بلاتکلیفی مشتریان سمند و تیبا همچنان ادامه دارد

اکنون بعد از گذشت 3 هفته از انتشار خبر توقف شماره گذاری دو خودرو سمند و تیبا افرادی این دو خودرو را پیش خرید کرده اند نمی داند که تکلیف آنها چه خواهد شد.

به گزارش تحریریه، در اوایل خرداد ۱۴۰۱، مصطفی اجرلو، روابط عمومی سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: سمند و تیبا از سوی دفتر تخصصی صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران از فهرست تمدید اعتبار حذف شدند.

سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی مهندسی پلیس راهور نیز گفت: با توجه به اینکه سمند و تیبا در حال حاضر در لیست تاییدیه استاندارد وجود ندارند، پلیس هم بر اساس آن تکلیف قانونی، قطعا خودروهایی را که بی کیفیت است و نقص و مشکلاتی دارند شماره گذاری نخواهد کرد.

وی افزود: در قانون برای هر دستگاه تکلیف مشخص شد و بر اساس آن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است پس از اخذ تاییدیه‌های سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست به شماره گذاری خودرو اقدام کند. همچنین اگر نقصی در رابطه با خودرو و یا راه توسط کارشناسان تصادف بررسی و مشخص شود، افرادی که قصور دارند قصورشان لحاظ و به مراجع صالح معرفی خواهند شد.

امروز پس از گذشت 40 روز از انتشار خبر توقف پلاک گذاری سمند و تیبا امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: اینکه تیبا و سمند تولید خواهد شد یا خیر بستگی به این دارد که دو خودروساز تا چه حد بتوانند ایرادات پر تکرار سازمان ملی استاندارد را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد به دلیل عیوب پرتکرار تولید تیبا و سمند را متوقف کرده است، افزود:  تعهدات برای این دو خودرو تاکنون انجام شده و ایران خودرو و سایپا هم اکنون در حال مذاکره با سازمان ملی استاندارد برای انجام تعهدات باقی مانده هستند.

قالیباف شرط ادامه روند تولید سمند و تیبا را در رفع عیوب آن‌ها دانست و گفت: ایران خودرو و سایپا به در صورتی می‌توانند سمند و تیبا را تولید کنند که بتوانند رضایت سازمان ملی استاندارد را جلب کنند.

وی بیان داشت:  از نظر وزارت صمت به دلیل کهنه بودن پلتفرم‌های این دو خودرو، ترجیح این است که با مدل‌های جدید جایگزین شوند، اما تنظیم بازار خودرو هم موضوع مهمی بوده و این اتفاق باید در فاصله زمانی کوتاه رخ دهد.

پایان/

۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 20297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =