۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰
آیا ساداتی نژاد محاکمه می شود؟

روزهای پایانی سال گذشته بود که خبر تخلف در خرید میوه های تنظیم بازاری شب عید منتشر شد. میوه های خریدای شده گران تر از بازار و بی کیفیت بودند. کارشناسان پیش بینی کردند، این میوه ها بدون مشتری خواهند ماند و شاهد تکرار فساد میوه ها در انبارهای دولتی خواهیم بود. آیا این مساله باعث محاکمه ساداتی نژاد وزیر کشاورزی خواهد شد؟

به گزارش تحریریه، هر سال دولت برای تنظیم بازار میوه شب عید، اقدام به خرید میوه‌های با کیفیت و با قیمت مناسب از باغداران در فصل برداشت می‌کند. معمولا این میوه‌ها ذخیره‌سازی می‌شود تا در اوایل اسفندماه میوه کیفی و ارزان به بازار نوروز عرضه شود. 

سال ۱۴۰۰ با احیای قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی موظف به تامین و تنظیم بازار کالاهای اساسی شد. در آستانه نوروز این وزارتخانه، سازمان تعاون روستایی را به عنوان مباشر خرید این کالا معرفی کرد. اما این سازمان به جای خرید از باغداران، میوه‌های بی کیفیت را از دلالان گران‌تر از قیمت بازار  خریداری کرد و برخی از اعضای هیئت مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار تهران مدعی شدند، که بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان میوه‌ها گران‌تر از بازار تهیه شده است.

متبهری، عضو هیئت مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار مدعی شده بود که، سازمان تعاون روستایی زمانی که کف میدان قیمت پرتقال هشت هزار تومان بوده آن را در شمال بیش از ۱۳ هزار تومان خریداری کرد و بازار را به هم ریخته است. متبهری توضیح داد: در تاریخ عقد قرارداد سازمان تعاون روستایی در ۱۳ دی ماه، بنده سیب را کیلویی هفت و نیم تا هشت هزار تومان می‌فروختم، اما شنیدم کسی سیب را ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان به تعاون روستایی فروخته و میوه آن به میدان نیامده است. او درباره پرتقال هم گفت: آن زمانی که قیمت پرتقال در کف میدان هشت هزار تومان بود سازمان مرکزی تعاون روستایی در شمال پرتقال را بیش از ۱۳ هزار تومان خرید.

همچنین در این میان، پای برخی شرکت های به ماجرا باز شد که گفته می شد، ارتباطاتی با مدیران تعاون روستایی دارند و صدا و سیما  نیز به این موضوع پرداخت؛ در این گزارش آمد، شرکتی که برای خرید با سازمان تعاون روستایی قرارداد بسته گویا کمتر از یک سال قبل ثبت شده است و جزو ۱۳۲ شرکت مورد تایید استاندارد نیست. همچنین در این گزارش ادعا شده که این قرارداد در پایگاه ثبت اطلاعات قراردادهای کشور ثبت نشده است. ضمن این که شرکت چند ماه قبل از قرارداد تاسیس شده و محل ثبت این شرکت در شهر کیاکلای قائم شهر است که زادگاه اسماعیل قادری فر رئیس سازمان  تعاون روستایی است.البته قادری فر این موضوع را رد کرد و گفت: حاضر است مراجع قانونی احتمال تخلف را بررسی کنند.

اما، فارغ از آنکه تخلفی در اینباره صورت گرفت بود یا نه، از نگاه کارشناسان موضوع مهم دیگری مطرح بود که میوه های گران و بی کیفت دولتی احتمالا بی مشتری خواهد ماند. آنگونه که اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی به اقتصاد آنلاین گفت؛ رکود بر بازار میوه نوروز حاکم بوده و تقاضایی برای میوه با کیفیت نیست چه برسد به میوه‌های بی کیفیت دولتی! 

این اتحادیه هشدار داد، احتمالا بار دیگر شاهد ماندن میوه های دولتی در انباره ها و فساد بخش قابل توجهی از آن ها باشیم. 

آگهی مزایده منتشره توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در روز ۳۱ فرودین ماه نشان می دهد، همانگونه که پیش بینی شده بود، میوه بی کیفیت دولتی روی دست این سازمان مانده است و حالا با راه اندازی مزایده به دنبال مشتری برای آن ها می گردد. 

طبق اطلاعات منتشر شده در این مزایده، ۲ هزار و ۶۵۳ تن سیب، ۴۳۰ تن پرتقال والنسیا و ۹ هزار و ۱۶۷ تن پرتقال تامسون روی دست سازمان تعاون روستایی مانده است که در  صورت نبود مشتری فاسد خواهد شد.

فاسد شدن میوه های شب عید دولتی

منبع: اقتصادآنلاین

پایان/

۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰
کد خبر: 18457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =