صادرکننده چک به صورت برخط از مسدودی حساب خود مطلع می‌شود

محرمیان گفت: صادرکننده چک برگشتی از کانال های ارتباطی مربوط به بانک می تواند از وضعیت مسدود بودن حساب خود مطلع شود.

به گزارش تحریریه، محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در بخش خبری ۲۱ در خصوص مسدود شدن وجوه صادرکننده چک برگشتی به اندازه کسری مبلغ چک در حساب‌های بانکی از هفته آینده به سوالات زیر پاسخ داد.

آیا همه حساب های فردی که چک برگشت می خورد مسدود می شود؟

محرمیان: ماده ۵ مکرر قانون مواردی را برای شخصی که چک برگشتی دارد در نظر گرفته که یکی از آنها کسر مانده چک برگشتی از کلیه حساب هایی آن فرد در کل شبکه بانکی است. اکنون یک بخش از این قانون اجرا می شود و مبلغ چک برگشتی از کلیه حساب های فرد در همان بانک برداشت می شود. اما قسمت دوم این قانون اعلام می کند از سایر حساب های فرد در کلیه بانک ها  هم مبلغ کسری چک برگشتی مسدود شود.

به طور مثال اگر فردی در ۵ بانک حساب دارد  در زمان برگشت خوردن چک ، مانده کلیه حساب ها احصا می شود و کسری موجودی چک برگشتی مسدود می شود.

فرد چطور می تواند از میزان مبلغ مسدود شده  حساب خود مطلع شود؟

محرمیان: صادرکننده چک برگشتی از کانال های ارتباطی مربوط به بانک خود می تواند از وضعیت مسدود بودن حساب خود مطلع شود. اکنون  فرد باید به قوه قضاییه مراجعه کند و قوه با بانک ها مکاتبه می کند که روال طولانی است و قرار است به صورت آنلاین و برخط و از طریق کانال های بانکی  فرد از مسدود شدن حساب خود مطلع شود.

صادرکننده چک بلامحل از چه طریقی به رفع مسدودی اقدام کند؟

محرمیان: برای رفع مسدودی چک طبق روال قبل فرد باید رضایت شخص ذینفع چک را حاصل کند که با پرداخت مبلغ انجام می شود که بعد از آن این روال به صورت عکس می شود و در کل شبکه بانکی رفع سوء اثر اعمال می شود.

از چه زمانی این طرح در همه شبکه بانکی انجام می شود؟

محرمیان: اجرای طرح به صورت فنی به این دلیل است که فرصت محدودی به ۵ بانک باقی مانده داده شود که در اسرع وقت تست ها را تمام کنند و در عین حال مطمئن شویم به لحاظ فنی مشکلی وجود ندارد.

این طرح مطابق قانون برای کلیه چک ها از نوع قدیمی و صیادی اعمال می شود فازدو هفته ای برای طرح آزمایشی در نظر گرفته شده و بعد برای همه بانک ها و همه چک های برگشتی اعمال می شود.

منبع: yjc

پایان/

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 18773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =