سمت روان سازی جذب سرمایه خود ایرانیها