کارکردهای بلندمدت حذف ارز ترجیحی

طرح حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی که به مدت چهار سال براقتصاد کشور سایه انداخته بود، در مجموع اتفاق مبارکی است.

به گزارش تحریریه، به نقل از روزنامه ایران، طرح حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی که به مدت چهار سال براقتصاد کشور سایه انداخته بود، در مجموع اتفاق مبارکی است.

در تبیین کارکردهای این تصمیم می‌توان به تأثیر آن بر بازار سرمایه اشاره کرد با این توضیح که حذف ارز  4200 تومانی احتمالاً موجب افزایش سود شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی، زراعت و دامپروری می‌شود و در نتیجه موجبات افزایش قیمت سهام آنها را فراهم می‌کند و به همین سبب می‌توان انتظار داشت احتمالاً رونق نسبی بازار سهام فراهم شود.

در تحقق این مهم ملاحظاتی وجود دارد یعنی دولت نیز باید اقدام به قیمت‌گذاری دستوری برای محصولات تولیدی شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی، زراعت و دامپروری نکند. از دیگر دستاوردهای حذف ارز 4200 تومانی می‌توان به بهبود توزیع درآمد و کاهش ضریب جینی اشاره کرد زیرا نتیجه تخصیص ارز ترجیحی پایین‌تر از نرخ تعادلی بازار در بازه زمانی 3 سال ایجاد رانت، فساد و ثروتمند شدن یک صدم از جامعه بوده‌است. به نظر می‌رسد به علت اینکه هنوز برخی افراد در دهک‌های مختلف مشمول دریافت یارانه نشده‌اند در حالی‌که خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانند، لذا اگر عواید ناشی از حذف ارز 4200 تومانی بین همه اقشار مردم از تمامی طبقات به صورت مساوی تقسیم شود حس اعتماد بیشتری را نسبت به دولت و عملکرد مسئولان و نتایج موفقیت آمیز حذف ارز ترجیحی در جامعه ایجاد می‌کند. البته در روزهای اخیر بارها از سوی شخص رئیس جمهوری برای رسیدگی به وضعیت بازماندگان یارانه نقدی تأکید شده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اعلام سامانه مشخص برای ثبت شکایات و ارتباط مستمر با مردم از طریق صدا و سیما و رسانه‌های عمومی تلاش کرده ابهامات را رفع و به پرسش‌های مردم پاسخ دهد.

با این حال و با وجود کارکردها و مزایای انکار نشدنی حذف ارز ترجیحی همچنان مخالفانی وجود دارند. این افراد که تعدادشان هم زیاد نیست، معتقدند حذف ارز 4200 تومانی از کانال‌های مختلفی می‌تواند متغیرهای کلیدی اقتصاد کلان و رفاه مردم را تحت تأثیر قرار دهد. مشخصاً با تکیه بر تورم می‌گویند حذف ارز 4200 تومانی احتمالاً باعث افزایش انتظارات تورمی خواهد شد و لذا تا حدودی موجب افزایش نرخ تورم می‌شود. این در حالیست که هر نوع اصلاح اقتصادی قطعاً آثار روانی خواهد داشت و در ادوار گذشته هم به همین منوال بوده اما آثار میان مدت و بلندمدتی که برجا می‌گذارد برای توسعه اقتصادی کشور ضروری است و به جد می‌توان گفت همگان از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد به شرط آنکه در گام اولیه اجرای طرح حذف رانت‌زای 4200 تومانی با دولت همراهی کنند.

در پایان نیز ذکر یک پیشنهاد به دولت خالی از لطف نیست. دولت می‌تواند با استقرار سیستم مالیات بر کلیه تراکنش‌ها یا سایر سیستم‌های مالیاتی قابل اجرا و کارا از ثروتمندان مالیات‌ اخذ کرده و از این طریق عواید ناشی از توزیع یارانه مذکور بین دهک‌های بالای درآمدی را خنثی کند.

کیوان شهاب لواسانی استادیار اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی

پایان/

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
کد خبر: 19169

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =