رونق بازار ملک در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس

بخش املاک و مستغلات در کشورهای قطر، بحرین، عربستان و امارات رونق گرفته و معاملات ملک در این کشورها افزایش بی سابقه ای پیدا کرده است.

به گزارش تحریریه تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در گزارش خود درباره بهبود اوضاع خرید و فروش املاک در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نوشت، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از نیمه سال گذشته برای رهایی تدریجی از پیامدهای کرونا و رکودهای ناشی از آن بر روی بخش های اصلی اقتصادی از جمله بخش املاک و مستغلات تمرکز کرده اند.

بخش املاک در بیشتر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از برجسته ترین بخش هایی بود که طی سال گذشته و آغاز سال جاری میلادی شاهد بهبودی بوده است و پیش بینی می شود که شرایط آن بازهم بهتر شود.

به نوشته تارنمای فوق، بر پایه آمار و ارقام اقتصادی بخش املاک در کشورهای قطر، بحرین، عربستان و امارات شاهد بهبودی بوده است. برپایه گزارشی که از سوی شرکت پروژه های املاک «الاصمخ» قطر انتهای ماه گذشته میلادی منتشر شده بخش املاک در این کشور شاهد بهبودی قابل ملاحظه ای بود، تسهیلات مالی که از سوی بانک ها و صندوق های مالی این کشور داده شده در این زمینه نقش داشت.

برپایه این گزارش، تا پایان ماه فوریه گذشته حدود ۲۰۱.۴ میلیارد ریال قطر (۵۵.۳ میلیار دلار) تسهیلات در این زمینه به بخش املاک و پیمانکاران ارائه شده است. افزایش حجم تسهیلات و افزایش خرید املاک هم نشان می دهد اوضاع در حال بهتر شدن است. حجم معاملات املاک طی ماه های ژانویه و فوریه گذشته به ۳.۴ میلیارد ریال (حدود یک میلیارد دلار رسیده است و تعداد معاملات ، ۸۳۸  مورد ثبت شده است. 

In this article, we thought it would be a “capital” idea to introduce you to the capitals of the Middle East and North Africa

آمارهایی که از سوی روزنامه «الوطن» عربستان ارائه شده است هم نشان می دهد که بخش املاک در عربستان شاهد بالاترین رشد طی ۲۵ سال اخیر بوده است. طی این مدت قراردادهایی به ارزش ۷.۶ میلیارد ریال (۲.۳ میلیارد دلار) به ثبت رسیده است که این رقم بیانگر افزایش ۲۱ درصدی معاملات ملک در این کشور است. همچنین سهم معاملات املاک تجاری در این کشور ۴.۴ میلیارد ریال (۱.۱۷ میلیارد دلار) بوده است و این نشان می دهد که ۵ درصد از معاملات شامل معاملات املاک تجاری بوده است. بخش مسکونی هم سهم ۱.۶ میلیارد ریال (حدود ۴۰۰ هزار دلاری) را به خود اختصاص داده است. 

به نوشته تارنمای الخلیج، بازار املاک شهر دبی هم شاهد بهبودی بوده است. به طوری که ارزش قراردادهای فروش املاک مسکونی در این شهر در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۵ میلیارد دلار بود. گزارش های شرکت مشاوره املاک «سفلز» هم که در ماه گذشته میلادی منتشر شده نشان می دهد که قراردادهای فروش ملک در دبی از زمان بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ تا کنون بی نظیر بوده است و نسبت به سال ۲۰۲۰ شاهد رشد ۷۴ درصدی بوده است.

این گزارش نشان می دهد بازار اجاره ها هم در دبی در سال ۲۰۲۱ سود ۲۵ درصدی را کسب کرده و تقاضا برای املاک مسکونی افزایش یافته است. 

گزارش مرکز ثبت اسناد و املاک بحرین هم نشان می دهد بخش املاک در این کشور نیز شاهد بهبود بوده و این موضوع بر روی سرمایه گذاری ها و افزایش خرید و فروش املاک در این کشور تاثیر گذار بوده است. معاملات ملک در این کشور از روز یکم ژانویه تا روز دهم مارس سال جاری ۲۲۸ میلیون دینار (حدود ۶۰۴ میلیون دلار ) بوده است که این رقم از سال ۲۰۱۵ تاکنون بی نظیر است.

پایان/

۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 18198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =