پرداخت نقدی یارانه بهتر از کالابرگ است

معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است اقدام سریع دولت سیزدهم برای اصلاح توزیع یارانه‌ها منجر به سرعت بخشیدن به تکمیل پایگاه داده‌ها در موضوع دهک‌بندی می‌شود و این اتفاق می‌تواند در آینده نزدیک ابزار کاربردی برای عادلانه کردن سیستم مالیات‌ستانی در اقتصاد شود.

به گزارش تحریریه، معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است اقدام سریع دولت سیزدهم برای اصلاح توزیع یارانه‌ها منجر به سرعت بخشیدن به تکمیل پایگاه داده‌ها در موضوع دهک‌بندی می‌شود و این اتفاق می‌تواند در آینده نزدیک ابزار کاربردی برای عادلانه کردن سیستم مالیات‌ستانی در اقتصاد شود.

چند هفته‌ای است که از موضوع اصلاح توزیع عادلانه یارانه‌ها می‌گذرد برخی مبلغ یارانه را دریافت کرده‌اند و احتمالاً از این طرح باوجود افزایش قیمت‌ها راضی هستند و برخی دیگر که همچنان دریافتی نداشته‌اند از افزایش قیمت‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان اقدام دولت سیزدهم برای اصلاح توزیع یارانه‌ها را جسورانه تعبیر کرده‌اند و براین مهم مهر تائید گذاشته‌اند اما زمزمه‌های زیادی وجود دارد که عنوان می‌کنند چرا دولت سیزدهم قبل از اینکه پایگاه داده‌های رفاه ایرانیان را تکمیل کند اقدام به توزیع یارانه 300 تا 400 هزار تومانی کرده است و در برخی از کالاهای اساسی ارز ترجیحی را حذف کرده است.

پرداخت هر نوع یارانه‌ای به کاهش شکاف طبقاتی منجر می‌شود

علی روحانی، معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس، به ارزیابی روند طی شده در طرح اصلاح نظام توزیع یارانه‌ای پرداخت و گفت: «اصلاح نظام توزیع یارانه‌ای باوجود محدودیت‌های زیاد، روند قابل قبولی را طی کرده است اما به لحاظ اثری که خواهد داشت قابل تامل است. هر زمان یارانه‌ای در هر قالبی اعم از تخصیص ارز یا نقدی و غیره پرداخت شده، اثر بسیار سریعی در کاهش شکاف طبقاتی داشته است و وضعیت دهک‌های پایین درآمدی را بهبود بخشیده و ضریب جینی را بهتر کرده است. ضریب جینی شاخص اختلاف طبقاتی در موضوع درآمد است.»

شروع پرداخت یارانه‌ها به دقیق کردن دهک‌بندی سرعت می‌دهد

روحانی در پاسخ به اینکه چرا درحالی‌که پایگاه داده‌ها برای دهک بندی تکمیل نشده اما بلافاصله موضوع اصلاح نظام توزیع یارانه‌ای آغاز شد، گفت:‌ «واقعیت این است که ظاهراً بهتر بود پایگاه داده‌های ایرانیان اطلاعاتش به‌روز می‌شد اما همیشه محدودیت‌هایی برای تکمیل داده‌ها وجود دارد. در شرایطی که در قانون بودجه به همه دستگاه‌های تولیدکننده داده، تکلیف شده تا داده‌های شان را در اختیار پایگاه رفاه ایرانیان بگذارند اما این مهم به کندی انجام می‌شد. تا زمانی که فرهنگ سازمانی و نهادی بر مبنای به اشتراک گذاشتن داده‌ها نباشد انتظار دقیق شدن دهک‌بندی‌ها سخت است.»

وی افزود: «تا زمانی که نیاز مبرم به موضوعی نباشد، داده‌ها از سوی کسانیکه دسترسی به اطلاعاتی دارند در اختیار گذاشته نمی‌شود و ازاین‌جهت اجرای پرداخت یارانه نقدی می‌تواند پیشران در تکمیل اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان باشد. در این شرایط دستگاه‌ها مقاومت شان برای دادن داده‌ها شکسته خواهد شد.»

پرداخت نقدی بهتر از کالابرگ است

معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به محدودیت‌هایی که در حذف ثروتمندان برای دریافت یارانه وجود دارد، گفت: «من براساس نظر شخصی‌ام می‌گویم که در شرایط اقتصادی که اکنون تجربه می‌کنیم، اعم از شرایط بودجه‌ای، شرایط دسترسی به داده و شرایط اطلاعات مالکیت و اطلاعات خانوار و غیره، بهتر است پرداخت یارانه نقدی به همه انجام شود و از سوی دیگر با تکمیل اطلاعات از پایگاه اطلاعاتی استفاده شود تا مالیات ستانی عادلانه شود، یعنی دهک دهم یارانه دریافت کند اما از سوی دیگر با تکمیل داده‌ها می‌توان جلوی فرارهای مالیاتی چند ده میلیارد را گرفت.»

وی افزود: «در این شرایط درست است به یک دهک دهم 300 هزار تومان پرداخت شده اما از سوی دیگر در سال چند میلیارد مالیات گرفته خواهد شد.»

اصلاح نظام مالیاتی در گرو دقیق کردن دهک‌بندی‌هاست

روحانی عنوان کرد: «من معتقدم اگر یارانه به همه پرداخت شود، هم مقاومت اجتماعی کم می‌شود و هم پیچیدگی‌های فنی این طرح کمتر است اما از سوی دیگر با تکمیل داده‌های پایگاه‌های اطلاعاتی افراد جامعه می‌تواند روی نظام مالیاتی اثر بگذارد و فرارهای مالیاتی را اصلاح کند.»

معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با مقایسه دو گزینه پرداخت نقدی یارانه و یا پرداخت کالابرگ گفت: «کالابرگ پیچیدگی‌های فنی بسیار زیادی دارد و استعداد انحراف در آن از پرداخت نقدی بیشتر است. همچنین مطلوبیتش برای خانواده‌ها به‌اندازه دریافت نقدی نیست. البته این موضوع حتماً باید سنجش شود تا بدانیم مردم یارانه نقدی را می‌پسندند یا کالابرگ برای شان مطبوع است.»

کالابرگ اثر غیرمستقیم افزایش قیمت‌ها را جبران نمی‌کند

روحانی عنوان کرد: «پرداخت نقدی و افزایش قیمت کالاهای مشمول ارز 4200 یک اثر مستقیم و یک اثر غیرمستقیم روی قیمت‌ها دارد. ممکن است با کالابرگ اثر مستقیم افزایش قیمت برخی از کالاها برای خانوارها جبران شود اما واقعیت این است که اثر غیرمستقیمی که بر سایر کالاها دارد از کیک و کلوچه گرفته تا محصولاتی که با مرغ و تخم‌مرغ تهیه می‌شود، مانند ساندویچ جبران نمی‌شود.»

وی افزود: «قاعدتاً ساندویچ را با کالابرگ نمی‌توان دریافت کرد لذا اثر غیرمستقیم حذف ارز ترجیحی با پرداخت کالابرگ پوشش داده نمی‌شود. ازاین‌رو در شرایط فعلی من معتقدم پرداخت نقدی بهتر است چون هم پیچیدگی‌های فنی کالابرگ را ندارد و هم احتمالاً مطلوبیتش برای خانوارها بیشتر است و هم اینکه در پرداخت نقدی هم اثر مستقیم و هم اثر غیرمستقیم کالاهای خاص را پوشش دهیم.»

یارانه‌ها در بهترین شرایط اقتصادی هم نباید حذف شوند

روحانی درباره احتمال حذف یارانه با بهبود شرایط اقتصادی گفت: «یارانه هیچ‌وقت از هیچ اقتصادی حذف نمی‌شود و نباید حذف شود. یارانه پرداختی است که برای تأمین حداقل نیازهای ضروری خانوارها پرداخت می‌شود. در بهترین اقتصادها هم همین است. یارانه بخشی از نظام تأمین اجتماعی است و نظام تأمین اجتماعی اگر کامل هم باشد باید موضوع پرداخت یارانه جاری باشد، لذا نباید به دنبال حذف یارانه بود بلکه باید پرداخت یارانه هدفمند باشد. باید یارانه به گروه‌هایی برسد که واقعاً نیازمند هستند و این مهم نیازمند تکمیل اطلاعات پایگاه‌های رفاه ایرانیان است که تا سال‌های آینده امیدواریم کامل‌تر شود.»

منبع: پانا

پایان/

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 19549

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 70
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • یه ایرانی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      76 4
      خدا خیرتون بده،همان یارانه نقدی پرداخت کنید،مابه پول نقدبیشتر نیازداریم خودمان تصمیم میگیریم که چی به صلاحمان است ،ماکالابرگ الکترونیکی نمی خواهیم
      • قاسم IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
        3 8
        خوش بحال معتادین باهاش یه وعده شاری میکنن
      • حسن IN ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
        3 2
        همه اش فکر منفی نکنید یارانه نقدی بهتر است فساد کمتری دارد زیر ساخت ان اماده است شاید کسی باشد که نمی خواهد و نمی تواند گوشت درد بیشتری دارد که درمان ان واجب تر است
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      25 8
      اخه کالا برگ بدن بازهم برای خودشون راه دزدی هست پس کالا برگ بدید که بتونید خودتون هم دزدی کنید
    • مامور IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      7 32
      ما تجربه کوپن را داشتیم بسیار بهتر پولی است که سه قلم کالا رانمی شود با آن خرید. کوپن موجب گرانی نمیشود.عمدن این یارانه‌ها را دادند که گرانی را گسترش دهند.
      • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
        3 0
        توروخداهمون یارانه ای روکه میخواید هرماه بدید روبه دست مردم برسونید
    • ناشناس IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      12 31
      نتیجه پرداخت نقدی یارانه ها همین افتضاحی است که در افزایش کل قیمت اجناس میبینیم کالابرگ بهتر است .
      • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
        12 2
        در آن زمان یارانه حذف نشده بود. به ارز . تمامی کالا و خدمات و انرژی تعلق می گرفت. و کالابرگ کمک یارانه ای مضاعف بود. جمعیت کمتر بود تقاضا کمتر بود تحرم بانکی نبود. پنیر دانمارکی.کره نیوزیلندی گوشت ومرغ راحت وارد میشد. بحران گندم نبود. اما الان شرایط کاملا متفاوت است
    • Amir IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      15 2
      تا گوساله گاو شود دل صاحبش اب شود
    • ن IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      28 5
      نقد نقد نقد نقد نقدی،حداقل یه مانتو میتونیم بخریم
      • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
        4 0
        😐😐
    • من IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      31 4
      ما پول نقد می‌خوابیم نه کالا برگ
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      18 4
      سلام .کالا برگ بدید که خود شما هم بتونید بدوزدید .ممنون
    • قاسم IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      35 1
      کالابرگ فساد توش هست حذف بشه بهتره
      • RU ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
        3 0
        این طرح کالابرگ به نوعی همون سیاست پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی هست که موجب کلّی فساد و دزدی شد. پول نقد بدهید به مردم. پول نقد هم خوب نیست و باعث افزایش تورم میشه ولی آدم عاقل از بین بد و بدتر، بد را انتخاب می‌کنه؛ یعنی یارانه نقدی. کالابرگ=فساد و دزدی و هرج‌ومرج
    • محند IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      24 2
      کالابرگ‌باعث‌رشد‌50درصدی‌‌تورم‌میشود...
    • دنیز IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      34 1
      سلام واقعا اگه یارانه نقدی باشه خیلی بهتره مردم واسه کرایه خونشوت موندن ترو خدا کالابرگ ندین به مردم حق انتخاب بدید ممنون
    • ص IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      31 2
      نقد
      • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
        6 0
        سلام پول نقدبهتره ما مریض داریم ماهی یکباربایدبریم دکتر
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      6 0
      کالابرگی که نیاز مردم رو کاملا برطرف کند و از تقاضای بازار بکاهد چرا روی تورم تاثیر نگذارد؟!! مگه اقتصاد بر اساس عرضه و تقاضا نیست؟! از اون گذشته اگه این برنامه ها بخاطر حذف ارز 4200هس خواهشا به اندازه بودجه ارز4200 به مردم کمک کنید.. بعد این دهک دهم که فردی با در آمد ده، دوازده میلیونی رو با اونی که بیش از 100میلیون در ماه داره رو چرا در یک دهک قرار میدهید این روش طبقه بندی دوباره همان خدمت به نجومی بگیرانه... بهتر هس این دهک ها تا بیست طبقه باشه و از دهک 12 به بعد هیچ یارانه ای بهشون داده نشه..
    • کریمی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      10 1
      پول نقد بهتره تاکالا برگ لطفاً
      • هاشمی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
        4 0
        خیلی ملت بدبختی هستیم تا شما سر کارید خدا هم بیاد حکومت کنه بدبختیم
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      9 0
      کالا برگ درهیچ جای دنیا اجرانمیشه وروش منسوخ شده ومضحک هست که دولت ایران به علت استیصال رفته به سراغ ۴۰سال قبل خودش غیر ازرانت وفساد تنها حاصل اینکار مضحک ایجاد صفهای طولانی برای مردم همیشه درصف ایران هست البته این دوزار هم دردی دوا نمیکنه شماها قیمت همه چیزرابین ۵۰تا۵۰۰درصد توهمین یک ماه بالا بردید بعد انتطاردارید بااضافه کردن ۲۰۰تومان به یارانه قبلی مردم شعبده بازی کنن حداقل به هرنفر باید یک میلیون پرداخت بشه واین دهک بندی مسخره وخنده دارراهم جمع کنین که پرازحق وناحق توش هست یارانه طبق قانون به همه افراد تعلق میگیره واگرهم فردی درامد بالا داره باید ازطریق مالیات که ازش اخذ میشه جبران بشه
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      12 0
      شما را به خدا شما را به پیغمبر یارانه مردم را قط نکنید .ما کالا برگ نمی خواهیم .هزار مشکل دیگه داریم همون یارانه را بدهید .
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      7 0
      فقط فقط نقد بدین
    • سیاوش IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      11 1
      مابه این دولت رای دادیم وبه این دولتمان می‌گوئیم کالابرگ نمی‌خواهیم همان یارانه نقدی رومرحمت کنید
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      10 0
      یارانه نقدی بهتره چون می دونیم چی بخریم از صف هم بیزاریم
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      10 1
      فقط یارانه نقدی فقط مردم فقیر با یارانه نقدی راحترزندگی میکنن
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      9 0
      مگه جنگ شده که کالا برگ بخواد بدهند جنس زیاده فقط پول بدهند
    • سعید IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      0 5
      ولا ما مردم همان کوپنی بودن را ترجیح می دهیم چون قیمت ها. ثابت می ماند ولی با پرداخت یارانه هر ماه کراندار می شود تا جایی که دیگر ارزشی ندارد
    • ناشناس IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      5 0
      بهرنفر۳میلیون یارانه بدن ،یعنی طرح راکامل اجراکنند،ویایایارانه را کلاقطع کنندبدن بتولید،اشتغال،تقویت زیرساخت‌های کشور د رعوض قیمتهاربرگردونن به زمان قبل ازیارانه،
    • z IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      9 0
      شاید یکی بخاد یارانه رو بده به دارو درمان روغن قند نخره ول کنین باباوهمون نقد بدین بزنیم به یه دردی
    • FR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      8 0
      خواهش میکنم یارانه هارو نقدی کنید اقای ریسی ما کالا برگ نمیخواهیم
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      7 0
      با سلام لطفا نقدی بدین تا به ی زخم مون بزنیم کالا برگ به درد ما جوانان متاهل نمیخوره چون کرایه خونه میدیم و مواد غذایی که لازم هست تهیه میکنیم من به تمام هم میهنان عزیز لطفا حمایت کنین و نقدی رو انتخاب کنین پشیمون نمیشین انشالاه
    • رها IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      9 0
      تجربه کوپن که سالها قبل داشتیم افتضاح. خانمها تو نوبت آبروشون میره. و عاملهای توزیع دزدی رو شروع میکنن. تورو خدا همین نقدی بهتره. شاید من دلم نخواد مرغ بخرم یا برنج خارجی نمیخوام. همین برنج نیم دانه ی ایرانی رو ترجیح میدم.
    • فری IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      6 0
      نقدی بهتر است چون تمام کالاها گران شدن
    • محمد رضا IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      1 4
      بنظر کالا برگ بهتر از پرداخت نقدیست اولا تحویل کالا اثر تورمی ندارد دوما انبارداري کالا برادولت کاهش میابد ثالثا انحراف در تامین مواد غذایی کاهش میابد رابعا یارانه قسمت خانواده می‌شود ولی پول نقد بیشتر صرف موارد غیر ضرور می‌شودضریب امنیت غذایی بیشتر می‌شود هزینهای بانکی کاهش میابد آثار روانی مثبت دارد نوعی اشتغال زایی است تجربه خوبی دراین خصوص کشور دارد فساد زا نیست اثر منفی اجتماعی ندارد دانشجوی دکترا
      • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
        2 1
        اقای دانشجوی دکترا لطفا بگو این طرح منسوخ کالابرگ درکدام خراب شده ای جزایران اجرامیشه مردم بااینهمه منابع خدادادی باید دراین فلاکت زندگی کنن برو ازایران بیرون تا سطح رفاه ودرامدرابفهمی به دروغهای صدا وسیما وخبرگزاریهای متملق درمورد تورم درکشورهای دیگه توجه نکنید
      • RU ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
        2 0
        چه دولت پول نقد بدهد و چه کالابرگ بدهد، هر دوی این کارها غلطه. بهترین و منطقی‌ترین کار اینه که دولت ثروت کشور را به جای پرداخت یارانه صرف سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و رونق فضای کسب و کار کنه. مردم باید خودشون بروند و کار کنند و خرج خودشون را دربیاورند. ولی حالا که می‌خوان به مردم یارانه بدهند، طرح کالابرگ یک طرح اشتباه و غیرکارشناسی هست. در واقع طرح کالابرگ به نوعی همان سیاست پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی است که موجب فساد گسترده شد و عاقبت طرح کالابرگ هم همون‌طوری میشه.
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      7 0
      باپول‌نقدهمه‌جامیشه‌خریدکردولی‌کالابرگ‌باعث‌ازدحام‌وسردرگمی‌مردم‌میشود
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      3 0
      همون پول بدید بهتر و مبلغ شو بیشتر کنیدویارانه عادلانه پرداخت نشده مثلا من که ماهی ۳تومن دارم زندگی میکنم قسط میدم با کسی که ماهانه ده وبیست میلیون یابیشتر درآمد داره همگی یارانه ۳۰۰تومنی میگیریم این چه عدالتی
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      5 0
      هرسازی زدیدمردم رقصیدنند بدون اعتراض یاجیغ وداد فقط بدانندهشت سال گرانی ومصیبت وقتل وقارت وسگهای ولگرددزدپاپتی اخلاسگران. وووووووهرگزمردم نمیبخشندشان وازشیرمادرشان وخون سگ حق مردم حرامشان وآقازادهاشون جواب آه ونالهای یتیمان وبیوه زنانوفقراپس دهند
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      2 0
      سلام یارانه مثل اول جنگ‌باید به همه بدین تا بین مردم دشمنی ایجاد نشود. یادم زمان جنگ اونایی که دستشون به دهنشون می رسید کپن هاشون را میدادن به مردم فقیر
    • ناشناس IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      3 0
      مردم کالا برگ نمیخواهند بزارید مردم خودشان خریدهایشان راانجام بده مردم بیشتربه پول نیاز دارند آقای ریس جمهور مردم رابدبختر ازاین مکن من امروز رفتم یک عدد روغن یک لیتر نیمی گرفتم ۱۱۲هزارتومان کالا برگ به درد ما نمیخورد
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      0 3
      پرداخت یارانه از روز اول اشتباه بود. به چند دلیل موثق . بعضی از افراد با شناسنامه های اموات خود یارانه می گیرند. بعضی با چند کارت ملی بعضی با شناسنامه های که در اصل این افراد وجود ندارند
    • رها IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      5 1
      هر چقدر هم که مردم بگپ ما کـوپن نمیخوایم باز دارن کار خودشونا میکنن این مسئـولین میخوام بدونم وقتی میگه 4قلم کالا گرون میشه حواسش ب اون مواد غذایی که با این 4قلم کالا درست میشد نبود؟؟ هر چیزی که میبینی یکی از این 4مواد توش ب کار رفته شده رو گرون کردن مثل بیسکویت مثل شیرینی بعد میان کوپن میدن برا اون 4قلم کالا . س مردم بقیه مایحتاجشونا که گرون شده چه جوری بخرن چرا پول نقد نمیدن ب مردم چرا میان ب جای ی ملت تصمیم میگیرن اخه
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      3 0
      سلام خواهش میکنم از دولت ی بار حرف مردم گوش کنن ما کالا برگ نمیخواییم یارانه نقدی بهتره باز ب ی دردی میزنیم .ممنون
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      3 0
      من روستایی هستم همه در روستا تولید میکنیم مرغ تخمه مرغ لبنیات ...کالابرگ نمیخواهیم تورو هدا اقای رییسی امیدمان به شماست بخدا یارانه نقدی خیلی خیلی بهتره
    • سعیدریسی IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      1 0
      از دولتمردان عاجزانه خواهشمندم در رسانه ملی اعلام کنند کالا برگ بهتر است یا یارانه نقدی با همین رضایت مردم به دولتمردان روز به روز بیشتر می‌شود
    • محمدرضا IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      2 0
      نه یارانه نه کالابرگ دردمردم دوامیکنه.فقط مهارگرانی دردمردم رودوامیکنه.چرامسئولین سعی میکنن راه درست رورهاکنن ومردم روبه بیراهه ببرن هردوباعث فشاربه مردم میشه که تاالان شاهداین موضوع بودیم
    • محمد IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      1 0
      حالا که بااضاف کردن یارانهاگرانیهای نجومی به مردم تحمیل کردن وبه خواستشون رسیدن چه فرقی میکنه هرکدومش دردی ازمردم دوانمیکنه
    • اشنا IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      2 0
      نقدبهترازنسیه‌کالابرگ‌مال‌زمان‌قاجاربودالان‌پول‌حرف‌اول‌رامیزند‌.
    • امید IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      0 1
      اونایی که میگن کالابرگ خوبه ، چه میدونن مستاجری و نداری یعنی چه ، انشاالله به حق قرآن سر خودشون هم بیاد
    • گمنام IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      3 0
      پول نقد بهتر هست یه سری احتیاجات رو با کوپن نمیشه حل و فصل کرد اما پول رو بدهند هرکس زخم زندگی خودشو بلده
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      3 0
      نقدی بهتره
    • ناشناس IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      3 0
      شما رو به خدا نقدی پرداخت کنید اجاره قسط قبض هزار مشکل دیگه داریم
    • ب غ IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      1 0
      ای کاش ریس جمهورتوبودی حرف دل مردم رازدی
    • ب غ IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      2 0
      بخدا قسم ۹۰درصد ملت موافق یارانه نقدی اند؛۱۰درصد هم موافق کالا واینان کسانی هستند که اگه به۹۰درصد یارانه نقدی بدند وبه اینها کالا بدند بازم مثل خوارج طغیان میکنند و درخواست پول نقد میکنند.ضمنا اساس هدفمندی پول نقد است نه مرغ وخروس بلکه به پرداخت پول قبوض کمی پول باقی بماند به دلخاهمان خرج کنیم شاید کسانی باشند باالباقی یارانه بعداز پول قبوض وسایل شخصی مثل کفش با مانتو و...بخرند باپراخت یارانه نقدی جلوی فساد هم گرفته میشه،کالا برگ را بدزدی میبرند اما پول نقد مستقیم به حساب مردم واریز میشه ومردم راضی وشاد میشند و فشاری بهشون نمیاد ودعا هم میکنند اما در کالا برگ نفرین دامنتان رامیگیرد وظلم وستم به مردم روی زمین نمیماند ودرقبر واخرت جوابگوی قشر ضعیف خواهید بود آنان که مخالف یارانه نقدی اند دشمن مردم اند اگه به ۹۰درصد که موافق نقدی اند نقد بدید وبه ۱۰درصد که موافق کالا هستند کالا بدید بازم ازحسادت طلب یارانه نقدی خواهند کرد اینان کسانی هستند که پول دارند ونیازی به یارانه نقدی ندارند حتی کالا برگشان راهم دریافت نخاهند کرد
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      2 0
      دولت محترم ماهمان یارانه نقدمخام بهترهست چرادولت فقط می گوید که یارانه مال ۴قلم هست اماهمه وسیلها گران شدن فقط مگویندکلابرک کلابرگ بد مانمی خورد شاهیدی وسلیه دیگرمخاهیم خریدکنم کلابرک بد من روستا نمی خورد
    • رحیم جوهری IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      2 0
      یارانه نقدی بهتره چون حوصله صف وایستاد ن وگرفتن جنس خراب یا سوختن کوپن یا دزدی فروشگاه ها نداریم
    • توحید IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      2 0
      نقدبهتره‌مصرف‌مردم‌چهارقلم‌نیست‌‌کالابرگ‌فسادو‌گسترش‌میده
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      باعرض سلام یک سری از مردم با این یارانه کمک به کرايه خانه ها میشه یاچیزی قسطی میخرن با پول یارانه پرداخت می‌کنند تورو خدا یارانه هارو قطع نکنید نقدی بهتر است بیشتر بدرد مردم می‌خورد تا کالا برگ بدرد مردم نمی‌خورد
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      2 0
      خداخیرت بده یارانه نقدی خیلی بهتره کالابرگ مردم فقیرتر میکنه
    • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      برید دیگه هنوز سیر نشودین هیچی نه یارانه نه هم شماهارو نمی خواهیم برید گم شید نه از زندان نه از مرگ دیگر نمی ترسم ادم بمیره بهتر از این ذلت هستش که دستش پیش شما ها باشه ۴۰۰ تومن یا ۳۰۰ براتون ریختن یه ماه از این چی برداشت میکنین یعنی اینکه افسارتون رو دادین دست کی حالا هرروز التماس کنیید که کی ازاد می کنید به خدا که گدای از مردوم تو خیا بون شرفش بیشتر از اینه که به اینا التماس کنید
    • ناسناس IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      3 0
      توروخداپول نقدبدیدمن خودم به شخصه خیلی بهش احتیاج دارم نه به کالابرگ
    • ناشناس IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      3 0
      سلام ما همان یارانه نقدی رامی خواهم نه کالا برک راتورابه خدانقدی بهتر است
    • ایرانی IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      0 0
      اقای رئیسی تورا به جدت نقدی بریز بحساب مردم مردم به شما اعتماد کردن رآی بهت دادن کالا بر گ سالی دوبار شارژ میشه هیچ دردی ازمردم دوا نمیکنه نقدی ماهیانه مردم هزاران درد ومرض گرفتاری دارن لااقل پیش خودتون برای قبوض اب وبرق گاز شرمنده نمیشن میتونن بهاش پرداخت کنن
    • بدبخت IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      0 0
      سلام واقعا شماها بیل میزنید این چوس عباسی که توحساب مردم بیچاره میرزند که اینقدر جوش میزنید.یا صدقه میدید که هرروز چه دولت قبل به همشون زور میامد هم این دولت ی خرده به گرونیا توجه بکنید.درمقابل این گرانیا فکرمیکنید کار شاقی میکنید.شماها که حقوقتون از۲۰میلیون بیشتر روابر زندگی میکنید دیگه چه دردی دارین به این چوس عباسی گیر میدید
    • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      0 0
      به.مردم.احترام.بگذارید.اگر مردم.ارزش دارند. نقدی بهتره
    • ایرانی IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      0 0
      مرگ بر کالابرگ