با اقدامات داخلی مانع از ورود آب به دریاچه هامون شده اند

با اقدامات داخلی مانع از ورود آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون شده اند.

به گزارش تحریریه، یک مستندساز و پژوهشگر در زمینه کشورهای خاورمیانه گفت: خاکریزهایی که به منظور مقابله با قاچاقچی‌ها در منطقه شمال دریاچه هامون ساخته‌ایم مانع از انتقال آب به تالاب می‌شود.
محسن اسلام‌زاده با حضور در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با علت نرسیدن آب رودخانه هیرمند به ایران گفت: علت اصلی نرسیدن آب هیرمند به ایران این است که در زمان دولت اشرف غنی آب رودخانه توسط بند کمال‌خان به شکل غیرقانونی منحرف شده است. ما امیدواریم که با روی کار آمدن طالبان و مذاکراتی که با آن‌ها در حال انجام است,  آب به استان سیستان و بلوچستان برسد و بحث انحراف غیرقانونی مسیر رودخانه هیرمند نیز حل شود.

وی ادامه داد: مورد دیگری که مانع از انتقال آب به تالاب هامون می‌شود, خاکریزهایی که به واسطه مقابله با قاچاقچیان در شمال تالاب هامون ساخته شده است. این خاکریز در شمال هامون و در حوضه فراه رود, مسیر انتقال آب به تالاب هامون را مختل کرده است, لذا لازم است که مسئولین هرچه سریع‌تر برای برداشتن این خاکریزها اقدام کنند تا آب وارد هامون صابوری شود.

به گزارش تسنیم, سد کمال خان که در زمان دولت اشرف غنی و به کمک دولت ترکیه ساخته شده است, به شکل غیرقانونی باعث انحراف و تغییر مسیر رودخانه هیرمند شده است و  آب اضافه که سد کمال خان حجم لازم برای ذخیره آن را ندارد, وارد بیابان گودزره می‌کند.

پایان/

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 19138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناصر IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      0 0
      عجب !!! دولت ترکیه هم دردکشور خودش و هم درافغانستان با سد سازی باعث انحراف مسیر آبهای ورودی به ایران و درنتیجه خشکسالی و هجوم ریزگردها و گردوغباربه کشورشده احتمالا این کار رو بخاطر کمکی هست که ایران در زمان کودتا به اردوغان انجام داده. واقعا سیاسیون و حاکمان ما چقدر ساده وزود باور و .... هستند از ترس ملت به هر کشور بی سروپایی وابسته شده و خادم انان میشون