مخالف واردات خودرو: نسبت به صنعت خودرو انتقاد علمی دارم، نباید خودرو وارد شود

عضو کمیسیون اصل نود مجلس در یادداشتی با عنوان «نسبت به صنعت خودرو انتقاد علمی دارم اما چارۀ را در واردات خودرو نمی دانم» نوشت: شخصا به لحاظ کارشناسی و فنی نسبت به صنعت خودرو انتقاد علمی دارم و معتقدم مشکلاتی جدی دربارۀ کیفیت محصولات تولید داخلی و قیمت بازار آنها وجود دارد که باید برطرف شود.

به گزارش تحریریه، سیدمصطفی آقامیرسلیم عضو کمیسیون اصل نود و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در یادداشتی با عنوان «نسبت به صنعت خودرو انتقاد علمی دارم اما چارۀ را در واردات خودرو نمی دانم» نوشت:

شخصا به لحاظ کارشناسی و فنی نسبت به صنعت خودرو انتقاد علمی دارم و معتقدم مشکلاتی جدی دربارۀ کیفیت محصولات تولید داخلی و قیمت بازار آنها وجود دارد که باید برطرف شود و همین نکته واقعیت آن چیزی است که تحت عنوان حق مردم مطرح می‌شود و در این مورد نسبت به مردم شریف ما ظلم شده است، اما چارۀ این مسائل و مشکلات را در واردات خودرو نمی‌دانم زیرا:

ما می‎توانیم و باید بر سر سفرۀ خود بنشینیم!

اولا صنعت خودروسازی ما از سال ۱۳۴۱ تأسیس شد و در سال ۱۳۴۶ خودرو پیکان در کارخانۀ ایران ناسیونال همبندی شد. بتدریج عمق ساخت در داخل کشور بیشتر گردید تا این که بعد از انقلاب با توجه به توانایی‌هایی که در ساخت و تولید و قطعه سازی ایجاد شده بود، از ۱۳۷۵ کار طراحی خودرو ملی بویژه در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو شروع شد که در ۱۳۸۱ منجر به تولید انبوه سمند گردید. مرحلۀ بعدی تأسیس مرکز تحقیقات موتور در ۱۳۷۶ است که ابتدا موتور پیکان را اصلاح کرد تا به کاهش ده درصدی مصرف سوخت و کاهش پنجاه درصدی آلاینده‌های متصاعد از خودرو رسید. سپس در ۱۳۸۰ کار طراحی موتور ملی سواری گازسوز را بر مبنای سیاست ابلاغی دولت انجام داد و در ۱۳۸۵ تولید انبوه آن آغازشد.

این فعالیت‌ها با همکاری مشاوران صاحب نام بین المللی انجام گرفت و منجر به انتقال دانش فنی طراحی و نمونه‌سازی و ساخت داخلی بدنۀ خودرو و قوای محرکۀ آن شده است. این‌ها دستاوردهای بسیار ازرشمندی است که به همت فارغ التحصیلان جوان و مهندسان متخصص ایرانی بدست آمده است و سرمایۀ کشور محسوب می‌شود که باید از آن پاسداری کنیم. این حرکت نشان داد که اگر بخواهیم و اراده کنیم می‌توانیم کار درست انجام دهیم و چیزی از دیگران کم نداریم. ما می توانیم و باید بر سر سفرۀ خود بنشینیم!

دوم این که برای رسیدن به محصولی باکیفیت و قیمتی رقابتی باید قطعه سازی به روش پیشرفته شکل گیرد. برخی قطعه سازان توانستند خود را به سطح معیارهای مقبول بین‌المللی برسانند ولی برخی دیگر درجا زدند و حتی مبادرت کردند به ساخت قطعات ایرانی در چین که ظاهرا برای دور زدن بعضی از تحریم‌ها محسوب می‌شد. البته در مورد تولید خودرو شرکت سایپا نیز بخشی از این مراحل را به موازات ایران‌خودرو طی کرده است اما با فاصلۀ چند ساله.

سوم این که اگر ما می توانستیم تحریم‌ها را، که یکی از اهداف آن به رکود کشاندن صنعت خودروسازی ایران و ایجاد بحران کارگری بود، به طور کامل و موفقیت آمیز دور بزنیم، به مشکلاتی که امروز با آن مواجهیم برنمی‌خوردیم؛ به این موضوع باید اضافه کنیم عدم سرمایه‌گذاری عده‌ای از قطعه سازان را برای تحقیق و توسعه به دلیل فقدان توجیه اقتصادی که بویژه به شمارگان محدود تولید برمی‌گشت و اقدام به آن نیازمند حمایت بود ولی آن حمایت بموقع انجام نگرفته است.

چهارم این که عدم اجرای قانون تجارت نزد این دو شرکت بزرگ و انتصاب مدیران عامل آنها از طرف دولت موجب پدیداری فرآیندهای سست به لحاظ تخصص حرف‌های شده که هنوز هم علی رغم تذکرات متعدد، برطرف نشده است. به این ترتیب با توجه به اهمیت موضوع مدیریت، یکی از دلایل ناکارآمدی این دو شرکت اصلی خودروسازی کشور را باید در مداخلۀ اجرائی دولت در تعیین مدیران عامل آنها قلمداد کرد که هنوز اصلاح نشده و ناگزیر دولت متهم اصلی در بوجودآمدن و استمرار وضع نابسامان کنونی است. این نابسامانی البته جنبۀ مدیریتی دارد ولی فقط به آن ختم نمی‌شود و اکنون به صورت ضعف‌های مزمن ساختاری و مالی درآمده است که نتیجۀ نهائی آن گریبان مردم را گرفته و باعث نارضایتی عمومی شده است.

خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده

پنجم: با توجه به این که شرایط ناپایدار اقتصادی کلان، به سقوط مستمر ارزش پول ملی انجامیده است، امروزه عده‌ای برای خرید خودرو ثبت نام می کنند در حالی که به آن نیاز ندارند ولی می خواهند با قراردادن سرمایه خود در خودرو مانع افت ارزش پس اندازهایشان شوند؛ یعنی در کشور ما برخلاف سایر کشورها، خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و در نتیجه متقابلا بسیاری از کسانی که بدان نیاز واقعی دارند از آن محروم می مانند و همین التهاب بازار را تشدید می کند.

ششم: ظرفیت تولید خودرو در کشور 1400,000 دستگاه است ولی سال گذشته کمتر از 900,000دستگاه تولید شده است و واردات خودرو در حد پیشنهادیِ 70,000 دستگاه راه حل هیچکدام از این مشکلات نیست بلکه ممکن است جایگزینی تولید داخلی با واردات تلقی شود و به دلیل رغبت بیشتر برای سرمایه گذاری در خودروهای وارداتی، مشکل قیمت بازار را بدتر کند! و اگر بیش از اینها بخواهد واردات انجام گیرد ضمن این که مشکلات ارزی خواهد داشت، باتوجه به ظرفیت تولید خودرو در کشور و عدم استفادۀ کامل از آن، چنان واردات حجیمی کمکی به افزایش تولید نخواهد کرد بلکه متناسب با مقدار واردات مانع افزایش تولید داخلی خواهد شد، و آن گاه اگر افزایش تولید صورت نگیرد و تولید ناخالص داخلی مانند چند سال گذشته ثابت بماند یا حتی کاهش یابد، با این نقدینگی لجام گسیختۀ کنونی ، مجددا باید شاهد افزایش قیمت ها در بازار باشیم.

اصلاحات اصولی که به لحاظ ساختاری و مالی باید انجام گیرد

هفتم این که با افزایش واردات، تولید داخلی و دستاوردهای مهم فنی آن که در بیست سال گذشته با خون دل و تحمل مرارت به دست آمده به مخاطره خواهد افتاد، یعنی نیروی انسانی زبده به دلیل سرکوفتی که بناحق می خورد، این صنعت را ترک خواهد کرد و این امر به تضعیف بیش از پیش صنعت خودرو خواهد انجامید در حالی که با اصلاحات اصولی که به لحاظ ساختاری و مالی باید انجام گیرد و امکان آن وجود دارد، هم می توان صنعت را نجات داد و هم نیازهای مردم را بدون دریوزگی از خارجی‌ها جواب داد. ما می توانیم مشکلاتمان را خودمان برطرف کنیم ولی نه با تحقیر دست اندرکاران صنعت و نه بدون تغییر ساختار و نه بدون تغییر مدیریت غیر قانونی دولتی کنونی.

حتما باید ترابری عمومی بویژه خط آهنی تقویت شود

هشتم این که در 3/11/1379 یعنی 21 سال پیش، سیاست های کلی ابلاغی بخش حمل و نقل بر این بوده است که در ترابری اولویت به حمل و نقل عمومی داده شود و مردم بتوانند بدون نیاز به استفاده از خودرو شخصی از منزل به محل کار یا تحصیل یا خرید بروند. اما در فاصلۀ این سال‌ها اقدام شایسته ای برای تقویت ترابری عمومی نشده و مردم ناگزیر از وسائل شخصی خود بیشتر استفاده می کنند و اغلب به صورت تک سرنشین، و این امر موجب ازدحام و راه بندان های طولانی شده است به طوری که سرعت متوسط خودروها در شهر از 14 کیلومتر در ساعت هم کندتر شده است و بزودی با این روند، پیاده زودتر به مقصد می رسیم تا سواره. پس چارۀ بن بست موجود در افزایش بیشتر تعداد خودروهای شخصی برای اجابت امور روزمره نیست بویژه که مثلا ظرفیت تهران از لحاظ وسائل حمل و نقل 750,000 دستگاه است در حالی که بیش از 4000,000 خودرو در این شهر تردد می کند، غیر از موتوسیکلت ها! و حتما باید ترابری عمومی بویژه خط آهنی تقویت شود. بعلاوه تعداد متوسط خودروهای هر خانوار در تهران و شهرهای بزرگ در حدود 1.6 دستگاه است در حالی متوسط اروپا در حدود 1.5 دستگاه برای هر خانوار است و می توان گفت نیاز واقعی و مؤثر به طور متوسط برآورده شده است و قطعا ورود روزانه بیش از هزار خودرو در تهران، دردی را دوا نخواهد کرد بلکه بر راهبندان‌ها و اتلاف وقت و سوخت، و تولید آلاینده ها خواهد افزود و اینها همه خسارات عمومی و شخصی است که باید جلو آن گرفته شود. تسهیل واردات کمکی به تأمین دائمی اصل نیاز ترابری نخواهد کرد. ما نباید مسئله اصلی را فراموش کنیم و سرگرم مسائل حاشیه ای و فرعی بشویم. تأکید می کنم که در هر حال بهبود کیفیت و رقابت پذیری از ضرورت‌های تولید داخلی با دوام است و چارۀ آن ارتقاء دانش و فناوری در ساخت داخل است و نه تحقیر یا فراموش کردن اقدامات ارزنده ای که به دست مهندسان و کاردانان خودمان انجام گرفته است.

منبع: خانه ملت

پایان/

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
کد خبر: 19627

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 30
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      32 1
      تا وقتی امثال این زا تو قدرتن وضع همینه
      • محمد مهدی IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
        0 5
        لطفا توهین نکن
    • اکبر IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      28 3
      اقای میرسلیم بزرگ وضع این صنعت نتیجه تلاش شما و دوستان تو خدا برید کنار میز هاتون بسپارید ب جوان باسواد وطن پرست بس دیگه چیزی نموند دست بردارید
    • سینا IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      6 0
      اقای میرسلیم ب عنوان کسی که در این کشور زندگی میکنه اصلا شما درست میگید مردم ب شما وحرف هاتون نه اعتقادی دارن نه اعتمادی چون در این چهل سال وقت داشیتید هر انچه که باید میکردید وسلام تا کی مردم کشته بش بخاطر هزار نفر که مشغول بکارن کجای دنیا وقتی ی شرکتی ۴۰ سالزیان میده بازم فعالیت میکنه با پول بیت المال
    • حمید IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      3 0
      اقای میرسلیم شما سوار ماشین خارجی میشه عمر ما که بر باد رفت چند سال دیگه بشینیم تا شما خودرو باکیفیت تولید کنید به نوه نتیجم میسپارم حتما خودرو ملی بخره بابا به شعور ملت توهین نکنید ی سمند تولید کردید بگید چقدر خرج کردید مردم بدونن با پولش میشد ی کارخونه میخریدیم می اوردیم عصر تکنولوژی بخدا ماشین دیگه جزی لاینفک زندگی بعد ما ملت ایران در حسرت ی ماشین خوبیم چیز زیادی بجای این حرفها از حق ملت دفاع کنید تعرفه گمرکی ،،،،کم کنید اگه دوستدار قشر ضعیف جامعهاید خدا خیرت بده چون معلومه صدای شما خیلی بلند ی کاری برای قشر ضعیف بکنید ۱۵۰ میلیون گمرکی بخدا خیلی برا عامه مردم میدمش رهن خونه
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      5 0
      گمشوبابا نفست ازجای گرم درمیاد
    • سید IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      4 0
      استاد بزرگ واردات ازاد شد تو خدا اقای میرسلیم اگه بفکر مردم هستید ب دولت فشار بیارید ی فکری بحال تعرفه گمرکی غیره بکنید شاید مردم دعاتون کنن من هر شب این اقای کوچی دعا میکنم که دنبال حقوق قشر صعیفن چؤن این اقای وزیر این کار نیست از کجا بیارن قشر ضعیف جامهپول ی خودرو هم ب دولت بدن حداقل یکسال دولت دنبال درامد زای نباشه شماهم کیفیت خودرو داخلیی رو بال ببرید هیچ ایرانی پدش نمیاد محصول داخلی استفاد کنه اگه کیفیت داشته باشه
    • محمد IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      3 0
      با درود و احترام جناب میر سلیم در اینکه شما مدافع منافع مردم هستی که هیچ شکی نیست! اما مگه چند سال باید به یکی اعتماد کرد! والا ضربه ای افراد نادان و از خود راضی مثله شما به این نظام زده اسرائیل نزده آقا تا کی باید چوب نادان های کله شقی مثه تو رو بخورد خدایش اگه از رو لیاقت و استعداد شما باید تو شرکت های خودرو سازی بهت پست میدادن میتونستی حداقل مسول بخش تولید درب بانک بنزین باشی.
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      2 0
      خودت حاضری سوار پراید و سمند و پژو شوی که ایربگش هم عمل نمیکنه بابا چین را نگاه کن ببین با همکاری صنایع بزرگ خودروسازی جهان تا کجا پیشرفتند. شما خودت عضو چند تا هیت مدیره بودی یک بیلان از کارت بده همه از خودروسازان ناراضی هستند حتی رهبر . کی میشه ملت از دست شما مدیران مغز فندقی راحت شوند و جوانان انقلابی و متخصص بیان سر کار بابا ول کنید این میزها را اینقدر باعث اذت و ازاد مردم نشوید
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      2 0
      قاتل
    • ایلیا IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      2 0
      جناب میرسلیم عزیزهرکس دیگه ای هم جای شمابود ودرچند شرکت زیرمجموعه واصلی خودروسازهای داخلی جزو هیئت مدیره بودوحقوقهاورانتهای آنچنانی میگرفت با واردات خودرو مخالفت میکرد. (درهمین شهرخبرماه گذشته پته ایشون روی آب ریخت با اسناد رسمی)
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      1 0
      این یارو پیره خوشی هاشوکرده حالا پیری زده بسرش اینجوری میگه ینی نمیفهمید این آدم دیگه خرف شده؟؟؟ قد نوح سن داره
    • فرهاد IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      1 0
      همه چی براشون مهمه الا جوون مردم.همون واکسن رو بهتولید ملی رسوندین بسه خودرو پیش کش
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      1 0
      این فرد چرا حرف می زند خفه اش کنید این را
    • سلمان IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      چهل ساله دیگه صبر کنید تا کیفیت بهتر بشه
    • احسان IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      نه عزیزم نگران صنعت خودرو شما نیستی. نگران این هستی که منافع خودت به خطر بیوفته. شما یکی از مافیای خودروی ایران هستی.
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      میرسلیم نظرنده توروخداصنعت خودرو آتیش بگره الهی
    • مجتبی IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      به شتر گفتن حرف بزن گفت هففف
    • احمد IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      لعنتی بزار مردم زندگی کنن بزار نفس بکشن ملت. خونخوار خون مردم رو تو شیشه کردی میر سلیم
    • انسان IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      یکم دیر نیست برای این حرفها یا پول خوبی گرفتی،عاقبت کشور داری توسط دست نشانده های کمونیست و انگلیس همین میشه
    • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      در تمام دنیا حتی کشور‌های صاحب نام در خودروسازی واردات خودرو نیز بصورت گسترده انجام می‌شود حالا دلیل مخالفت امثال شما با واردات خودرو چیست خیلی جای سوال داره!!!! آقا اینکه شما بروید دنبال پیشرفت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی چه منافاتی با واردات داره؟؟؟؟؟ شما اگر خودرو با کیفیت و قیمت مناسب بسازید قطعاً باید ارزانتر از هم‌رده‌های وارداتی آن در بیاد و قطعاً مردم هم از آن استقبال می‌کنند. ولی مشکل شماها چیز دیگریست
    • محمد IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      چرت و پرت نگو متخصص.
    • محمد نور کجوری IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      بعد از ماه ها تاخت و تاز بر ضد ابر صنعت ملی کشورمان دو کلمه حرف حساب شندیدیم . امیدوارم صدا سیمای مان که مدعی ملی بودن دارد این ادعا را در عمل ثابت کند و انعکاس دهد .
    • حسین IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      این سفره ی توعه بشین بخور چون سهامداری.. ما چرا بشینیم فقط بلدی حرف بزنی چهل ساله که میگین صنعت خودرو باید درست بشه اما در باطن دوس نداری درست بشه چون هر چی قیمت ماشین کاهش پیدا کنه به واسطه واردات خودرو به ضرر شماست چون سهامداری
    • علی IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      منم اگه سهامدار بودم مخالف واردات بودم چون به ضررم بود
    • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      1 0
      خیلی پر رو تشریف دارید، این همه کشته و معلول و...، و هزار مشکلات عدیده بعد از تصادفات، که حاصل لگن های بی کیفیت هست رو نمی بینی، تا کی، یه ذره شرف و انسانیت بخدا، هم خیلی خوبه،
    • IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      از چهره اش بدی و بدخواهی میباره
    • IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      1 0
      این ز عضو چند تا شرکت قطعه سازی است
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      1 0
      آقای میرسلیم از هیات مدیران شرکتهای اقماری ایران خودرو و سایپا نیز مطالبی عنوان کن. به خدا هم ثواب دارد و هم دانستن حق مردم است . شخصا عضو چند تا از آنها هستی ؟ کاری به مناصب خودرویی اطرافیان و فک و فامیلهایت ندارم.
    • باقری IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      1 0
      لطفاً علم را قاطی این ک ث ا ف ت ک ا ر ی هایتان نکن. بچسب به درآمد هیئتهای مدیره دو تا شرکت و حق جلسه هایتان و ......