مالیاتهای ۱۴۰۱ از جیب مردم و به کام ثروتمندان

از کل افزایش بار مالیاتی سال ۱۴۰۱، سهم مردم ۷۲ درصد، بنگاههای غیردولتی (خصوصی و خصولتی) ۲۵ درصد و ثروتمندان فقط ۱.۵ درصد است.

به گزارش تحریریه، سهم مالیات مصرف (کالاها و خدمات) ۳۹ درصد، واردات ۲۰ درصد، بنگاهها ۲۷ درصد، درآمد (اشخاص) ۱۳ درصد و  ثروت فقط ۱.۵ درصد از کل افزایش مالیات در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن است.

از کل افزایش بار مالیاتی سال ۱۴۰۱، سهم مردم ۷۲ درصد، بنگاههای غیردولتی (خصوصی و خصولتی) ۲۵ درصد و ثروتمندان فقط ۱.۵ درصد است.

بر اساس قانون بودجه دولت سال ۱۴۰۱، مالیات بر خودرو سواری گرانقیمت ۵ هزار میلیارد تومان (با سهم ۰.۹۵ درصد از کل مالیاتها)، واحدهای مسکونی گرانقیمت ۷۰۰ میلیارد تومان (۰.۱۳ درصد) و واحدهای مسکونی خالی از سکنه ۲ هزار میلیارد تومان (۰.۳۸ درصد) تعیین شده است. مالیات مسکن لوکس و مازاد فقط ۲۷۳ میلیارد تومان (با سهم ۰.۵ درصد از کل مالیاتها) است. برای درک ارزش ناچیز ۲۷۰۰ میلیارد تومان مالیات مسکن لوکس و مازاد، می توان آن را با ۶۱۰۰ میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال و شماره گذاری خودرو، ۲۳۰۰ میلیارد تومان مالیات فروش سیگار، ۱۵۰۰ میلیارد تومان عوارض خروج از کشور یا ۳۰۰۰ میلیارد تومان درآمد دولت از بیمه شخص ثالث مقایسه کرد. 

پایان/

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
کد خبر: 18660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد حسین IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      دوستان ، هر موقع دیدن که مالیاتی که براشون حساب شده بیشتر از اونی هست که خودشون حساب کردن ، برگ گزارش تشخیص را از پرونده خودشون درخواست کنن که بگیرن . مبلغ درآمد کل در این گزارش هست و معمولا بیش از دو برار رقمی هست که به عنوان درآمد مشمول مالیات در ابلاغ اومد و ادم رو به اشتباه میندازه . و این رقم را با رقم محاسبه اولیه خودتون از درآمدی که در اظهارنامه ارائه دادید مقایسه کنید .