اعتراض شدید نماینده صریح به سیاست خاص وزارت صمت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قطعا نمی توان بدون در نظر گرفتن چالش هایی که با تعیین حقوق گمرکی بخش صنعت و معدن کشور را تهدید میکند به بهانه درآمد زایی دولت، کار غلط را توجیه کرد.

علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تحریریه با انتقاد از سیاست غلط وزارت صمت در تعیین حقوق گمرکی برای واردات ماشین آلات و ابزارهای مورد نیاز صنعت و معدن گفت: یکی از سیاست های غلط وزارت صمت و دولت که مجلس به شدت منتقد آن است تعیین حقوق ورودی و گمرکی بالایی برای واردات ماشین آلات خط تولید در بخش صنعت و معدن است. با اینکه واردات ماشین آلات و ابزارهای مورد نیاز صنعت و معدن ممنوع نشده اما حذف بخشودگی حقوق تعرفه ورودی و گمرکی و واردات براساس ارز ETF قیمت ماشین آلات صنعتی و مورد نیاز بخش معدن را به شدت افزایش داده که با اعتراض دست اندرکاران این بخش مواجه شده است.

وی در این باره افزود: به منظور رفع و حل مسائل ایجاد شده در وزارت صمت که کار را برای بخش صنعت و معدن سخت کرده است، در اولین روزهای هفته بعد از پایان تعطیلات کمیسیون صنایع  با وزیر صمت و معاون رئیس جمهور برای رسیدگی به این موضوع جلسه ای خواهیم داشت. مجلس براین موضوع تاکید می کند که نیازها و اولویت های کشور باید به درستی تعیین شود، چرا که به اسم حمایت از تولید داخل نمی توان بخش های مهمی مثل صنعت ومعدن را معطل تولیدات داخلی کرد که پاسخگوی نیاز این بخش ها نیست.

علی جدی در این باره خاطر نشان کرد: مجلس بر آن است برای بررسی هر چه بهتر این موضوع کارگروهی تعیین کند تا با تفکیک صنایع مختلف و بررسی بخشودگی های مورد نیاز واردات ماشین آلات صنعتی و معدنی، مشکلات پیش آمده را به سرعت برطرف کند، مشکلاتی که متاسفانه با تصویب قانون بودجه امروز اثرات منفی خود را روی اقتصاد و ارز آوری از این محل ها به خوبی نشان می دهد.

  علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این موضوع به شدت معترض سیاست های وزارت صمت و مجموعه دولت است، چرا که نمی توان خط تولید صنایع کشور را معطل سیاست هایی گذاشت که کارآمدی ندارند و به مسائلی چون تامین ماشین آلات تولید داخل ربط داد، در حالی که واحدهای تولیدی ما توان تامین بازار را ندارند.

 وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: وقتی وزارت صمت و دولت سیاستی را تدوین می کنند باید همه جوانب آن سنجیده شود. نمی توان بدون در نظر گرفتن چالش هایی که با تعیین حقوق گمرکی بخش صنعت و معدن کشور را تهدید می کند به بهانه درآمد زایی برای دولت، کار غلط را توجیه کرد. آنچه در این موضوع مهم است با تدوین چنین سیاست های غلطی انگیزه برای سرمایه گذاری در خطوط تولید صنعت و معدن از بین می رود، بنابراین به دلیل حمایت از تولید داخلی نمی توانیم راه های درآمد زایی و کار و اشتغال را روی کشور ببیندیم چرا که خسارت های بعدی که در انتظار ماست به مراتب بدتر از آنچه تصور می کردیم خواهد بود.

پایان/

۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 19530

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      1 0
      یک سری ماشین آلات سنگین معدنی و خط تولید کارخانجات مثل کاشی ، مس ، سنگ آهن جزو بدیهی‌ات هست که در داخل تولید نمیشه ،، اینکه این تصمیمات غلط در وزارت صمت گرفته میشه جای تعجب داره