تاثیر جنگ و تحریم بر واردات آلمان از روسیه

جنگ و تحریم تاثیر چندانی بر واردات آلمان از روسیه نداشته است.

به گزارش تحریریه، به نقل از روزنامه دی ولت، در شرایط کنونی به نظر می رسد خروج از وابستگی اقتصادی اروپا به روسیه نه تنها امکان پذیر نیست بلکه قابل بحث هم  نیست. این موضوع با نگاهی به آمار جدید وارادات آلمان از روسیه که توسط اداره فدرال آلمان منتشر شده است، به خوبی نمایان می‌شود. بر اساس آماری که اخیرا انتشار یافته است، صادرات آلمان در مقایسه با ماه فوریه (پیش آغاز تحریم ها) به میزان 62 درصد کاهش داشته و به رقم 900 میلیون یورو در ماه رسیده است.

بدین ترتیب درآمد ماهانه آلمان از محل صادرات به روسیه برای اولین بار از سال 2004 کمتر از یک میلیارد یورو بود. این در حالی است که در دوازده ماه قبل، درآمد آلمان در این خصوص همیشه بیش از دو میلیارد یورو بوده است.

اما وضعیت واردات کاملاً فرق می‌کند. البته در ماه مارس واردات آلمان از روسیه نیز کاهش داشته است، اما از 69/3 میلیارد یورو به 60.3 میلیارد یورو و صرفا به میزان  4.2درصد!لذا نمی‌توان گفت واردات کالاهای روسی کاهش چشمگیری داشته است. حقیقت این است با وجود تحریم‌ها واردکنندگان آلمانی به طور متوسط 116 میلیون یورو به شرکای روسی خود پرداخته‌اند.

از سوی دیگر در ماه مارس 2021 روسیه در مقام پانزدهمین شریک تجاری آلمان قرار داشت. اما در مارس 2022 روسیه با پشت سر گذاشتن اسپانیا و مجارستان به مقام سیزدهم رسیده است.البته درآمد بیشتر از فروش کالا در تجارت خارجی لزوماً بدین معنا نیست که کالاهای بیشتری مورد تبادل قرار گرفته اند، بلکه درآمد بیشتر می‌تواند به دلیل افزایش قیمت ها باشد.

البته افزایش شدید قیمت‌های انرژی در ماه‌های گذشته می‌تواند توجیهی قابل قبول برای افزایش مبلغ واردات در مقایسه با سال‌های قبل باشد. اما در اصل چیزی عوض نخواهد شد. چرا که با نگاهی به واردات در ماه مارس مشخص خواهد شد آلمان نتوانسته است روسیه را از درآمد تجارت خارجی محروم کند.

منبع: economic.mfa

پایان/

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
کد خبر: 18960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =