مخالف قدرتمند واردات خودرو کوتاه نمی آید | 6 دلیل مرد متنفذ، برای مخالفت با واردات

عضو کمیسیون اصل نود مجلس در یادداشتی با عنوان «۶ دلیل برای مخالفت با واردات هفتاد هزار خودرو» نوشت: منابع ارزی محدودمان را باید برای سرمایه گذاری در توسعۀ بخش‌های دانش بنیان و بومی سازی فناوری‌های آینده نگرانه صرف کنیم تا ضمن تأمین و تدارک کالاهای اساسی، امکان تهیه و استفاده از خودروهای جدید و با قیمت مناسب برای عموم شهروندان فراهم شود.

به گزارش تحریریه، سیدمصطفی آقامیرسلیم عضو کمیسیون اصل نود و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در یادداشتی با عنوان «6 دلیل برای مخالفت با واردات هفتاد هزار خودرو» نوشت:

«اهمیت ویژۀ صنعت خودرو سازی و صنایع وابسته به آن در تولید ناخالص داخلی، دقتی دو چندان در تصمیم گیری های راهبردی این صنعت می طلبد، علی الخصوص در زمانی که این صنعت ریشه دار در کشورمان در خط مقدم تحریم ها قرار گرفته و جزء بخش هاییست که بیشترین ضربات را در این جنگ اقتصادی ناجوانمردانه تحمل نموده است.

کاهش سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور از3.5 تا 4 درصدی در سال 1396 به حدود 2 درصد در سال 1399 در کنار کاهش سهم آن در بخش صنعت از حدود 20 به16 درصد در همین مدت، گواهی بر این مهم است.

مطرح شدن مجوز واردات خودرو سواری در قانون بودجه 1401 در ماه های گذشته باعث ایجاد سؤالات و ابهاماتی در میان صاحب نظران و افکار عمومی دربارۀ: نحوۀ همکاری با شرکت های خودروسازی وتأمین ارز مورد نیاز آنها، مبنای محاسبۀ تعداد 70 هزار دستگاه و نظام توزیع آن تعداد خودرو در بین چند میلیون متقاضی، به صورتی که باعث ایجاد چرخۀ دلالی نشود، چگونگی تأثیر آن بر رفاه عمومی و قیمت های فعلی، گردیده که در این یادداشت سعی می­شود تا این موضوعات بحث انگیز مختصرا بررسی و واکاوی بیشتر گردد:

1- از منظر همکاری با تولیدکنندگان خارجی، به دلیل تحریم صنعت خودرو و صنایع وابسته، تبادلات تجاری عادی با خودروسازان خارجی در بخش تولید مشترک و واردات خودرو از طریق نمایندگی های رسمی متوقف و غیرممکن گردیده است. در نتیجه این قطع همکاری، برای واردات خودرو باید از طرق غیررسمی و دلالان دست چندم کشورهای همسایه و با قیمت های گران‌تر اقدام شود که علاوه بر آثار اقتصادی، مشکلات حذف نمایندگی مجاز، ضمانت و ارائۀ خدمات پس از فروش را به وجود می آورد.

2- از منظر مهار قیمت ها و شکستن انحصار در صنعت خودروسازی، با در نظر گرفتن این موضوع که عرضۀ خودروهای داخلی در حال حاضر به حدود یک میلیون دستگاه می رسد و با محاسبۀ مقدار عرضه و تقاضای موجود، واردات هفتاد هزار دستگاه (معادل شش درصد عرضۀ کنونی) در عمل توانایی تأثیرگذاری بر کاهش قیمت های فعلی و رفع انحصار در این صنعت نخواهد داشت.

3- از منظر رضایت شهروندان و رفاه عمومی، با توجه به قیمت فعلی ارز و همچنین حقوق گمرکی و تعرفۀ واردات وسایل نقلیه، واردات خودروهای ردۀ متوسط و ارزان، سود چشمگیری نخواهد داشت و واردکنندگان به سمت واردات خودروهای تجملی متمایلند که در دسترس عموم مردم قرارنمی‌گیرد و فقط گروههای خاصی می توانند از آن استفاده کنند، که این موضوع علاوه بر گسترش شکاف طبقاتی، نارضایتی شهروندان را نیز به دنبال دارد.

4- از منظر تأمین مایحتاج عمومی، طبق برآوردهای صورت گرفته واردات هفتادهزار دستگاه خودرو هزینه ای معادل دو تا سه میلیارد دلار خواهد داشت که با توجه به شرایط خاص اقتصادی و دشواری هایی که در زمینۀ تأمین ارز برای مایحتاج اساسی و دارویی وجود دارد، اولویت تخصیص به کالاهای غیراساسی نمی تواند تعلق گیرد. از این رو انتظار هفتادهزار متقاضی خودروی تجملی خارجی برای هزینه کردن ارز محدود کشور و واردات خودرو به جای تأمین کالای اساسی و دارویی مورد نیاز هشتاد میلیون نفر، بی عدالتی و اجحاف در حق عموم هموطنان است.

5- از منظر جلوگیری از ویژه خواری و مبارزه با پدیدۀ واسطه گری زائد، تخمین زده می­شود که واردات هفتاد هزار خودروی تجملی خارجی به طور میانگین یکصد هزار میلیارد تومان سود ویژه خوارانه برای سودجویان و دلالان ایجاد خواهد نمود که باعث فشار مضاعف بر چرخۀ اقتصاد و افزایش تورم خواهد شد.

وجود این ویژه خواری عظیم باعث تاثیرگذاری و نفوذ و اعمال فشار عده­ای معدود که به ثروتهای بادآورده خو گرفته‌اند، بر تصمیم گیران و ایجاد موج های کاذب اجتماعی می‌شود.

6- به منظور افزایش شمارگان تولید و نزدیک شدن به ظرفیت بالقوه که در حدود 1.4 میلیون خودرو است و خارج شدن خودرو از سبد کالای سرمایه‌ای و متعادل کردن قیمت آن، همچنین افزایش کیفیت و بروز رسانی محصولات خودروسازان داخلی، همکاری با شرکت های دانش بنیان داخلی و خارجی برای بومی سازی فناوری‌های پیشرفته و نوین در صنعت خودرو ضروریست، مشابه همان روشی که شرکت های صاحب نام در کره جنوبی و چین و ترکیه در پیش گرفته و با افزایش سرمایه گذاری و بومی سازی فنآوری های نوین، اکنون در رده های برتر این صنعت در سطح جهانی ایستاده‌اند.

بنابراین روش منطقی آنست که منابع ارزی محدودمان را برای سرمایه گذاری در توسعۀ بخش های دانش بنیان و بومی سازی فناوری های آینده نگرانه و دوستدار محیط زیست مانند پیشران های برقی و ترکیبی و فنآوری های خودران به کار گیریم و به نحوی برنامه‌ریزی و اقدام کنیم که ضمن تأمین و تدارک کالاهای اساسی به مقدار کافی، امکان تهیه و استفاده از خودروهای جدید و با قیمت مناسب برای عموم شهروندان – نه فقط هفتاد هزار نفر ویژه- فراهم گردد.»

منبع: خانه ملت

پایان/

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 19488

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 116
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 25
    • ناشناس IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      36 0
      توروخدا بیارین چشممون خشک شد پس کی وقت عمله حرف بسه
      • محمدرضا الماسی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
        0 0
        میدونی هر سال چند نفر به خاطر بی کیفیتی ماشینهای تولید داخلی کشته و مصدوم میشن اگه صنعت خودرو میخواست درست بشه طی این ۴۳ سال درست میشد پس داستانتون یه چیز دیگه است آقا میرسلیم
    • یک ایرانی IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 0
      آقای مخالف !!! دهها ساله که داری با این شعارهای مزورانه جیب ملت رو می زنی !! اگه تولید ملی هست چرا با چهار برابر قیمت ؟ اگه تولید به اندازه کافی هست چرا قرعه کشی و بساط قمار و لاتاری ؟ غارت و چپاول ملت کافیست ، صبر مردم لبریز شده شعله های خشم ملت داره از زیر خاکستر زبانه می کشه بسه اینهمه کلاشی و دودوزه بازی و پرکردن جیبتون با خون مردم .
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 0
      این آقا در مرگ هزاران هموطن بی گناه در جاده ها دریابانی سهیم است هر کس بجای او بود از خوف عقوبت اصرار منفعت طلبانه در این رابطه دچار عذاب وجدان می شد اما راست راست راه میره انگار نه انگار
    • FR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 0
      هرهرهرهر،خیلی جک خوبی بود،ایشالله چند سال دیگه اونوقت شما و دانش بنیاناتون قراره زحمت بکشید؟؟خودتی داداش،بازنشست شو حقوق ۵ تومنی بگیر اونوقت نطقت کور میشه ایشالله،لااقل حرص در نمیاری
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 0
      عمر درخت تمومه بزار این تک ریشه زر بزنه بهتر
    • سید JP ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      2 0
      شرکت های دانش بنیانم میخواید افراد بدون مهارت و بند پ باشه هیچ پیشرفتی نخواهد داشت
    • هموطن IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      47 0
      اقای میر سلیم میشه شما برای مروم نسخه نپیچید
    • اوختای IQ ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      ایا این اقا در برابر هزاران نفر که سالانه جانشونو به خاطر بی کیفیتی اشغالهایه ساخت ایران تو جاده ها از دست میدن هم مسعولیتی رو میپذیره یا ن
    • شاهرخ IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      داداش فکرنمیکنی برای توسعه صنعت خودروسازی همانند کره جنوبی یه مقدار دیر شده، ( ناقابل ۴۰ سال)
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      افکاری که در سر میر سلیم می گذرد افکاری بسیار خطرناک و بر خلاف منافع مردم ایران است.این آقا نباید هیچ پستی داشته باشد.
    • محمد GB ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      وقتی با انحصار مردم مجبور به خرید آشغالهای چینی و بی کیفیت چند برابر قیمتش به مردم میفروشن حق انتخاب رو از مردم میگیرن باعث از بین رفتن جان و مال مردم میشن با این آشغالهای چینی واقعا چی باید گفت
    • ریحانه IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      11 0
      واقعا جون مردم تو اولویت قرار نداره؟
    • ناشناس IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      یعنی عقل این از همه مردم بیشتر است پس مجلس تعطیل کنین همین یه نفر بس است. عقل کل است. شورا هم بی معنی میشه.خدا به خیر کنه. خارج رفته داشتن. سنگ به دیوار دشمن
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      11 0
      دیگه شورشا دراوردید خدا ازتون نگذره بااین وضعی که برامون درست کردین خودرو سازا داخلی دمتونا دیدن چقدر گرفتی که بیای بگی نمیشه
    • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      13 0
      به نظرم میرسلیم رو باید از مجلس و مصلحت نظام اخراج و مناصب دولتی رو هم ازش بگیرن
    • پوربه هدیه IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      12 0
      اقای میرسلیم شما در شرکت خودروسازی وابسته به دولت مقامی داشتی چطور نیتونیم حرفتونو باور کنیم؟
    • سید مهدی میرافضلی FR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      خدا را شکر که سالها فرصت هم دست خودرو سازان بود و پرايد اشغال شد 200 میلیون... آقای میر سلیم جان مولا دیگه بی خیال
    • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      25 0
      ایشان یکی ازقاتلان هموطنانی که با ارابه های مرگ خودروسازان ایرانی در خون خود قلتیدند هستند .ای مردم شمارا بخدا دیگه به امثال ایشان رای ندید چون شما هم شریک جرم هستید.
    • روح IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      20 1
      تعلل در واردات خودرو با توجه به سوابق زشت و دلایل غیر موجه موقوف.
    • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      24 0
      این میرسلیم خودش جزو ارکان و افراداصلی مافیای خودروی ایرانی ایرانخودرو و سایپا هستش و میخاهد به زور هم شده جلوی واردات رو بگیره اگه ما ۳ میلیارد بدیم‌ برا واردات خودرو بهتره که دیه ۳۰هزار فوتی تصادفات سالانه ماشینای ایرانی رو بدیم ‌
    • ناشناس IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      متاسفانه وزارت صمت خواسته یاناخواسته دست دردست دلالان کمک میکندخریدخودرومشکلتروبه نفع دلالان تمام شودقبلاخودروچینی بااقساط دردسترس همه بوددستشون دردنکنه بازاراونم سپردن دست دلالا دست مریزادوزارت صمت
    • امید به خدا IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      9 0
      بابا تر خدا کشی نیست جلوی این آقا رو بگیره ، یعنی ایشان برای مملکت و مردم تصمیم میگیرد ، ببین دوباره قیمت خوردرو داره سر به فلک میکشه ، بسسسُسسه اه
    • ناشناس IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      میرسلیم دلیل مخالفتش اینکه میترسه تونس بریده بشه چون شریک دزدورفیق قافله هست.کسی که تو شش شرکت تولیدقطعات خودروویاخودروسازی عضوهییت مدیرها یارئیس هیئت مدیرها هست باید هم مخالفت کنه چون اونجا کاسبیش کسادمیشه.
    • حمید IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      اگر به شعار دادن بود الان باید سوار خودرو هیبریدی با آخرین امکانات روز دنیا می شدیم. شعار دادن خیلی هم راحته. ما که عملی ندیدیم.‌ این حرفها خوبه ولی برای فاطی تنبون نمی شه. پدر منفعت طلبی بسوزه که خیر ۸۰ ملیون ادم را در نظر نمی گیرد و فقط حرف بی ربط.
    • امیر IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      ما چقدر بدبخت هستیم که به این افراد رای می دهیم تا این تصمیم های من در آوردی را مطرح می کنند دنیا اقتصاد یعنی رقابت و کیفیت نه مبارز با رقابت و کیفیت
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      اگه واقعا فکر مردم هستید وارد کنید
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      این همه سال ممنوع بوده واردات ،نتیجه ای که گرفتیم رو لطفا بفرمایید برای‌ملت
    • ابراهیم جوادی IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      یعنی کشور با نظر ای آشغال کار میکنه معلومه دزدی خودش در کار مافیا خودروه
    • ممد IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      2 0
      کفتار پیر دست از سر ملت بیچاره بردار بفکر گور و مردنت باش از خون مردم هنوز سیر نشدی زالو
    • DK ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      یک ملت حریف میر سلیم نمی شود وای بر ما
    • حسین IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      آقای میرسلیم از سهامداران شرکت های خودروسازی است، از منافع خودش دفاع میکنه، به فکر قشر ضعیف نیست، نمیدونه که کسانی همچون اینجانب ۵ سال آزگار است که در مسیر ثبت نام و قرعه کشی خودرو هستیم و با این وضعیت تا ۵ سال دیگه هم باید منتظر بمانیم.
    • علی اصغر IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      چندسال ازانقلاب گذشته تازه فهمیدی دانش بنیان هم هست .خواهشن دخالت نکن بزارید واردات انجام بشه.ماشینم را فروختم الان نمی تونم ماشین بخرم.سه مرتبه دیسک عمل کردم
    • محمد سهرابی IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      ما مردم ایران ماشینهای بی نهایت بی کیفیت و گران قیمت شما رو نمیخوایم دست از سر ما مردم بردارید...اصلا خودرو سازی نمیخوایم...وقتی ما میتونیم با پول یه پراید حلبی یه بنز یا BMW...۲۰۱۸ سوار بشیم...چرا ارابه مرگ شما رو سوار بشیم...
    • عبدالله IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      با این سفسطه و بهانه هاست،که روی مردم مسلط و کشور رابه این روز رساندند. بابا اگر شده بخاطر تنفس یا یک تنوعی برای جامعه کمی از خودخواهی کوتاه بیائید.وخودرو واردات کنید
    • مجید RO ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      از یک عضو جمعیت موتلفه بیشتر از این انتظار نباید داشت ، یک نگاه سنتی به اقتصاد کشور و اشاعه فرهنگ دلالی
    • ناشناس IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      آقای میر نا سلیم خوب که برا ریاست جمهوری رای نیاوردن وگرنه دستور می‌دادی مردم رو زنده بگور کنم چرا دم از حقوق مصرف‌کننده میزنید شما که قبلاً دم از حقوق مردم می‌زدی چرا از خودرو سازان حمایت میکنید مطمئنا ذینفع هستید خدا خیر تون ندهد
    • ناشناس IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      محض رضای خدا یکی دهن این میرسلیم روببنده آقا بازنشسته کنید از صنعت خودروسازی این چند دهه هرچه خورده وگندزده بااین پنج تا هییت مدیرها داره بشینه توخونه یعنی اینقدر نفوذ و قدرت داره که از کشته های خودروسازی داره پشته میسازه بازهم ساکت نمیشه آقا خانواده خودش رو سوار پراید کنید اجباراً بفرستید مسافرت تابرگردن میرسلیم سکته رو زده کل مملکت از دستش راحت میشیم
    • فرهاد IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      فردی چندسال پیش کلی اصرار داشت خودرو برقی تولید کنه خوب به امثال اون بها بدین تا اینقدر دور خودتون نچرخین
    • حجت IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      خودش شریکه منم باشم مخالفت میکنم
    • سامی IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      اخه با وجدان تو خودت از ۸ کارخانه خودروسازی مث سایپا وایران خودرو کرمان متورو... وقطعه ساز که جزو مدیران یا هیت مدیرشونی داری نون میخوری لامصب داری حقوقشون رو میگیری ولباس بسیجی هم میپوشی و رو پیشونیت به زور جای مهر کاشتی .اخه تو اگه مسلمون بودی به جای جیب خودت یکم .یکم به فکر رفاه مردم بدبختت هم بودی - سایپا اندازه جنگ جهانی دوم ملت رو به قتل رسوند یا شل وپل و نقص عضو کرد الان میخوان خودروی مطمن و ارزون بیارن تو نمیزاری چون حقوق هات قطع میشه - تا چ حد ریا و تضاهر و دروغ . به خدا ایمان نداری شما-قیامتی هم هست
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      راست میگه.پول واردات رو بدین به شرکتهایی که مدیرعاملش اقای میرسلیمه. تا خیالش راحت بشه و با دوستای ایرانخودروییش یه رانت جور کنن
    • رضا IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      خدا جواب شما رو بده بابت ظلم به این ملت به خدا بدهکار شید
    • علیرضا IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      آخه شما چه کار ه تی که برای هشتاد میلیون ایرانی نسخه می‌پیچد..شما با این کار داری به مردم خیانت میکنید..
    • ناشناس IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      جون مردم برای میرسلیم و افرادی مثل ایشان مهم نیست فقط خودشان مهمند اینا تمام هم نمی شند
    • ناشناس IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      ایشون باید هم کوتاه نیاد چون حدودا ت ۶ شرکت خودرویی عضو هیت مدیره هست باید از منافع خودش در برابر منافع مردم دفاع کنه لعنت به تو و امثال تو
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      چقدر بدبخت شدیم که روز بروز دارن بیشتر به ما تحمیل میکنن این لگن کهنه های قدیمی داخل رو که اندازه هزارتا ماشین خارجی دود می‌کنه این آقای میرسلیم بگو اگه میتونی دست خالی بیا بین مردم تا نشونت بدم دنیا دست کیه عوضی اشغال
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      این پسرش ولردکننده قطعات ازچین هستش وخودش خونخواربازارخودرویعنی دلال بی رحم هستش به همین دلیل مخالف تشریف دارن اگه باایشون باشه میگه پراید بشه صدمیلیاردتومان!!!
    • حسن JP ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      میرسلیم رانتخوار و جیره خور و منفعت طلب و سهامدار که در کشتار ایرانی ها مستقیما نقش داره با حمایت کورکورانه و احمقانه خود از دوشرکت مونتاژکار و کلاهبردار
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      اینا مخالف پیشرفت وعقب ماندگی صنعت کشورن.
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      وقتی کوتاه نمی آید باید خدا ی تصمیمی که به صلاح 80 میلیون ایرانی هست برای ایشان بگیرد تا در این جاده ها بواسطه همین نظرات و انحصاری که وجود دارد مردم داغدار نشوند.
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      میرسلیم چه ماشینی سوار میشه آیا تولید داخل یا¿¿¿
    • مهدی IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      هر چیزی جای خودش داره: دارو ، خوراک ، پوشاک، مسکن و .. نمیشه یکی به جای دیگری حذف کرد، بعدش چه کسی میگه خودرو کالای اصلی و اساسی نیست؟ بعد از مسکن یکی از اصلی ترین ملزومات داشتن خودرو مناسب هست، خودرویی که هم باعث لذت خانواده ها طی مسافرت بشه هم باعث ایمنی و حفظ جانشون بشه هم کارای روزمره و مهمشون باهاش انجام بدن. در ضمن حدود ۵۰ سال وقت داشتین دریغ از یک خودرو با کیفیت از نظر طراحی و بخصوص فنی: اتاق پر صدا با مواد بی کیفیت، موتور پر صدا با قدرت نامناسب، گیربکس بی کیفیت ، آپشن های که ضروریه و ندارن. از امثال فرادی چون این آقا بود صنعت موبایل بهشون می‌دادی تو همون گوشی نوکیا ۱۱۰۰ میموندیم.
    • ناشناس IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      بگو یک دلیل برای پرکردن جیب خودم وبس زر زیادی نزن
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      میرسلیم فکر منافع خودش هست دلش به حال مردم نسوخته
    • طاهره افشاری ازجیرفت IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      سلام اهادمجلسیهاوتشخیص نظام سالهاباایپ تابوتهایمرگ جان چندصدهزارادمهای بدبخت بیچاره راگرفتیدکه باوام ماشین خریدندباهزارارزوی براورده نشده بچهاشون یتیم شدندخداازتک تکتون نگذره بسهچقدخون مردم بشیشه میکنین11
    • علی احند IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      این میرسلیم چقد الکی زر میزنه همه نمیفهمند فقط تو میفهمی ن تو نفهمی که نمیفهمی کسی هم به حرفات نمیرینه هی بگو
    • رضا IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      آقای میرسلیم چقدر باید به مردم ظلم کنید خسته نشدید .تا رقابت نباشد باید همین ماشینهای بی کیفیت را سوار شویم .تا امسال شما در این مملکت تریبون دست شونه و حق امضا دارند هیچ گشایشی در کار نیست .مرگ بر مافیا
    • حسین IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      میرسلیم فکر جیب خودشه
    • مسعود IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      شما شش دلیل براے عدم واردات دارید کہ ھمش شعارگونہ ست و واقعیت ندارہ، من ھزارویک دلیل میارم براے واردات خودرو کہ بہ نفع مردمہ
    • رضا IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      نمی دونستم یه امام دیگه هم داریم ...بنام امام میرسلیم دامت حفض عالی رحمت العالمین...
    • حجت IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      بلاخره یک دلیلی پیدا میکنید اقای میرسلیم زینفع است کسی که هفت سمت در شرکت خودرو سازی دارد و جیب دوخته به خودرو هایی که سالانه جان هزاران نفر را میگیرند چرا بایدامثال میر سلیم اینقدر توانایی داشته باشند که از رهبر قدرتشان بیشتر باشد اقا چیز دیگری میگوید میرسلیم چیز دیگری ساختمانی مانند متروپل ابادان فرو میریزد ۳۷ کشته میدهد عوامل ساخت ونظارت باز داشت میشوند سالانه این همه مردم رادخودروسازان به کام مرگ میفرستند چرا کسی محاکمه نمیشود. چون میرسلیم ها دارند از قدرت بالایی بر خوردارند
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      میرسلیم بیسواد در مقابل حق به حقه یک ملت ایستاده است،چهل سال افراد بیسوادی مثل میرسلیم ها همه رو به کشتن دادن
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      بالتازار
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      واقعا که آدم پستی هستی برای پول جون ملت برات اهمیت نداره
    • جواد علیزاده DK ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      چهل وچهار ساله کار مسولین فقط غارت بیت المال و رانت‌خواری دروغگویی دزدی حیله بازی فساد قتل جوان‌ها ومردم را بدبخت کردن عادت کردن برا مفت خوری باید هم کوتاه نیان بزودی خشم مردم را میبینین همشون را مردم محاکمه ودار خواهند زد با خانواده های حرامخورشان لعنت به همشون بیشرفها همه چی آزاد میشه بزودی
    • شاهرخ IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      استادمیرسلیم .تاالان به فکر دانش بنیان وپژوهش و نوآوری نبودین .ازاین پس هم نباشید .تا کی حسرت باید کشید
    • کمال پیراسته IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      آیا کسی تواین مملکت برای این مردم تره خورد میکنه؟
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      یکی از راه‌های فساد این است که اشخاص دارای سمت و مسئولیت دولتی ،همزمان عضو هیات مدیره یا صاحب سهام در بخش خصوصی هم باشد . از نظر قانون هم تخلف است اما فقط برای کارمندان رده پائین تخلف محسوب می‌شود و اغلب برای رده های مدیریتی بالا دقت و رعایت نمیشود و همین باعث تصمیم مدیریت دولتی بنفع بخش خصوصی که خودش ذینفع است می‌شود.
    • زال IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      میر سلیم مافیای خودرو هست خداوند ریشه اش رو دربیار، خدایا خودت میرسلیم را نابود کنه خدایا خودت میرسلیم را به مرض سختی دچار کنه
    • علی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      به توچه که دخالت میکنی چه سودی میبری تو اخه که اینقدر زور میزنی!!!!!!!!
      • محمود IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
        0 0
        می پرسید چه سودی می بره ؟ مثل اینکه خبر نداری که خودش سهامدار بزرگ خودروسازی و جزو هیئت مدیره این مافیا هست و هفت سمت مختلف توی خودرو سازی داره محض اطلاع ایشون سردسته مافیای فرغونسازی هست و بیشترین پولی که سالانه بابت گرانفروشی چهاربرابری خودرو از ملت غارت می شه تو جیب این می ره .
    • بهروز IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      تا اینها کفن نشوند این وطن وطن نشود.ایران آزاد شود تا آباد شود
    • اح IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      سلام این لثا که ول کن نیست یعنی به حکم رهبری هم ارزس قایل نیست یهنی حکم رهبری هم ایشون رو که هئیت مدید ۶ شرکت خودرو ساز داخلی بدرد نخور هست رک قانع نکرده واقعا پشت از رهبری هم محکمتر که به حرف رهبز هم اهمیت نمده واقعا جای تعجب داره که یه هدم بیسواد کاندید رئس جمهوری با پیشرفت و رفع نواقص با وارد کردن خودرو های خوب و ایمن و دیدن خودزوسازان با دیدن این ماشین ها ایده بگیرن مخاله جای تعجب دار اخه چرا باید ینفر اینقدر به خودش اجازه میده جای همه جای رهبر جای نماینده جای رئس جمهور جای وادزت صمت تصمیم بگیره هی هات داره به این اقا بگین راست میگه جای نگرانی برای ماشین بفکر اولا ارزونی ماشین بتشه هی نگه خورد ساز ضرر دار می کنه بابا با قیمت یه خکدرو داخالی میشه بهترین خودرک خارجی با ایمنی صوردصد وارو کزد این اقت فکر جان ملت نیست که امار کشته از امار سالانه چپجنگ هن فرا تر رفته
    • علی نظر بگشیری IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      همین صنعت خودرو سازی آشغال ودزد محتکر خون مردمو مکید و باعث همه گرانی ها و تورم شد.با ارابه های مرگ تدریجی البته وحشتناک درکشور.پژو پارس مدل ۱۴۰۰ توی عراق که از اینا گرفته میده۴۵۰۰ دلار.و چری تیگو واریزو۵ هرکدوم زیر سیصد تومن .آره میرسلیم .... خیرخواه ملت شده.لعنت به این پیشونی سیب زمینی داغ کرده تون
    • رضا IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      اقای میرسلیم نمیخواد رقیب برا تولیدات داخلی باشه.ترا خدا بزارین رقیب باشه شاید ذره ای کیفیت ها بره بالا،از نفرین مردم بترسید.این مردم گناه دارن
    • ایرانی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      دلیل اول کم بردم .دلیل دوم وقت بدید بیشتر ببرم دلیل سوم فامیلام کم بردن دلیل چهارم دوستان سیر نشدن دلیل پنجم بزارید خودم ودوستانم وارد کنیم دلیل هفتم ارث پدرمه به کسی چه مربوطه دخالت نکنید
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      دست مافیای خودرو روشده قوه قضاییه الان کجاست که این میرسلیم فاسد میخواد یک ملت از خواسته قانونی محروم کنه همه موضوع کاملا مشخص شد برای ملت
    • علی IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      اینا همش رانته اول میگن وارد میکنیم بعد میگن نه نمیشه کلا بازی میدن مردم و بیاین باور کنید پول داشته باشی خودت میتونی وارد کنی سوار بشی اون دوران طلایی واردات تموم شد دوران احمدی نژاد حالا حالا ها درها بسته هستن الان فقط حرف میزنن امید میدن بعد یکی میگه نه آخه چند نفر موافق باشن یکی مخالف مگه میشه به حرف همون مخالفه تموم شه خنده داره سیرک خوبی راه انداختی میر سلیم جان
    • مجید محاوی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      حوزهای انتخاباتی میر سلیم باید تجمع کنند و این نماینده غیر شرعی را اخراج کنند
    • Sam IN ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      چونکه خودت ریاست تحقیقات ایران خودروداریدمجتمعی که درکیلومتر15جاده مخصوص چسبیده به شهرفرش ‌‌وارج هست آیا کارگران ارج آزمایش صنایع نساجی کفش ملی وصدها کارخانجات بزرگ دیگرانسان نبودن خداکنه ایران خودرو لانه فسادویران بشه
    • احسان IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      اقای میر سلیم شما خفه شو بالا غیرتن..
    • م.ا IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      میرسلیم هم باید در مجلس ازش سئوال بشه.این کیفیت خودرو داخلی بعد ۴۳سال قابل قبول و دفاعه ؟
    • انسانم آرزوست US ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      ... خورده این نوکر مافيای خودرو .....
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      جای تاسف است که امثال میرسلیم با استدلال های کاملا ضعیف از امری دفاع می‌کند که اکثریت مردم وجامعه خلاف آنرا میخواهند
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      با سلام . جناب میر سلیم امیدوارم روزی شما رو در دادگاه الهی و در پیشگاه عموم مردم ببینم و دران زمان شما و امثالتان بایستی تقاص خون‌هایی را که در راه عدم درایت و کفایت خودرو سازی ریخته شده و چه خانواده های که متلاشی شده اند را باید بدهی . هرچند که بنده بر این باورم که شما هیچ اعتقادی بر اصول نداشته و نداری ولی با این حال معتقدم که روزی فرا خواهد رسید
    • محمد محمودی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      میرسلیم ... ی کیه بیجا کرده .....
    • سعید IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      متن را کاری ندارم درست یا غلطه ولی یک چیز مطمئنم خودروی داخلی آشغاله
    • خلیل IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      ایشون بشینید باهاش حرف بزنید و حالیش کنید که بنزینی که این خودروهای سایپا و ایرانخودرو در روز میسوزونن ده برابر استاندارد جهانیست و عدد وحشتناکیست که این دولت و ملت متحمل میشن کلا اینا رو ول کنید بهش بگید ما ملت نفری چند میلیون بحسابش بریزیم تا ایشون بیخیال ایرانخودرو وسایپا بشه شاید عددش چشم گیر باشه قانع بشه بخدا امثال این آقایون که دیگه دسشون رو شده را باید با بدترین شکل اخراج کرد بخاطر منافع یک نفر باید جان و مال و منافع یک کشور بخطر بیفته بابا بسه بگید لامصب این همه سال خوردی مگه یه انسان چقد پول میخواد به والا عاقبت همه ی ما یک متر قبر
    • م IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      جناب میرسلیم شما در چه زمینه ای کارشناس هستید؟ لطفا دیگر دخالت نکنید تو رو خدا دیگر نگران افتصاد و ارز و جان مردم نباشید. یکبار هم اجازه دهید کارشناسان دیگر تصمیم بگیرند شما قبلا در ایران خودرو بودید کدام کار نتیجه حضور شماست؟
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      ۲۰سال حمایت تام از خودرو سازی بس است. کیفیت شده پراید ۲۰۰میلیونی که باید سالیان پیش به موزه خودرو میرفت.
    • محمد IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      من یه روزی از این مملکت میرم😩😩😓
    • پروفسور بالتازار IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      یعنی یه ۹۰میلیون مردم دارن میگن وارد کنید ، هیچکدوم حالیشون نیست فقط این آقای میرسلیم که ۴۳ ساله در هر دولت و مجلس پشت میز مدیریت نشسته و محصولش هم معلوم هست ، میفهمه؟!؟! این فرد اینهمه کشت و کشتار جوانان و مردم بیچاره که سرمایه ی اصلی و اساسی کشور هستند را روی جاده ها نمی بینه؟!؟ حالا مثلا با نام بردن از « دانش بنیان» میخواد وی رو ثابت کنه مگر مطالبه ی رهبر معظم انقلاب را در مورد کیفیت پایین خودرو و تذکر چندباره ی این موضوع رو نشنیده؟! این فرد دنبال منافع و مطامع شخصی خود هست متاسفم واقعا نماینده ی مجلس شأن و جایگاهی است که هر کسی نباید به اون برسه!البته از ماست که بر ماست ، رای دادن بصیرت میخواد.
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      یکی این قارچ سرجاش بنشونه ،،گدامون کرد میفهمید یانه،بیچارمون کردن
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      ....... میر سلیم رو
    • رضا IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      غلط اضافی .اینم شده نخود هرآشی .کجاش متنفذه خودش سهام دار اصلی خودروسازی کشوره
    • سیدمجید ضوئی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      کلا ایشون صدهزار رای در ۸۵ میلیون نفر دارند.
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      آخه اگر قرار بود کسی ب حرف میرسلیم توجه کنه که بعد از رای گیری آرای این مردک کمتر از ارای باطله نمیشد مردمه تهران که داغونن به کسایی رای میدن که نباید رای بدن اخه چند صد هزار بار باید گول بخورید والا
    • حمیراگودرزی IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      آقای میرسلیم.لطفاساکت باش..ما که 70دلیل توروقبول نداریم8
    • مجتبی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      این مغز پوسیده که هزاران جوان مملکت و با ارابه های مرگ چندین سال زیر خاک کرده باید چندین بار اعدام کرد چطوریه ارز برای واردات قطعه های چینی بی کیفیت خودرو که خودت داری جیب تو پر میکنی هست خیلی خنده دارین ارابه مرگ می‌دین دست ملت نمیگی چرا جیب مردم و میزنید
    • Av IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      یعنی با این تحلیل که؛ از نظر ارزی محدودیت داریم ؛همه را مجبور به سکوت کرده چرا که مخالفت با این حرف یعنی مخالفت با نظام در حالیکه مردم که پشتوانه حقیقی حکومت و نظام هستندبه دلیل همین گرانیها دلسرد شده و اعتمادشان به مسولان را از دست داده اند
    • سینا IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      اقای میرسلیم.. روزی رو میبینیم که در دادگاه باید جوابگوی اعمال و رفتار و همچنین سواستفاده از قدرت شما باشیم... انشاالله.
    • مرتضی IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      یکی از دلایلش ارز نیس اقای محترم نیاز ب دلار نیس همین کشورهای همسایه ما درهم دینار ماشین هاشم لوکس و نصف پراید پول میخاد با ۱۰۰تومن بهترین ماشین وارد میشه فقط یکم طمع شماها کم بشه میشه
    • سینا IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      اگه نظام بفکر پایندگی و محبوبیت و اعتماد عمومی ست.. این نکبت ملی رو جمع کنه...
    • علی IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      منم اگه تو هیئت مدیره چندتا شرکت خودروسازی بودم مخالف بود
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      عجیب است تمام اقدامات دولت روحانی بد بوده و کشور را به خاک سیاه نشانده اما این ممنوعیت واردات خودرو عالی بوده. آنقدر که برای تمدیدش هزار دلیل و توجیه بیاورند. چرا مجلس باید صنعت فشل و زیان ده را سرپا نگه دارد؟ خود ایرانخودرو و سایپا که در کار واردات هستند. تعدادی تارا و شاهین بسازند کارگر بیکار نشود بقیه سود و درامدشان را از واردات تامین کنند
    • ناشناس IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      بایدم مخالف باشه درامدهاش از خودروسازی وسهامش به خطر افتاده در چندین عضو هیت مدیره خودروسازی وقطعاته
    • Javad IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      آقا چرا کسی این آقای میر سلیم را باز خواست نمی کنه بابت پیشرفت نکردن خودرو سازی
    • بهنام طباطبایی IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      احتمالا سهام زیادی داره داداشمون مردم همونطوری که مرغ نخریدن باید یه دوسالی هم ماشین صفر نخرن تا درست بشه این داستان
    • مجتبی IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      معلوم نیست این اقا نماینده مردم هست یا نماینده خودرو سازان.الان قیمت خودرو سر سام اور بالا رفته وبا مسکن هم نمیشه جلوشو گرفت مگر قرار نشد منابع ارزی واردات ماشین از ارز ازاد تامین بشه اگرقراره دولت از فروش ارز ازاد اقدام به واردات بکنه حرف این نماینده جای تامل داره وگرنه باید واردادات خودرو کلا ازاد بشه تا بتونه سرمایه های فراری ناشی ازسیاست های غلط حکومت دوباره باز یابی بشه ودرکنارش لگن سازان داخلی بفکر به روز رسانی تولید خدروهای کم مصرف وبرقی بیفتاند
    • محسن IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      چن میلیارد تومان حتما پورسانش با واردات خودرو از دستش میره واس همینه خودشو میکشه و مانع ازاد شدن واردات ماشینه
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      اا آقای میرسلیم خیلی دلسوز مردمی واقعا که!!!
    • NL ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      1 0
      جناب میرسلیم،اگه بازنشست شی ایشالله که تصمیمشو نداری؟؟؟؟!!!و ۵ تومن حقوق بگیری ایشالله ساکت میشی دیگه؟؟؟؟امثال تو حرف نزنن سنگین ترن
    • علی IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      1 0
      این قاتل مردم مظلوم باید محاکمه بشه
    • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      0 0
      لقمه به این چربی رومگه ول میکنه میرسلیم میدونیدچقدمیخوره بایدهم مخالف باشه خدایاکجایی دارم شک میکنم دیگه بهت خدایاماروگرفتارکیاکردی خداااااااااا
    • مجید IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      بهتر آن است دست اندر کاران واردات خودرو همه بروند غاز بچرانند تا حداقل مخالف قدرتمند خدای ناکرده خاطر مبارکشان ملول نگردد!!!!!!